Facebook Twitter Email Pinterest

Kari Hämäläisen debyytti R5:lla jäi vaisuksi

02.10.2013 /

kh-tre3-mk.jpgKari Hämäläisen kausi rallin SM-sarjassa paketoitiin Tampereella. Ruskolainen kilpaili tuliterällä Ford Fiesta R5 -autolla. Auto oli vuokrattu virolaisässä Markko Märtinin tiimiltä. Auto on rakennettu täydelliseksi kilpa-autoksi, ja sen turbomoottori vaatisi ns. kisabensaa. Kisabensa ei kuitenkaan ole sallittu SM-sarjan
säännöissä, ja nyt auto joutui kulkemaan tavallisen pumppubensan
voimin. Se verotti R5-luokan auton kulkuhaluja huomattavasti.

Hämäläinen sijoittui kartanlukijansa Risto Pietiläisen kanssa
SM-osakilpailun 12:nneksi. Kokonaistuloksissa kaksikko oli 21:s.
"Autohan on aivan järjettömän hieno. Ratissa ei tarvitse tehdä
minkäänlaisia kevätjuhlaliikkeitä. Kaikki toimii mahtavasti. Ohjaus,
vaihdelaatikko, alusta, kaikki on viimeisen päälle. Mutta kisabensan
puute teki moottorista oikullisen. Kaasua ei voinut painaa pohjaan.
Moottori vain rätisi. Heti kun paineet nousivat puoleentoista,
elektroniikka laski sen itsestään takaisin 1,3:een. Ajaminen oli
todella hankalaa. Siinä mielessä ensimmäinen kokemus tällaisesta
autosta oli valitettavasti pettymys. Kisabensan kanssa tilanne olisi
ollut aivan toinen", Hämäläinen sanoi.

Kilpailun voittoon ajoi Jarkko Nikara. SM1-luokan suomenmestaruuden
saavutti Juha Salo. Hämäläinen saalisti kauden aikana 15 SM-pistettä.

Hämäläisen Tampereen osakilpailussa käyttämällä autolla ei ole aiemmin
ajettu tavallisella pumppubensalla. Fordin MM-rallitoiminnastakin
vastaava M-Sport teki autoon ohjelman, joka mahdollistaa pumppubensan käytön. Ohjelma oli ensimmäinen laatuaan, ja oli tehty täysin varmanpäälle moottorivauriot estäen.
"Toivottavasti saadaan ensi vuonna käyttää kisabensaa. Tällainen R5 on kuitenkin tulevaisuuden ralliauto. Lisäkustannus kisabensan käytöstä on vain marginaalinen. Jos kisabensa sallitaan, tällaisia autoja olisi tulossa SM-sarjaan minun tietojeni mukaan useampiakin", Hämäläinen sanoo.

Rallin SM-sarja 2013 on nyt päättynyt. Uusi kausi käynnistyy tammikuun lopussa Rovaniemeltä. Hämäläisen kausi ei kuitenkaan ole vielä paketissa. Hän on mukana vielä lokakuun 12. päivä ajettavassa Rantarallissa. Kilpailun järjestää Hämäläisen edustama Naantalin Seudun Urheiluautoilijat.
(teksti ja kuva: Miiro Koivula)

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Marko Salminen 74 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen 72 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Topi Luhtinen 72 pistettä MäntsMK (R5)
4. Juha Salo / Mikko Markkula 56 pistettä Karkkilan UA (R5)
5. Aleksi Röyhkiö / Ville Mannisenmäki 43 pistettä PR-Racing (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.3. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Lieto
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 13.-14.8. Top Building Ralli, Lahti
6) 25.-26.9. SM KokUA 60-v Juhlaralli, Kokkola

SM-sarja sosiaalisessa mediassa