Facebook Twitter Email Pinterest

Juha Salo

24.01.2008 /

"Lumihommiin ei ole varaa"

Rovaniemen talviset maisemat toivottavat rallin SM-kuljettajat tervetulleeksi tulevana viikonloppu Arctic Lapland Rallyyn. Kilpailu toimii perinteisesti suomenmestaruuskamppailun kaksipäiväisenä avauksena. Ison N-ryhmän kultamitalia lähtee tavoittelemaan kymmenettä kertaa Mitsubishi Ralliart Finland -kuljettaja Juha Salo, jolle kausi
2008 tuo tullessaan uusia haastajia ja haasteita.

Lumettomuus ei ole auttanut eteläisen Suomen rallimiehiä valmistautumaan Arctic Lapland Rallyn 12 erikoiskokeeseen. Juha Salon ja kartanlukija Mika Stenbergin harjoitukset talviolosuhteissa ovat rajoittuneet voittoisaan Vanajanlinna Ralliin ja pariin testiin. Siitä huolimatta karkkilalaiskaksikko tuntee olevansa valmis kauden avauskoitokseen.
- Kuljettajat ja kalusto ovat huippukunnossa. Talvikelin testit ovat jääneet olemattomaksi, mutta autoon tehdyt muutokset ovat tuoneet kaivattua lisävauhtia. Vielä on muutamia ajatuksia parannuksista. Se, käytetäänkö niitä tulevassa kisassa, jää nähtäväksi, Salo arvio kisalataustaan.
- Onneksi meillä on mahdollisuus testata vielä kilpailun aattona, Salo lisää.

Jos viime kausi oli tasainen isossa N-ryhmässä, sitä se totisesti on tulevanakin. Salo menetti lähes selvältä tuntuneen mestaruutensa Jari Ketomaalle viimeisessä kilpailussa tekniikkamurheiden myötä kahta erikoiskoetta liian aikaisin. Nyt kultakamppailuun odotetaan lisäsähköä usealta ännäläiseltä.
- Tiukka vääntö on tulossa, sillä viiden joukkoon on tunkua. Uskon, että itse tulen olemaan kärkitaistelussa mukana. Saa nähdä, millaisessa iskussa Jari Ketomaa on ja millaiseen vauhtiin Kristian Sohlberg saa Super 2000 -autonsa. N-ryhmän nuorisosta on tulossa varmasti haastajia, Salo luettelee.

Arctic Lapland Rallyssa ajettiin viime kaudella kaksi kilpailua, joista jaettiin kahdet SM-pisteet. Nyt kaksipäiväinen ralli viedään läpi yhtenä kilpailuna, jossa jaossa on yhdet korotetut pisteet.
- Muutos on mieleinen, sillä se, joka on nopein, voittaa, Mika Stenberg luonnehtii.
Salo ja Stenberg eivät lähde matkaan "varo ja varmista" -taktiikalla.
- Ne, jotka haluavat kärkeen, ottavat tiettyjä riskejä. Mutta lumihommiin ei ole varaa, Salo sanoo.

Rallin SM-sarja on heittänyt kuljettajilleen uuden haasteen. Ennestään rajoittamattomalla rengasmäärällä kisailleet autokunnat joutuvat nyt viemään rallin läpi rajoitetulla rengasmäärällä. Lisäksi kuljettajan valitsemat renkaat merkitään jo katsastuksessa.
- Renkaiden kanssa kikkailu on ollut tähän asti lajin suola. Nyt kuskissa pitää olla sääennustajan vikaa, että tietää tehdä oikeat valinnat etukäteen. Esimerkiksi jää- ja sekakelin renkaat eivät lumisateessa toimi, Juha miettii.

Vaikka Arctic Lapland Rallylle tunnusomaiset lumipenkat puuttuvat, on Lapin tiestö hyvässä kunnossa. Salo ja Stenberg starttaavat 12 erikoiskoetta ja liki 220 ek-kilometriä käsittävään ralliin lähtönumerolla 8. Onko Salon vuoro voittaa?
- Olemme valmiit tekemään hyvää jälkeä kaikilla erikoiskokeilla, kartturi Stenberg päättää.

Kilpailun lähtölaukaus tapahtuu Rovaniemellä perjantaina kello 12.


Tiedotus:
Mari ja Mervi Salonen
GSM 040 577 8748
tiedotus@saloracing.net

Pisteet top 5

1. Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen 119 pistettä NHD (R5)
2. Mikko Heikkilä / Topi Luhtinen 106 pistettä MäntsMK (R5)
3. Teemu Asunmaa / Marko Salminen 104 pistettä Alavuden UA (R5)
4. Juha Salo / Mikko Markkula 76 pistettä Karkkilan UA (R5)
5. Riku Tahko / Markus Soininen 53 pistettä PoSUA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.3. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Lieto
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 13.-14.8. Top Building Ralli, Lahti
6) 25.-26.9. SM KokUA 60-v Juhlaralli, Kokkola

SM-sarja sosiaalisessa mediassa