Ralli SM -uutisia 5
2.3.2007
SM Peurunkaralliin 151 autokuntaa
Talvikauden neljäs ja samalla viimeinen SM-osakilpailu Peurunkaralli keräsi lähtöluetteloon 151 kilpailijaparia, joista SM-pisteistä kilpailee 69 autokuntaa. Ralli käynnistyy lauantaina maaliskuun 10. päivä Laukaasta klo 11.01 alkaen. Reitti käsittää kuusi erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 106 km. Ensimmäistä kilpailijaa odotetaan maaliin Laukaaseen klo 17 jälkeen.
Eklund WRC-auton rattiin
Ryhmä A:n SM-pisteissä kuudentena ajava Kai Eklund vaihtaa
SM-Peurunkarallissa tutun Mitsubishin Toyota Corolla WRC -autoon.
Kyse on tällä erää yhden SM-rallin mittaisesta kokeilusta.
- Pitkäaikainen haave startata WRC-autolla elämysmatkalle
SM-ralliin toteutuu Laukaassa. Pääsen testaamaan Toyotaa
kertaalleen ennen kisaa. Tavoite on ajaa sillä vähän kovempaa kuin
Mitsulla, innostunut Eklund kertoo.
Myös Vihavainen palaa WRC-auton rattiin
Ryhmä A:n SM-taisteluun ilmoittautuu mukaan myös Ari Vihavainen,
joka debytoi rallin SM-sarjassa Laukaassa Ford Focus WRC -autolla.
- Pientä matalapainetta tämä projekti on alusta asti ollut. Auto
pitäisi nyt olla kaikin puolin kunnossa. Tulevana viikonloppuna
ajan sillä testin ja jos tekniikka pelaa niin Laukaassa nähdään,
Vihavainen toteaa.
LMM ry 40 vuotta
SM Peurunkarallin järjestävä seura Laukaan Moottorimiehet ry
täyttää tänä vuonna 40 vuotta. Seura juhlii neljän vuosikymmenen
taivalta SM Peurunkarallin merkeissä, jonka kuuden erikoiskokeen
mittainen reitti on jälleen kerran kompakti. Se kiertelee Laukaan
ympäristössä niin, että aina kahden erikoiskokeen jälkeen
kilpailijat saapuvat Laukaan Koulukeskuksessa sijaitsevaa
keskitettyyn huoltoparkkiin.
Suomen MM-rallin, Neste Oil Rallin, maastoissa ajettavassa
kilpailussa on takuulla nähtävää. Ratamestarit suosittelevat
yleisölle mm. rallin ensimmäistä erikoiskoetta, jossa yleisöllä on
mahdollisuus seurata ralliauton menoa peräti 1,6 km matkan
ajan.
Alén myös IRC-sarjaan
SM Peurunkarallissa ison N-ryhmän Subarua ajava toisen polven
rallikuljettaja Anton Alén osallistuu SM-sarjan ohella myös uuteen
kansainväliseen Intercontinental Rally Challenge -sarjaan The
Abarth & C. tiimin Fiat Grande Punto Abarth S2000 -autolla.
Tiimiä johtaa Claudio Perro ja Alénin kartanlukijana toimii Timo
Alanne.
Muut The Abarth & C. -tiimin IRC-sarjaan osallistuvat
kuljettajat ovat Italian Andrea Navarra ja Umberto Scandola.
Katajamäki haluaa pitää kärkipaikan
Ison N-ryhmän kärkipaikalta talven viimeiseen SM-osakilpailuun
starttaava Kosti Katajamäki aikoo pitää johtopaikkansa myös SM
Peurunkarallin jälkeen.
- Tavoite on ajaa testiä ennen kisaa ja saada sitä kautta
N-ryhmäläisellä lisää kilometrejä alle. Voittoa lähdetään tietysti
tavoittelemaan. Kun taistelu ykköstilasta on sekuntiottelua niin
rengas- tai pikemminkin renkaiden nastoitusvalinnat hieman
mietityttävät. Vaihtoehtoja on suhteellisen vähän, mutta
sääolosuhteista riippuen rengasvalinnat voivat nousta Laukaassa
ratkaisevaan rooliin, Katajamäki ennustaa.
