Facebook Twitter Email Pinterest

Suomen ensimmäinen R4-luokiteltu Mitsubishi

21.07.2011 / Suomen ensimmäinen R4-luokiteltu Mitsubishi

R4_J.Salo.jpg

Juha Salon uusi R4-luokiteltu Mitsu on valmistumassa. Kuva: M. Salonen

Moninkertaisen rallimestarin Juha Salon pajalla Karkkilassa on valmistunut R4-luokituksen mukainen Mitsubishi Lancer EVO X, laatuaan Suomen ensimmäinen. Auto otetaan kilpailukäyttöön viikon päästä ajettavassa Neste Oil Rallissa Jyväskylässä, jossa Mitsubishin luottokuljettaja osallistuu MM-pistejahtiin muiden SWRC-kuljettajien ohella.

Salon uusi ajokki on Mitsubishi Lancerin viimeisimpään kehitysversioon pohjautuva, mutta vapaammin rakenneltu turboahdettu nelivetoinen kilpa-auto, jolla ajetaan MM-sarjassa Super 2000 -luokassa. Kotimaisessa SM-sarjassa R4 on sallittu samassa SM1-luokassa, jossa Salo on tähänkin asti kilpaillut.
"Evo-kymppiä on kevennetty kauttaaltaan sekä parannettu jousituksen ja pyöräntuennan osalta. Muutos lisää kilpailukykyä. R4 on kilpa-automaisempi ja kevyempi. Koska massaa on vähemmän, se näkyy kaarrenopeuksissa ja jarrutusmatkoissa, mikä taas vaikuttaa vauhtia lisäävästi", Salo luonnehtii.

Auto on laihtunut uuden luokituksen mukaiseksi muun muassa pleksilasein sekä kevennetyin luukuin ja ovin. Niin ikään koelaudan ja lämmityslaitteen osalta on lähtenyt kiloja.
"Evo-kympissä on itsessään hyvä moottori ja alkujaan voimansiirto kunnossa, mutta auto on raskas. Painoa on nyt R4:n myötä saatu pois. Myös jousituksen osalta poistuu tietty epätarkkuus, kun nyt pystyy vaikuttamaan auraus-, camber- ja caster-kulmiin. Putkitukivarsin ja uniball-nivelin toteutetut pyöräntuennat on suunniteltu kilpailukäyttöä varten ja ne ovat siten kestävämmät sekä antavat paremman joustovaran röykkyisissä olosuhteissa ja hypätessä. Muilta osin auto on edelleen teknisesti ännäläinen.

Autoa lähdettiin tekemään Lapualla täystuhon kokeneen kilpa-auton tilalle.
"Rakentaminen on vaatinut paljon työtunteja ja kaikilta kovan ponnistuksen. Nopeammin se olisi sujunut, ellei paloa olisi käynyt. Sen myötä on tullut ylimääräistä työtä, ja monta asiaa on jouduttu tekemään alusta lähtien. Toivotaan, että auton suorituskyky palkitsee Jyväskylässä", Juha sanoo.

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Tuukka Shemeikka 63 pistettä AlavUA (Rally2)
2. Tuukka Kauppinen / Sebastian Virtanen 52 pistettä Huuha UA (Rally2)
3. Esapekka Lappi / Enni Mälkönen 50 pistettä PiekUA (Rally2)
4. Tommi Jylhä / Kimmo Nevanpää 29 pistettä JyvUA (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Samu Vaaleri 28 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2025

     1. 17.-18.1. Hotelli IsoValkeinen SM-ralli Kuopio 250 v., Kuopio
     2. 30.1-1.2. 60. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
     3. 7.-8.3. SM Savonlinna Ralli, Savonlinna
     4. 23.-24.5. SM Red Devil Länsirannikon Ralli, Turku
     5. 11.-12.7. SM O.K. Auto-Ralli, Kouvola
     6. 15.-16.8. SM Ralli, Lahti
     7. 26.-27.9. SM Seinäjoki Ralli, Seinäjoki

SM-sarja sosiaalisessa mediassa