Facebook Twitter Email Pinterest

Suomen ensimmäinen R4-luokiteltu Mitsubishi

21.07.2011 /

R4_J.Salo.jpg

Juha Salon uusi R4-luokiteltu Mitsu on valmistumassa. Kuva: M. Salonen

Moninkertaisen rallimestarin Juha Salon pajalla Karkkilassa on valmistunut R4-luokituksen mukainen Mitsubishi Lancer EVO X, laatuaan Suomen ensimmäinen. Auto otetaan kilpailukäyttöön viikon päästä ajettavassa Neste Oil Rallissa Jyväskylässä, jossa Mitsubishin luottokuljettaja osallistuu MM-pistejahtiin muiden SWRC-kuljettajien ohella.

Salon uusi ajokki on Mitsubishi Lancerin viimeisimpään kehitysversioon pohjautuva, mutta vapaammin rakenneltu turboahdettu nelivetoinen kilpa-auto, jolla ajetaan MM-sarjassa Super 2000 -luokassa. Kotimaisessa SM-sarjassa R4 on sallittu samassa SM1-luokassa, jossa Salo on tähänkin asti kilpaillut.
"Evo-kymppiä on kevennetty kauttaaltaan sekä parannettu jousituksen ja pyöräntuennan osalta. Muutos lisää kilpailukykyä. R4 on kilpa-automaisempi ja kevyempi. Koska massaa on vähemmän, se näkyy kaarrenopeuksissa ja jarrutusmatkoissa, mikä taas vaikuttaa vauhtia lisäävästi", Salo luonnehtii.

Auto on laihtunut uuden luokituksen mukaiseksi muun muassa pleksilasein sekä kevennetyin luukuin ja ovin. Niin ikään koelaudan ja lämmityslaitteen osalta on lähtenyt kiloja.
"Evo-kympissä on itsessään hyvä moottori ja alkujaan voimansiirto kunnossa, mutta auto on raskas. Painoa on nyt R4:n myötä saatu pois. Myös jousituksen osalta poistuu tietty epätarkkuus, kun nyt pystyy vaikuttamaan auraus-, camber- ja caster-kulmiin. Putkitukivarsin ja uniball-nivelin toteutetut pyöräntuennat on suunniteltu kilpailukäyttöä varten ja ne ovat siten kestävämmät sekä antavat paremman joustovaran röykkyisissä olosuhteissa ja hypätessä. Muilta osin auto on edelleen teknisesti ännäläinen.

Autoa lähdettiin tekemään Lapualla täystuhon kokeneen kilpa-auton tilalle.
"Rakentaminen on vaatinut paljon työtunteja ja kaikilta kovan ponnistuksen. Nopeammin se olisi sujunut, ellei paloa olisi käynyt. Sen myötä on tullut ylimääräistä työtä, ja monta asiaa on jouduttu tekemään alusta lähtien. Toivotaan, että auton suorituskyky palkitsee Jyväskylässä", Juha sanoo.

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Mikko Markkula 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.2. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Länsirannikon ralli, Varsinais-Suomi
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 4.-5.9. SM Ralli Oulu
6) 1.-2.10. Kokkolan UA 60-v SM Juhlaralli

SM-sarja sosiaalisessa mediassa