Salomaa Racing
Jani Salomaa ja Mikko Lappalainen lunastivat Lapin lumilta N-ryhmän kahdeksannen sijan tuomat viisi SM-pistettä. Kaksipäiväisessä avauskisassa järkevä taktiikka takasi turvallisen maaliin pääsyn monien kanssakilpailijoiden sortuessa virheisiin. Nyt edessä on kokonaan toisenlainen haaste.
- Kisa on paljon lyhyempi, joten nyt on mentävä alusta loppuun kaasu pohjassa. Ei Tunturissakaan toki ollut varaa kruisailla, mutta pitkässä kilpailussa tulee myös kestävyysaspekti mukaan. Siellä ei ihan jokaisella erikoiskokeella tarvinnut ajaa 100-prosenttisella vauhdilla, Salomaa miettii.
- Tavoitteena on Peurungassakin ajaa pisteille. Sillä tavalla tavoite on kova, että luokassa on yli 30 kilpailijaa. Kun katsoo lähtöluetteloa, voi havaita että mukana on yli 20 autokuntaa, jotka pystyvät onnistuessaan kamppailemaan pisteistä, Salomaa arvioi.
Pientä lisähaastetta tulevaan kisaan tuo se, etteivät Salomaa ja Lappalainen ole juuri päässeet testaamaan autoa. Kalusto on edelleen uudenkarheaa, joten kaikki lisäkilometrit olisivat tulleet tarpeeseen.
- Etelässä ovat olosuhteet olleet sellaiset, ettei testaamiseen ole ollut mahdollisuuksia. Toivon, että pääsisimme Keski-Suomessa vielä ajamana vähän testiä ennen kilpailua, Salomaa sanoo.
Leuto talvi on koetellut myös Laukaan seutua.
- Keli arveluttaa. Jos tulee oikein lämmin päivä, voivat tiet olla melko huonossa kunnossa. Onneksi meillä on hyvä lähtöpaikka (numero 27). Siitä voi olla etua vaikeissa olosuhteissa. Yhtäkaikki, kelille ei voi mitään, joten sitä on turha murehtia, Salomaa painottaa.
Sääennusteet eivät ainakaan lupaa lumisateita. Niin tai näin, vähäluminen talvi helpottaa yhdessä asiassa.
- Rengasvalintoja ei tarvitse miettiä. Jääkelin rengasta laitetaan alle, se on selvä, Salomaa valottaa.
- Peurunkarallin tiet ovat hienoja. Mukana on Jyväskylän Suurajoista ja Neste Oil Rallista tuttuja legendaarisia pikataipaleita, kuten Lankamaa ja Valkola. Ne tuovat kilpailuun hyvän fiiliksen. Kyllä tässä muutenkin jo polttelee päästä ajamaan, Salomaa naurahtaa.