Ketomaan tähtäimessä kolmas voitto
Nilsiän SM-rallissa yleiskilpailun voittoon ajaneella Jari
Ketomaalla on tältä kaudelta jo kaksi ison N-ryhmän voittoa, kun
mikkeliläinen oli myös Arctic Lapland Rallyn päätöspäivän nopein.
SM-pisteissä Ketomaa ajaa kolmantena.
- Kolmatta ykkössijaa lähdetään Laukaasta hakemaan. Kaikki on
reilassa, auto huolletaan edeltävänä viikonloppuna ja ajan testit
vielä muutama päivä ennen kisaa. Laukaan tiestö on nopeaa, mutta
reitiltä on perinteisesti löytynyt myös hitaita osuuksia, jotka
sopivat minulle hyvin. Jos aikoo voittaa niin ensimmäiseltä EK:lta
lähtien pitää olla hereillä, Ketomaa huomauttaa.
Rantasen epäonni ei ota hellittääkseen
Pienen N-ryhmän hallitsevan suomenmestarin Matti Rantasen
debyyttikausi isossa N-ryhmässä jatkuu takkuisena. Rantanen joutui
starttaamaan nelivetoisella Mitsubishilla kauden kahteen
ensimmäiseen SM-ralliin ilman ennakkotestejä, eikä lammilaisen
toive testaamisesta näytä toteutuvan vieläkään. Nilsiän SM-rallissa
Rantanen ajoi nuhaisena ison N-ryhmän kuudenneksi, jonka jälkeen
mieheen iski poskiontelontulehdus.
- Poskiontelotulehduksen jälkeen olin neljä päivää kovassa
kuumeessa, jonka takia valmennusleiri ja testit jäivät jälleen
kerran väliin. Laukaata edeltävällä viikolla olisi tarkoitus
testata, mutta nyt kuume ja kova särky palasivat uudelleen.
Toivottavasti suunta olisi tästä jo parempaan, lääkäriin matkalla
ollut Rantanen huokaili.
Lindroos pysyy kärjessä
Pienen N-ryhmän vankassa SM-pistejohdossa (18,5 pistettä)
Laukaaseen starttaava Joonas Lindroos säilyttää johtoasemansa,
vaikka Peurunkarallista ei jämsäläiskuljettajalle SM-pisteitä
heruisikaan.
- Peurunkaralli on minulle ollut aina hyvä kisa. Kaksi vuotta
sitten voitin Laukaassa pienen N-ryhmän ja viime vuonna ajoin
samassa ryhmässä Ford Fiestalla neljänneksi. Autoon tehdään
perushuolto ja ajan rallia edeltävällä viikolla yhdet testit.
Kaikki on kunnossa, joten voittoa lähden tavoittelemaan ja vakaa
aikomus olisi kasvattaa SM-pistejohtoa entisestään, Lindroos
suunnittelee.
Välimäen Mitsubishi iskussa
Ryhmä A:n SM-pistekakkosena ajava Jussi Välimäki on talven
aikana keskeyttänyt kertaalleen ja ajanut kaksi Ryhmä A:n
kakkossijaa. Olisiko Laukaassa jo voiton aika?
- Nilsiänkin jälkeen autosta löytyi lisää pikkuvikoja moottorista
ja voimansiirrosta. Nyt kaikki on ensimmäistä kertaa kaluston
suhteen iskussa. Koko talvi tässä on uhottu, joten Laukaassa
varmasti hyökätään. En ole ajanut Peurunkarallia aikaisemmin, mutta
ei sen anneta häiritä. Jonkun olisi jo korkea aika voittaa SM-ralli
A-ryhmän autolla, joten hyvää tulosta Peurunkarallista lähdetään
hakemaan, Välimäki toteaa.
Lisätietoja:
Rallin lajipäällikkö Risto Laine, puh. 0207 219 456, GSM
0400 969 559, risto.laine@akk-motorsport.fi