Facebook Twitter Email Pinterest

Teemu Asunmaa keskeytti MM-rallin konerikkoon

06.08.2014 /

asunmaa.jpg

Ralli SM -sarjan SM2-luokan mitalitaistelussa vahvasti oleva, hallitseva rallin SM-pronssimitalisti, alavutelainen Teemu Asunmaa
starttasi kovin odotuksin Jyvässeudulla ajettuun uransa ensimmäiseen MM-ralliin. Asunmaa ja kartanlukija Tuukka Shemeikka kiidättivät hieman jo vanhentunutta R4-viritteistä Subaru Impreza WRX STi -ralliautoa samassa luokassa kuin modernit R5- ja S2000-autot eli WRC2-luokassa.

Asunmaa asetti tavoitteekseen maalilipulle saapumisen hyvällä yleiskilpailun sijoituksella ja pääsi kahdella ensimmäisellä pikataipaleella hyvään vauhtiin, kunnes toisella ajokerralla todella huonoon kuntoon menneellä Lankamaan erikoiskokeella tekniset murheet muuttivat kilvanajon selviytymyskamppailuksi. Silti rikkinäisestä vanteesta, mutkalla olleista tukivarsista, solmussa olleesta raidetangosta, mehuttomista etuiskunvaimentimista ja irronneesta rattiakselista huolimatta Asunmaa ja Sheimeikka raahautuivat pikataipaleen läpi neljä minuuttia pohja-ajan ajanutta Jari Ketomaata hitaampana.

Yötauon aikana tiimin huolto teki vakuuttavaa työtä ja kaksikko sai ajaa lähes murheettoman toisen kilpailupäivän kellottaen tasaisesti 6-8:nneksi nopeimpia WRC2-luokan erikoiskoeaikoja. Huolimatta Lankamaalla kärsitystä runsaasta aikahukasta Asunmaa ja Shemeikka olivat nousseet kahdeksanneksi, kunnes kolmannen kilpailupäivän ensimmäisellä erikoiskokeella polttoaineen tai sähkön syöttöhäiriön seurauksena Subarun bokserikone sanoi sopimuksensa irti, ja leikki oli pakosti jätettävä kesken. Asunmaa olisi halunnut jatkaa ns. superrallisäännön turvin, mutta moottoririkon laajuuden vuoksi se oli
mahdottomuus.

"Suomen MM-ralli on poikkeuksellinen kilpailu, koska se on ensisijaisesti nopeus-, mutta ennen kaikkea myös kestävyyskilpailu. Tiesimme, että tiestö olisi hurjassa kunnossa ja että esiin kaivautuneita pään kokoisia kiviä kierrellen olisimme hyvillä sijoilla. Siitä huolimatta Lankamaalla saimme ajamalla automme kurjaan kuntoon. Lisäksi kun moottoririkko päätti kilvanajon vasta kun olimme pääsemässä hyvään vauhtiin, kieltämättä kovasti harmittaa, että pyyhe oli heitettävä kehään", Asunmaa kiteyttää kilpailunsa tapahtumia.

"Pettymyksestä huolimatta haluan lämpimästi kiittää kaikkia yhteistyökumppaneita ja erityisesti Hannu´s Rally Teamia sekä kaikkia muita tahoja, jotka urani ensimmäisessä MM-rallissa olivat vauhdissani mukana. Toivotaan, että olemme Sorateiden Grand Prix´n lähtöviivalla myös ensi vuonna. Nyt seuraavaksi huolletaan auto valmiiksi elokuun viimeisenä viikonloppuna Turussa ajettavaan Ralli SM -sarjan viimeistä edelliseen osakilpailuun, jossa panoksena on mahdollisuus nousta pronssia kirkkaimmille SM-mitaleille", Asunmaa jatkaa.

Suomen MM-rallin WRC2-luokan voittoon ajoi virolainen Karl Kruuda, joka S2000-autollaan karkasi voittoon, kun R5-autoilla ajaneet Jari Ketomaa ja Ott Tänäk kohtasivat rengasrikot.
Teksti ja kuva: Jani Kekoni

Lopputulokset Suomen MM-ralli: WRC2 & RC2 -luokat: Top 3
1. Karl Kruuda & Martin Järveoja, Ford Fiesta S2000, 3:12:07.9
2. Jari Ketomaa & Kaj Lindström, Ford Fiesta R5, +2:08.7sek
3. Ott Tänak & Raigo Mõlder, Ford Fiesta R5, +2:32.2sek
---
kesk. Teemu Asunmaa & Tuukka Shemeikka, Subaru Impreza WRX STi R4, ek14
moottoririkko

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Pasi Kilpeläinen 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2020

1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi 16.-18.1.
2. SM Vaakuna-Ralli Mikkeli 7.-8.2.
3. SM Itäralli, Joensuu 28.-29.2.
4. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola 4.-5.9.
5. Pohjanmaa SM-Ralli, Seinäjoki 25.-26.9.

SM-sarja sosiaalisessa mediassa