Facebook Twitter Email Pinterest

Keravalla mentävä alusta lähtien täysillä

12.09.2011 /

p-sm-korhonen.jpg

Jukka Korhonen nousi Lapualla ajamansa kakkossijan myötä taistelemaan vähintään SM-hopeasta, mutta teoriassa mahdollisuuksia voisi olla vaikkapa mestaruuteenkin vielä. (kuva: Marko Mäkinen)

Ralli SM -sarjan 2011 päätöskilpailussa Keravan Talotekniikka-10 SM-rallissa on kuljettajilla oltava selvä taktiikka kisaan. Erikoiskokeita on peräti 10, mutta niillä pituutta 103 kilometriä, joten helposti voi päätellä, että pätkät ovat suhteellisen lyhyitä. On siis osattava ottaa itsestään ja autostaan kaikki irti jo heti ensimmäisillä metreillä.
"Ensimmäinen pätkä on kisan pisin, noin 15 kilometriä", paljastaa Keravan reitistä vastaava kilpailunjohtaja Pekka Laaksonen.
"Lyhimmällä pikataipaleella on mittaa vain 3,6 kilometriä, muut ovat sitten näiden kahden luvun väliltä. Vain erikoiskokeella 3 ei ole lainkaan asfalttipintaa. Muilla sitä on muutamasta sadasta metristä peräti 1,5 kilometriin. "

Talotekniikka-10 SM-rallissa kilpailijat lähtevät reitille jo kello 9.00. Ensimmäiset viisi erikoiskoetta ajetaan niin sanotusti putkeen, joten myös autojen tekniikka pitää olla siinä kunnossa, että se kestää ilman huoltoa moisen rääkin.
"Ekan kiepin jälkeen tullaan Klondyken pihaan puolen tunnin huoltoon ja sen jälkeen heitetään toinen kierros samoilla erikoiskokeilla ja palataan huoltoon. Päivän viimeinen erikoiskoe on Myllynummen alueella, jossa viimevuotiseen tapaan ajetaan erikoiskokeella hieman tavallisuudesta poiketen."

Viime vuonna Keravalla tätä samaa systeemiä kokeiltiin ensimmäisen kerran. Tuolloin radalla oli samaan aikaan 3-4 autoa, ja kun valitettavasti joillekin sattui eteen hieman hitaampi kuljettaja, oli monen mielestä kisa molemmilta pilalla.
"Nyt tätä ajatusta on jalostettu. Kuljettajat lähetetään tälle erikoiskokeelle 20 sekunnin välein kolme kerrallaan. Kun edellinen ryhmä on saatu alta pois, lähetetään vasta seuraava kolmikko", kertaa Laaksonen.
"Nyt lähetämme autoja pätkälle ikään kuin luokittain, jottei kaksivetoisia ännäläisiä pistetään samaan aikaan rataa kiertämään nelivetoisten turboautojen kanssa. Jos kolmea saman luokan autoa ei riitä samaan nippuun, ajatetaan vaikkapa vain kahta, jotta sitten seuraavassa ryhmässä on taas samanlaiset autot yhtä aikaa pätkällä", selvitti reittijohtaja.
"Nyt ei pitäisi kenenkään kisa mennä tämän takia pilalle."

Keravan järjestäjät olivat suunnitelleet myös rallisprint-kisaa järjestettäväksi viimeisen erikoiskokeen reitillä ennen rallimiehiä, mutta tämänhetkinen tieto kertoo, että se kilpailu on peruttu vähäisen osanottajamäärän vuoksi.

Reittijohtaja Laaksonen kertoi reitin olevan tällä hetkellä suhteellisen hyvässä kunnossa. Jonkin verran on sade viime aikoina kiusannut, mutta kuurot ovat onneksi osuneet vain paikka paikoin.
"Jossakin on sellaista vesiuraa ja vähän lammikoitakin, mutta sellaisiahan nuo soratiet syksyisin tuppaavat olemaan. Toivotaan, että keskiviikoksi luvattu syysmyrskykin pysyisi reilusti vain aivan rannikolla."

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Mikko Markkula 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.2. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Länsirannikon ralli, Varsinais-Suomi
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 4.-5.9. SM Ralli Oulu
6) 1.-2.10. Kokkolan UA 60-v SM Juhlaralli

SM-sarja sosiaalisessa mediassa