Facebook Twitter Email Pinterest

Mikko Eskelinen

21.01.2009 / Mikko Eskelinen

- Tavoitteena olla kilpailun nopein ratakuljettaja

Mikko Eskelinen, kuva: Harri Koskela.

Hallitseva rata-autoilun Super Touring luokan Suomenmestari Mikko Eskelinen, 36, ajaa autourheilu-uransa kolmannen rallin perjantaina alkavassa Arctic Lapland Rallyssa. Tasan vuosi sitten ralliuransa avauskilpailun samaisessa rallissa ajanut Eskelinen suuntaa Rovaniemen ympäristössä ajettaville huippunopeille erikoiskokeille tavoitteenaan olla kilpailun nopein ratakuljettaja. Vastaansa Eskelinen saa rata-autoilun kovat kehäketut kuten Jyrki Järvilehdon, Mika Häkkisen ja Maranellon suuren orin Kimi Räikkösen.

- Arctic Lapland Rally on todennäköisesti ainoa ralli jonka tänä vuonna ajan - muuten kilpailukausi vierähtää täysin ratahommissa. Tästä Napapiirillä ajettavasta kilpailusta on tulossa erinomainen tapa aloittaa kilpailukausi ja muutenkin päästä reilun kolmen kuukauden kilpailutauon jälkeen takaisin moottoriurheilun pariin, Eskelinen kertoo.

- Rovaniemellä opettelen rallin salaisuuksia tiimimme GTM Motorsportin Mitsubishi Lancer Evolution VI ralliautolla ehkäpä parhaimman mahdollisen opettajan kanssa. Kartturina minulla on Harri Rovanperän pitkäaikainen II-kuljettaja Risto Pietiläinen, jonka tietotaito ralliautoilusta on osoittautunut korvaamattomaksi. Tavoitteeksi olen asettanut Formulamiesten rallivauhtiin vastaamisen - tyytyväinen olen jos maalilipulla asfalttipinnan erikoismiehet ovat takanani, Eskelinen jatkoi.

Huippunopea tiestö ei anna mitään anteeksi

Vaikka toista kertaa Napapiirin rallipolkuja valloittamassa oleva Eskelinen puhkuu menohaluja, aiheuttaa erikoiskokeiden nopeus sekä niiden reunuksilta puuttuvat lumipenkat päänvaivaa. Oman mausteensa soppaan tuo ralliautoilun luonne, jossa autoa pitää viedä sivuluisussa - toisin kuten rata-autoilussa.

- On tämä huimaa hommaa. Rallireitiltä löytyy lukuisia mutkia, joihin tullaan niin lujaa kuin ralliautomme kulkee - ja ne mutkat voi kartturini mukaan ajaa ilman, että jalka nousee kaasulta. Nämä on niitä kohtia pikataipaleilla, joilla erot syntyy. Mutta antaako sielu periksi nostaa jalan kaasulta tietäen ettei niin saisi tehdä, pohdiskeli Eskelinen dilemmansa kanssa.

- Liikaa jos lähtee herkuttelemaan niin siinä saattaa käydä samalla tapaa kuin vuosi sitten kävi jolloin ralliautoilun debyyttikilpailuni päättyi toisen pikataipaleen maalipäässä olleeseen tiukkaan mutkaan. Pieni ajovirhe ja syvä oja kutsui keskeytysilmoituksen arvoisesti. Tämä ei saa tänä vuonna toistua, Eskelinen jyrähti itselleen.

Kuluneen talven aikana GTM Motorsport on huolellisesti valmistautunut kilpailuun. Auto on tiimin mekaanikkojen toimesta läpikäyty ja Eskelinen on kahteen kertaan ajanut testiä sekä hakenut kokemusta sivuluisussa ajamisesta. Kaikki on valmista tulevaan koitokseen.

- Tiimimme jäsenet kuten Pikku-Matti Hänninen ja Harri Koskela ovat tehneet uskomatonta työtä automme ympärillä - siitä kiitos heille. Enää ei puutu kuin se, että perjantaina laitamme kaasuläpän auki ja alamme nauttia Tunturirallin eksoottisesta taiasta, Eskelinen suunnitteli.

Arctic Lapland Rally käynnistyy perjantaina klo 12. Mikko Eskelinen ja Risto Pietiläinen kilpailevat lähtönumerolla 65.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 49 pistettä VihUA (Rally2)
3. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 38 pistettä KoMoKe (R5)
4. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 31 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa