Marko Kakko vaihtoi TMR:n Subaruun
Marko Kakko kilpailee rallin SM-sarjan päätösosakilpailussa Hyvinkäällä Tommi Mäkinen Racingin Subaru Imprezalla. Koskelainen voitti edellisen Keravan osakilpailun, ja teki samalla historiaa: ykkössija oli ensimmäinen S2000-autolla Suomessa. Nyt Kakko kuitenkin vaihtoi voittoisan Ford Fiestan N-ryhmän Subaruun.
"Ford on vuokrattu muualle, ja minä sain sopivan tarjouksen Subarusta. Nyt on mielenkiintoista nähdä, mikä meidän vauhti on sitten aivan toisenlaisella kalustolla", Kakko sanoo.
Kakko pääsi keskiviikkona testaamaan Subarua Keski-Suomessa itsensä maestron Tommi Mäkisen kanssa. Mäkisen ajoniksit todella kelpasivat, sillä Kakon mukaan Subaru on täysin erilainen ajettava kuin Ford.
"Ännäläinen tuntui aika oudolta S2000-auton jälkeen. Saa nyt nähdä, ollaanko lainkaan kartalla. Ajoimme Tommin kanssa, ja lisäksi olin samanlaisella autolla ajavan Joonas Lindroosin kyydissä. Kyllä tässä varmaan jokunen erikoiskoe vielä pitää ajaa ennen kuin täydellinen luotto omaan ajamiseen ja auton ominaisuuksiin taas löytyy", Kakko arveli.
Keravan voitollaan Kakko kohensi asemaansa SM-sarjassa kuudenneksi. Tasaisessa sarjassa Salon Urheiluautoilijoita edustavalla hurjapäällä on vielä mahdollisuus teoriassa SM-hopeaan, mutta käytännössä se vaatii häneltä ja kartanlukija Panu Plosilalta voiton, ja edellä olevilta täydellisen epäonnistumisen.
"Mitaliin en jakso uskoa, se ei toteudu. Itse kilpailuun meillä on kuitenkin omat tavoitteemme. Meillä on voitto alla, ja tiedän, millaista vauhtia se vaatii. Lähdemme ajamaan täysillä, ja katsotaan sitten, mihin se riittää. Voi olla, että ainakin aluksi ajamisessa näkyy yliyrittäminen. Onneksi kilpailu on pitkä ja huoltotaukoja on paljon, joten autoa voidaan ruuvata moneen suuntaan moneen kertaan", Kakko puntaroi.
Rallin SM-finaalissa Finnsco-rallissa ajetaan 16 erikoiskoetta, 11 lauantaina ja viisi sunnuntaina. Rallin suomenmestarit 2010 ovat selvillä: Juha Salo nelivetoisten SM1-luokassa ja Kalle Pinomäki kaksivetoisten SM2-luokassa. Muista mitaleista käydään vielä ankaraa vääntöä.