Facebook Twitter Email Pinterest

Vanajanlinna Rallissa uudet kujeet

27.04.2011 /

VanajanlinnaTunturi.jpg

Pekka Vihma (vas) kertoi SM-sarjan avaavasta Vanajanlinna Rallin suunnitelmista jo Rovaniemellä Arctic Lapland Rallissa Fordin Riitta Salinille sekä paikalla piipahtaneille Mikko Hirvoselle ja Jarmo Lehtiselle.

Autourheilun kotimaisen huippusarjan, Ralli SM:n, kesäkausi korkataan toukokuun puolivälissä Vanajanlinna Rallin merkeissä. Seitsemän osakilpailun sarjassa Vanajanlinna Ralli on täysin erityyppinen kilpailu kuin muut sarjan osakisat.
Kilpailijoita odottavat Hämeenlinnassa uudet kuviot. Viidellä erikoiskokeella on mittaa puolet vähemmän kuin normaalissa SM-rallissa, mutta kartanlukijalla on tavallista tiukempi paikka pysyä "kartalla" ja saada kuljettaja oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.
"Uudentyyppinen, nopeatempoinen tapahtuma on ollut melko haastava konsepti näin kilpailun johtajan kannalta", myöntää kilpailun johtajana Ahveniston Autourheilijoiden puolelta toimiva Juha Karisto.
"Täysin uutta SM-rallissa on vetoketju-systeemillä ajaminen. Kuljettajien on hyvin etukäteen sisäistettävä tämä systeemi, jotta homma pelaa hienosti, eikä tulee aikarangaistuksia."

Systeemi toimii Vanajanlinna Rallissa siten, että erikoiskokeelle 1 autot lähtevät kahden minuutin välein. Kun kilpailijat ovat suorittaneet ekan pikataipaleen, he siirtymäosuuden jälkeen tulevat toisen erikoiskokeen (eli siis uudelleen ykkösen lähtöön) alkuun, mistä ykköstä ja kakkosta ajavat lähtevät vuorotellen, vetoketju-systeemiä käyttäen erikoiskokeelle. Osa ajaa siis ykköstä, kun toiset ovat jo kakkosella. Tästä johtuen metsässä penkalla seisova yleisö näkee silti ralliauton suunnilleen minuutin välein.
Super-ek:n jälkeen samalla systeemillä ajetaan erikoiskokeet 4 ja 5, jotka ovat eri tie kuin kilpailun ensimmäinen lenkki.
"Metsäpätkät ovat keskimäärin 8 kilometrin mittaisia, mutta hienoja teitä, joskus aikanaan Suurajoissakin käytettyjä."

Karisto kertoi, että viimeisiä suunnitelmia vielä hiotaan koskien erikoiskokeen AT-asemia.
"Täytyy pohtia vielä, miten asia siellä käytännössä ratkaistaan. Tehdäänkö kaksi tulo-AT-asemaa, vai pärjätäänkö yhdellä."

Vanajanlinna Rallissa käytetään kansainvälistä AT-käytäntöä eli ihanneajat ilmoitetaan EK:n lähdöstä seuraavan EK:n tulo-AT:lle tai huoltoalueen sisääntulo-AT:lle. Erikoiskokeet suoritetaan siten, että ensimmäiset autot ajavat kahden minuutin välein ja autot palaavat siirtymälenkin jälkeen samalle erikoiskokeelle, jolloin ajetaan ensimmäistä kierrosta ja toista kierrosta vuorotellen yhden minuutin välein.
"Tätä asiaa on niin monen asiantuntijan kanssa pohdittu ja suunniteltu, että uskon homman toimivan hienosti. Kilpailun tuomariston puheenjohtajan Tuomo Luodeksen ja AKK:n kanssa on yhteistyö toiminut loistavasti, ja asiat on saatu hyvin ratkaistua, jos pulmia on tullut eteen", kertaa Karisto.
"Jonkinlaista kuivaharjoittelua ehkä suoritamme vielä ennen H-hetkeä, sillä täytyy myöntää, että jonkin verran tämä meikäläisestäkin vielä tässä vaiheessa tuntuu ns. heprealta."

Vanajanlinna Rallin suunnittelun lähtökohtana on alusta asti ollut, että kaikki tapahtuu yhden päivän aikana. Kun normaalissa SM-rallissa reittiin tutustuminen hoidetaan kilpailulauantaita edeltävänä perjantaina, nyt nuotitus tapahtuu kilpailupäivän aamuna klo 8.00-12.00. Ensimmäinen kilpailija starttaa sitten reitille kello 13.00 ja maaliin ensimmäisiä odotetaan kello 18.00 alkaen.
"Kaiken huipennuksena rallipäivän päättää iltajuhla Vanajanlinnassa", Karisto vielä muistuttaa.

Vanajanlinna Rallin kolmas erikoiskoe on Super-EK, joka ajetaan lähes Vanajanlinnan pihalla. EK:n alku on lähellä golf-kenttää, mistä reitti kulkee asfalttitien kautta rannan pyörätietä käyttäen EK:n maaliin Vanajanlinnan pihalle.
"Yleisöllä on ilmainen sisäänpääsy ja keskellä kolmatta erikoiskoetta on iso töyräs, josta hyvän paikan hakemalla näkee lähes koko erikoiskokeen yhdellä silmäyksellä", paljastaa Karisto.
Super-erikoiskokeen jälkeen kilpailijat kaartavat linnan pihalla olevalle huoltoalueelle noin kello 15.00 alkaen. Siellä katselijoilla on oivallinen mahdollisuus tutustua kalustoon ja kilpailijoihin tarkemmin, vaikkapa nimikirjoituksia metsästellen.
"Kilpailijoille haluttiin myös tarjota mahdollisuus tuoda yhteistyökumppaneitaan hienoon tapahtumaan, mikä on tietysti kilvanajon lisäksi tärkeätä kaikille osapuolille."

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Mikko Markkula 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.2. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Länsirannikon ralli, Varsinais-Suomi
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 4.-5.9. SM Ralli Oulu
6) 1.-2.10. Kokkolan UA 60-v SM Juhlaralli

SM-sarja sosiaalisessa mediassa