Facebook Twitter Email Pinterest

Jukka Hiltunen

25.01.2008 /

Seitsemän osakilpailua kattava ralliautoilun SM-sarja pyörähtää käyntiin tammikuun viimeisenä viikonloppuna Rovaniemen ympäristössä ajettavalla Arctic Lapland rallilla. Kansan suussa Tunturirallina tunnettu kaksipäiväinen kilpailu sisältää 12 erikoiskoetta ja 218,57 erikoiskoekilometriä. Maineesta, kunniasta sekä ennen kaikkea pitkän rallisarjan tärkeistä SM-pisteistä ajamaan starttaa espoolainen Jukka Hiltunen II-kuljettajansa Panu Plosilan kanssa. Erikoiseksi parivaljakon kilpailun tekee se, että alla ruopii kuvankaunis Fordin täysverinen Focus RS WRC´03 ralliauto.

Viime vuonna Hiltunen ajoi, haki ja sai paljon kokemusta SM-sarjasta ´02-versioisella Focus WRC -ralliautolla. Nyt Jukka laittaa kuutosvaihteen päälle ja suuntaa kohti Rovaniemen perinteikkäitä ja erittäin vaativia erikoiskokeita tavoitellen samalla paikkaa kilpailun kolmen nopeimman joukossa. Vastustajina hänellä on mm. kansainvälistä ralliuraa pitkään rakentanut Janne Tuohino sekä hallitseva Suomen Mestari sekä Aasian-tyynenmeren rallisarjan vuoden 2005 mestari Jussi Välimäki. Haastetta Hiltusen kisaviikonlopulta ei tule puuttumaan.

- Olemme pitkään ja hartaasti tehneet töitä tämän projektin eteen. Nyt se saa tulikasteen lapin taian siivittämänä. Olen II-kuljettajani Panu Plosilan kanssa ajanut paljon testiä sekä sitä kautta saanut paljon luottoa uuteen autoon sekä sen ominaisuuksiin, jotka kieltämättä ovat 02-versioiseen autoon kuin eri planeetalta. Nopeasti sanottuna mm. auton moottori, aerodynamiikka, painopiste ja jousitus ovat täysin erilaiset mikä tarkoittaa sitä että ralliautoni hyökkää ja kulkee kovempaa sekä pysyy tiessä kuin panssarivaunu. Ford Focus RS WRC´03 on todellinen ralliauto, Hiltunen kertoo.

Lähtönumerolla 16 Arctic Lapland ralliin starttaava Jukka Hiltunen on intoa täynnä. Virtaa on miehessä kuin lapsella, joka avaisi joululahjoja. Arctic Lapland rallin reitti houkuttaa ja veri vetää ralliauton rattiin.

- Perhosia ei ole vatsassa, mutta se ei tarkoita ettei jännittäisi. En niinkään hermoile itse lopputulosta vaan sitä miten minun ja II-kuljettajani Panu Plosilan yhteistyö alkaa kulkemaan. Minun heikoin lenkkini on pitkään ollut nuottikieli enkä ole pystynyt luottamaan tekemääni nuottiin. Nyt kolmen kilpailun reittiin tutustumispäivän aikana on Panu fantastisesti pystynyt kanssani kehittämään nuottiani, joten on mielenkiintoista nähdä miten vauhti kasvaa sitä mukaa kuin kisa alkaa etenemään, Hiltunen mietiskeli.

- Myös uusi rengassääntö sekä lähtönumero yhdistettynä ulkona vallitseviin talvisiin olosuhteisiin tulee olemaan oma lukunsa tämän vuoden Arctic Lapland rallissa. Vaikka voittoon en usko, luulen pystyväni taistelemaan kilpailun palkintokorokesijasta. Petrataan vauhtia SM-sarjan seuraavissa osakilpailuissa jos täällä en ole kärkikuljettajien vauhdissa. Stressiä en siitä ota, Hiltunen jatkoi.

www.jukkahiltunen.com

Pisteet top 5

1. Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen 119 pistettä NHD (R5)
2. Mikko Heikkilä / Topi Luhtinen 106 pistettä MäntsMK (R5)
3. Teemu Asunmaa / Marko Salminen 104 pistettä Alavuden UA (R5)
4. Juha Salo / Mikko Markkula 76 pistettä Karkkilan UA (R5)
5. Riku Tahko / Markus Soininen 53 pistettä PoSUA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.3. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Lieto
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 13.-14.8. Top Building Ralli, Lahti
6) 25.-26.9. SM KokUA 60-v Juhlaralli, Kokkola

SM-sarja sosiaalisessa mediassa