Facebook Twitter Email Pinterest

Motor Art Racingteam

14.07.2008 /

Ralliautoilun SM-sarjan viides osakilpailu, sen kahdeksan pikataivalta ja 96,36 erikoiskoekilometriä tarjosivat kilpailijoille runsaasti haastetta ja vaativuutta. Huippunopeat pikataipaleet olivat erinomainen tulikaste niille kuljettajille, jotka vajaan kolmen viikon päästä starttaavat vähintään yhtä vauhdikkaille Suomen MM-rallin kiirustaipaleille.

Vantaalainen Subaru Impreza WRX STI 2008 ralliautoa käskevä MotorArt Racingteam ja sen kuljettaja Erkki Kaikkonen kartturinsa Takayo Hayashin kanssa suoriutuivat kunnialla ralliuransa toisesta nelivetokilpailusta parantaen samalla sijoitustaan kolmen viikon takaisesta uuden autonsa debyyttikilpailusta. Varmalla ja ehjällä ajolla maalilipun nähnyt rallipari kaasutteli kilpailupäivän erikoiskokeet keskittyen täysin omaan tekemiseen ja raskaan sekä kostean kelin tuomien kujeiden opiskeluun.
Lähes ongelmattoman kilpailun ajanut Kaikkonen oli tyytyväinen kokemaansa.

- Harrastajalle reitti oli kieltämättä todella vaativa ja hirmuisen nopea eikä kilpailupäivän vesisade tehnyt hommaa yhtään helpommaksi. Emme missään vaiheessa seuranneet kanssakilpailijoidemme vauhtia vaan keskityimme sovittamaan vauhtimme omiin tarpeisiimme sopivaksi. Kilpailua edeltäneenä torstaina vaihdoimme autoomme täysin uudet alustasäädöt jousineen ja vakaajineen. Näitä myös testasimme kilpailun kuluessa.

- Olemme nyt ajaneet kaksi kilpailua ja auton pellit ovat edelleen linjassaan. Lähtökohdat heinäkuun viimeisenä päivänä alkavalle ralliurani ensimmäiselle MM-rallille ovat siis hyvät joskin pientä päänvaivaa aiheuttaa edelleen takavetoaikaiset vastaheitot ja kaasun pumppailut.
Niistä pitäisi päästä eroon ja sitä kautta saataisiin heti sekunteja ajasta pois.

Jyväskylän rallihurmos kutsuu

Ralliautoilun MM-sarjan toinen puolisko käynnistyy mätäkuun viimeisenä päivänä Jyvässeudun sorateiden Grand Prixistä. Kolmipäiväiseen kilpailuun MotorArt Racingteam starttaa numerolla 78. Kaikkonen tiimeineen suuntaa rallimaailman pyhättöön huolellisesti valmistautuneena.

- Subaruni alusta ja kaikki pohjatavarat huolletaan sekä tehdään hieman laajempi yleishuolto. Koska edessä on kolmipäiväinen kilpailu, on auton lisäksi tiimin kuljettajakaksikon fysiikka saanut oman osansa. Hyvä yleiskunto on valttia ja se auttaa ylläpitämään myös keskittymiskykyä varsinkin pitkillä pikataipaleilla. Lähtökohdat kauden pääkilpailulle ovat erinomaiset, sillä tiedossa ei ole peltitöitä eikä muutakaan isomman luokan projektia.

Lopputulokset SM O.K. Auto ralli, N-ryhmä:
1. Juha Salo & Mika Stenberg, Mitsubishi Lancer Evolution IX, 46.17;1 2. Jari Ketomaa & Miika Teiskonen, Subaru Impreza WRX STI 2008, +10,5sek 3. Kosti Katajamäki & Lasse Hirvijärvi, Mitsubishi Lancer Evolution IX,
+52,3sek
---
12. Erkki Kaikkonen & Takayo Hayashi, Subaru Impreza WRX STI 2008, +7.29,0sek

Pisteet top 5

1. Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen 119 pistettä NHD (R5)
2. Mikko Heikkilä / Topi Luhtinen 106 pistettä MäntsMK (R5)
3. Teemu Asunmaa / Marko Salminen 104 pistettä Alavuden UA (R5)
4. Juha Salo / Mikko Markkula 76 pistettä Karkkilan UA (R5)
5. Riku Tahko / Markus Soininen 53 pistettä PoSUA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.3. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Lieto
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 13.-14.8. Top Building Ralli, Lahti
6) 25.-26.9. SM KokUA 60-v Juhlaralli, Kokkola

SM-sarja sosiaalisessa mediassa