Mikkonen, Salo ja Lindroos juhlivat Uudessakaupungissa
Uudenkaupungin SM-ralli juhli 10-vuotisjuhliaan upean
aurinkoisessa ja kirpakassa syyssäässä. Kilpailijoilla osalla oli
myöskin aihetta suureen juhlaan, toisilla taas päivä meni pahemman
kerran mönkään. Yleiskilpailun ja ryhmä A:n voittoa juhli Jarmo
Mikkonen, joka katkaisi omien sanojensa mukaan 30 vuoden
voitottoman putken. Isossa N:ssä voiton vei Juha Salo, kun taas
pahimmat kilpakumppanit Jari Ketomaa ja Kosti Katajamäki kuuluivat
keskeyttäneiden epäonnensotureiden joukkoon. Pienessä N:ssä Joonas
Lindroos voitti kuin voittikin tiukan sekuntitaistelun Jarkko
Nikaraa vastaan ja varmisti samalla luokan suomenmestaruuden.
Mikkoselle vihdoin täysosuma
Luokan pistejohdossa Uudenkaupungin reitille startannut Jussi
Välimäki arveli lähdössä, ettei pysty "uudella" Mitsubishi Lancer
Evo 8:llaan vastaaman täysillä WRC-autoilla kaasutelevien Jarmo
Mikkosen ja Ari Vihavaisen vauhtiin. Välimäki oli arveluissaan
oikeassa, sillä nopeinta vauhtia pitivät päivän kolmella
ensimmäisellä erikoiskokeella juuri kyseiset herrat Mikkonen ja
Vihavainen. "Jamppa" Mikkonen aloitti kaikkein räväkimmin
kellottamalla pohjat EK:lla 1 ja 2. Vihavainen oli nopein
erikoiskokeella 3, mutta päivän ensimmäiseen huoltoon mentiin
Mikkosen pitäessä johtopaikkaa 5,7 sekunnin erolla Vihavaiseen.
Välimäki oli tässä vaiheessa vasta viidentenä, 32,8 sekuntia
Mikkosta perässä. Välimäen edelle olivat ehtineet myös Kim Niemi ja
Timo Mäenpää.
Neljännellä erikoiskokeella Vihavaisen matka katkesi ulosajoon ja
Mikkosen asema sekä kärjessä vahvistui. Toisen sijan ryhmä A:ssa
otti Kim Niemi ja kolmanneksi nousi Timo Mäenpää. Välimäenkin
sijoitus kohentui samalla, mutta ero luokan johdossa olleeseen
Mikkoseen oli jo 46,1 sekuntia. Mikkonen jatkoi pohja-aikojen
takomista EK:lla 5 ja muutenkin tilanne säilyi sijoitusten osalta
ennallaan ennen päivän toista huoltoa.
Päivän kolme viimeistäkin erikoiskoetta mentiin sekä ryhmä A:ssa
että yleiskilpailussa Mikkosen komennossa. Kim Niemi piti toisen
sijansa loppuun saakka, mutta kolmantena ollut Timo Mäenpää
keskeytti EK:lla 6 pyöränlaakerin rikkouduttua. Kolmanneksi ajoi
lopulta Kari Ali-Rantala, neljänneksi ehti vielä Heikki Westerlund
ennen Jussi Välimäkeä.
- Meno oli aamulla vähän huonoa, autossa oli uusia osia eikä niitä
oltu tehty testaamaan kunnolla. Kolme viimeistä pätkää tuli sitten
jo paremmin, kun oli vaihdettu eri renkaat alle, säädetty pyörien
kulmia jne. Tämä oli ensimmäinen voitto 30 vuoteen, oli kiva ajaa,
Mikkonen hehkutti.
- Tämä oli paras sijoituksemme SM-tasolla. Tuntuu tosi hyvältä ja
oli hieno ajaa, Kim Niemi kommentoi maalissa.
