Pääkatsastajan tervehdys
Tervehdin teitä kilpailijoita, huoltomiehiä, tiimipäälliköitä kuin myös kilpailun järjestäjiä sekä laajaa toimitsijajoukkoa kesän Ralli SM-kilpailuissa, katsastajiakaan tietenkään unohtamatta. Ilman teitä kaikki tämä ei olisi mahdollista.
Vaikutan täällä Etelä-Pohojammaalla Kurikassa. Kokemukseni autourheilusta on monipuolinen.Olen tehnyt autourheilussa niin makkaran myyjän hommia aina auton rakentamisesta, kilpailun johtamiseen erilaisissa päällikön hommissa, joista eniten tietenkin katsastuspäällikkönä. Ensimmäinen kerta oli siimavahtina legendaarisella Orisbergin pätkällä 12 vuotiaana ja nyt yli viisikymppisenä olen saanut Pääkatsastaja-roolin hoitaakseni. Katsastushommat aloitin jo tuolla -80 luvun puolella, taitojen ja tietämyksen karttuessa vuosi vuodelta enemmän. Toimin myös tekniikan perus- ja päätoimitsijakouluttajana omalla alueellamme.
Nyt olisi tarkoitus luotsata Ralli SM-kesäkisojen katsastukset mahdollisimman hyvään suoritukseen pääkatsastajan ominaisuudessa. Katsastuspäälliköiltä vaaditaan vuosi vuodelta enemmän ja enemmän asioihin paneutumista kaikkine paperitöineen. Olen heidän apunaan, ohjeistamassa ja neuvomassa, jos tukea tarvitaan.
Esikatsastukset eli turvatarkastukset ovat ihan normikatsastuksia, missä tarkastetaan niin kuljettajien kuin autojen turvavarusteet. Tämähän on kaikille kilpailijoille tuttua puuhaa. Kilpailijoilta (tiimipäälliköiltä) vaaditaan luokkien 1-2 osalta huolellista polttoaine- ja tekniikkalomakkeen täyttöä. Tämän lomakkeen tietojen varassa suoritetaan kuristimien ja polttoaineiden tarkastukset. On täysin kilpailijoiden vastuulla, että ilmoitetut tiedot ovat oikein. Polttoaine- ja tekniikkalomake koskee myös muita luokkia, joissa ajetaan nelivetoisilla autoilla. Kaksiveto-autoista ei polttoaine- ja tekniikkalomaketta tarvitse täyttää.
Myös rengaslomakkeet tulee palauttaa huolellisesti täytettynä katsastukseen. FIA-viivakoodillisten renkaiden seurantaa varten käytössä on viivakoodilukijat, niiden lisäksi valvontaa suoritetaan myös manuaalisesti. Kilpailijainfo antaa kilpailukohtaisesti tarkemmat ohjeet. Mikäli käytettävissä renkaissa ei ole FIA-viivakoodeja, on renkaiden merkkauksesta sovittava erikseen Pääkatsastajan tai katsastuspäällikön kanssa. Lomakkeet ovat saatavilla sarjan sivuilla, lomakkeet palautetaan katsastukseen sihteerille tai suoraan pääkatsastajalle. Toki lomakkeita on saatavilla myös kilpailutoimistossa kilpailun sihteeriltä.
Kilpailijoita pyydetään kiinnittämään erityistä huomiota myös auton dokumenttien ja luokitustodistusten oikeellisuuteen ja niiden vastaavuudesta käytettävään autoon myös ns. lisäluokiteltujen osien osalta. Luokiteltujen tai sertifioitujen turvakehikoiden sertifiointi- ja luokitustodistukset on myös syytä tarkastaa.
Välikatsastuksia tullaan suorittamaan kilpailukohtaisesti katsastusmiehistön ja katsastuspäällikön toiveiden ja tekniikan lajiryhmän toimesta, huomioiden katsastusmiehistön määrä. Välikatsastuksissa tarkastetaan kuljettajien henkilökohtaisia varusteita, mutta myös auton tieliikennekelpoisuutta ja ehkä myös joitain teknisiä seikkoja voidaan valvoa.
Teknisiä tarkastuksia (loppukatsastuksia) tullaan suorittamaan jokaisessa kilpailussa, kuten käytäntö on ollut jo vuosia. Tarkastettavat autot valikoituvat useimmiten tulosluetteloiden kärkipäästä, mutta tarkastus voi osua myös muiden kohdalle. Tarkastuskohteet valitaan aina etukäteen AKK:n tekniikkalajiryhmän toimesta ja kohteet ovat usein ajankohtaisia. Kaikkien SM-luokkien autoja tullaan tarkastamaan kauden aikana.
Ralli SM ei ole kaikille pelkkää harrastamista, vaan on myös totista pisteiden keräämistä ja taistelua Suomen mestaruuksista. Uskallan väittää, että Ralli SM on edelleen yksi maailman kovimpia sarjoja tällä autourheilun osa-alueella.
Rehtiä kesäkautta toivottaen,
Ralli SM
Pääkatsastaja
Petri Hoiska
petri.hoiska(ät)netikka.fi
0405237263