Ryhmä A, epäviralliset tulokset:
1. Jarmo Mikkonen Peugeot 206 WRC 44.58,0; 2. Kim Niemi Mitsubishi
Lancer Evo 5 -1.06,6; 3. Kari Ali-Rantala Mitsubishi Evo 7 -2.10,5;
4. Heikki Westerlund Mitsubishi Lancer Evo 7 -2.16,7; 5. Jussi
Välimäki Mitsubishi Lancer Evo 8 -2.20,7
Ryhmä A, EPÄVIRALLINEN SM-pistetilanne:
1. Jussi Välimäki 55
2. Jarmo Mikkonen 54
3. Kari Ali-Rantala 42
4. Arto Juolahti 36,5
5. Heikki Westerlund 36
Isossa N:ssä dramatiikkaa - Salo päivän ykkönen
Isossa N:ssä alkoi sattua ja tapahtua jo heti lähdön jälkeisellä
ensimmäisellä siirtymällä, kun hallitsevan mestarin ja tällä
kaudellakin mestaruudesta kynsin hampain taistelevan Jari Ketomaan
kisa katkesi ennen kuin oli kunnolla alkanutkaan bensapumpun
hajoamiseen. Pistejohdossa kisaan lähtenyt Juha Salo ja kolmantena
ennen "Ukia" ollut Kosti Katajamäki aloittivat tämänpäiväisen
taistonsa tasaisesti: Salo puristi ensimmäisen pätkän vain 0,4
sekuntia Katajamäkeä nopeammin.
Sitten onnetar käänsi selkänsä myös Katajamäelle, jolta puhkesi
rengas ek:lla 2. Tilannetta pahensi vielä se, että autossa ollut
tunkki oli vääränlainen ja Katajamäki joutui ajamaan kolmannen
erikoiskokeen pelkällä vanteella. Huoltoon tultaessa Katajamäki oli
pudonnut isossa N:ssä sijalle 14 ja eroa pahimpaan
mestaruuskilpakumppani Saloon oli yli minuutti ja 10 sekuntia.
Kakkosena isossa N:ssä ajoi tässä vaiheessa Toni Klemets, 10,4
sekuntia Salolle jääneenä ja kolmantena Teemu Arminen, 2,5 sekuntia
Klemetsistä.
Juha Salo jatkoi vahvaa menoaan erikoiskokeella 4 ja kasvatti eroa
Klemetsiin ja Armisen ohi kolmanneksi nousseeseen Marko Mäntyyn.
Kosti Katajamäki ajoi "ännäläisistä" toiseksi nopeimman ajan, mutta
se auttoi nostamaan miehen vasta sijalle 11. Viidennellä
erikoiskokeella Salo oli edelleen nopein, mutta onnetar hylkäsi
Katajamäen jo toistamiseen: auton tekninen vika päätti miehen
matkan. Myös Klemetsin kisa päättyi EK5:llä ulosajoon.
Salo piti johtopaikkansa loppuun saakka ja otti tiukan otteen
suomenmestaruudesta. Luokan toisesta sijasta käytiin tiukka kisa,
jonka voitti lopulta Jukka Ketomäki. Hänen eronsa kolmanneksi
tulleeseen Teemu Armiseen oli maalissa 5,3 sekuntia.
- Oma tilanne helpottui paljon, kun pahimmat uhkaajat joutuivat
keskeyttämään. Muuten olisi ollut aikamoinen riski päällä. Auto oli
saatu hyväksi, nyt oli itse asiassa ensimmäinen kerta tämän kesän
aikana kun auto tuntui hyvältä. Hyvillä mielin voi lähteä
Mikkeliin, mutta sielläkin tarvitaan toki virheetön suoritus, Salo
kertasi kilpailun kulkua ja fiiliksiä.
- Pitkästä aikaa kaikki toimi. Ensimmäisellä pätkällä jarrulevy
vähän haittasi menoa, mutta sen jälkeen rupesi sujumaan. Pystyttiin
kiristämään vauhtia silloin kun piti ajaa ihan sekunneista kilpaa,
Ketomäki selosti tyytyväisenä.
- Kun häviää toisen sijan, niin se totta kai vähän harmittaa.
Asfalttipätkällä se ratkesi. Ketomäki oli nopeampi ja sillä hyvä.
Yritettiin kyllä ja vähän oli tilanteitakin. Ei vain voinut mitään,
Jukka oli nopeampi. Mikkelissä tilanne korjataan, Arminen latasi.
Iso N, epäviralliset tulokset:
1. Juha Salo Mitsubishi Lancer Evo 9 45.29,1; 2. Jukka Ketomäki
Subaru Impreza WRX -32,3; 3.Teemu Arminen Subaru Impreza WRX -37,6; 4. Marko
Kakko Mitsubishi Lancer Evo 9 -43,3; 5. Jani Salomaa Subaru Impreza
WRX -2.50,8
Iso N, EPÄVIRALLINEN SM-pistetilanne:
1. Juha Salo 76
2. Jari Ketomaa 57
3. Kosti Katajamäki 52,5
4. Jukka Ketomäki 44
5. Toni Klemets 36,5
Joonas Lindroos varmisti pikku N:n mestaruuden
Pienen N-ryhmän pistejohdossa ennen SM Uusikaupunkirallia olleen
Joonas Lindroosin johto oli sitä luokkaa, että ns. pakkovoitto ei
ollut tarpeen. Rallin alkajaisiksi kovinta vauhtia pitikin Jarkko
Nikara, joka oli nopein sekä avauserikoiskokeella että EK:lla 2.
Lindroos kellotti nopeimman ajan kolmannella pätkällä, eikä ero
muutenkaan kasvanut missään vaiheessa suuren suureksi -
ensimmäiseen huoltoon tultaessa luokkajohdossa ajoi Nikara 3,9
sekunnin erolla Lindroosiin. Kolmantena kaasutteli Ville Hautamäki,
jonka ero Lindroosin oli puolestaan 3,5 sekuntia.
EK:lla neljä Nikara hieman kasvatti johtoaan. Lindroos pysyi
toisena, 6,7 sekuntia Nikaralle jääneenä. Viidennellä ek:lla
Lindroos sitten kiskaisi oikein kunnolla - tuloksena pikku N:n
pohja-ajan lisäksi myös yleiskilpailun kymmenenneksi nopein aika.
Lindroos nousi Nikaran ohi luokan kärkipaikalle, eroa miesten
välillä 1,7 sekuntia. Ville Hautamäki keskeytti kolmannelta sijalta
vaihdelaatikon hajottua EK:ta 5 edeltäneellä siirtymällä ja
kolmannen sijan peri Jani Hirvonen.
Kuudennella, kisan pisimmällä erikoiskokeella Lindroos ja Nikara
ajoivat täsmälleen saman ajan. Seitsemännellä pätkällä Nikara oli
vuorostaan nopein, mutta Lindroos säilytti johtopaikkansa
"huikealla" 0,3 sekunnin erolla. Tästä asetelmasta lähdettiin
viimeiselle, kahdeksannelle erikoiskokeelle. Lindroos oli nopein,
otti pienen N-ryhmän osakilpailuvoiton Uudessakaupungissa ja
varmisti siinä samalla uransa ensimmäisen suomenmestaruuden.
- Kyllä joutui ihan tosissaan ajamaan loppuun saakka, kun eroa oli
vaan se 0,3 sekuntia ennen viimeistä pätkää, mutta onnistuttiin!
Tiukkaa vääntöä oli koko päivän ja kovalla riskillä tultiin.
Yritystä oli ja paikoittain leveitä linjoja, Lindroos kertoi
maalissa, vähän vielä pöllämistyneenä mutta riemuissaan.
- Mestaruus taisi tosiaan varmistua. Nopeasti laskettuna eroa
Jarkkoon on nyt 25 pistettä ja se riittää! Tässä on ollut
rikkonaisia vuosia takana, mutta nyt ajettiin Hondalla koko kausi
ja tulos oli paras mahdollinen, tuore suomenmestari iloitsi.
- Virheitä tuli vaan liikaa. Kartturi putosi nuotilta, bensavalo
syttyi ja auto rupesi nykimään, viimeisellä pätkällä tuli alkuun
vaihdemissi ja muuta sellaista. Taisi olla liikaa yritystä, Jarkko
Nikara harmitteli.
Mikkelin päätösosakilpailussa kisataan vielä SM-hopeasta ja
-pronssista ainakin Nikaran, Ville Hautamäen ja Ailu Maggan kesken.
Pikku N, epäviralliset tulokset:
1. Joonas Lindroos Honda Civic Type R 47.25,9; 2. Jarkko Nikara
Honda Civic Type R -7,3; 3. Jani Hirvonen Honda Civic Type R
-1.10,5; 4. Ailu Magga Honda Civic Type R
-1.18,7; 5. Toni Lukander Honda Civic Type R -1.58,8
Pikku N, EPÄVIRALLINEN SM-pistetilanne:
1. Joonas Lindroos 79
2. Jarkko Nikara 54
3. Ville Hautamäki 46,5
4. Ailu Magga 46
Lopulliset viralliset tulokset klikkamalla tästä.
Kooste kilpailusta 2.9.2007 MTV3-kanavalla, Motor Forum Ralli SM
klo 18:00
Ralli SM -sarjan seuraava osakilpailu: SM Vaakuna-Ralli, Mikkeli,
22.9.