Pirelli Rallin reitillä vanhoja ns. jyskälä-pätkiä
Virolainen Karl Kruuda tavoittelee suomenmestaruutta 15,5 pisteen erolla Ari Vihavaiseen ennen päätöskisaa.
Ralli SM -sarjan 2014 viimeinen osakisa (6/6), Pirelli Ralli, on täydellinen päätös kaudelle. Kilpailun järjestäjänä toimii Tampereen Urheiluautoilijat, joka on onnistunut tekemään kilpailijoille hienon yhdeksän erikoiskokeen reitin.
"Ratamestarimme Toni Mäkinen on innokkaasti etsinyt ja saanut meille vanhoja ns. jyskälän pätkiä, jotka kaikki muistavat kovavauhtisiksi ja vaativiksi erikoiskokeiksi", antaa reittijohtaja Jarmo Virtanen tunnustusta.
Pirellin Rallin erikoiskokeet ovat yhteispituudeltaan noin 150 km, ja vielä iltapäivälenkinkin pituus on 88 km, eli tavallisen SM-rallin verran.
"Kilpailijat joutuvat tekemään tällä reitillä kovasti töitä, paljon on korkeuseroja, jatkuvasti kääntyilevää tietä. Yhtä melko suoraa osuutta lukuun ottamatta kuntoa kysytään, ja vaikka tiet ovat ns. valtionteitä ja melko kovavauhtisia, ei kaksivetoisillakaan tule aika pitkäksi, sen verran tiet kääntyilevät", paljastaa Virtanen.
Reittijohtaja Virtanen nimeää yhdeksi ratkaisupätkäksi lauantaina iltapäivän erikoiskokeen 6/9, joka on noin 25-kilometrinen, siellä on kallistettuja mutkia, alussa on "ajettavampaa" tietä ja loppuosa sitten vähän pienempää.
Perjantai-iltana ajetaan vain yksi erikoiskoe. Kilpailijoilla on siis viimeinen mahdollisuus pistää auto iskuun lauantaipäivän kovaan koitokseen. Lauantai on pitkä päivä. Maaliin päästäkseen on osattava ajaa maltilla, mutta riittävän kovaa, jotta tulosta syntyy.
Pirelli Rallissa ensimmäisenä reitille lähtee SM2-luokka saaden peräänsä SM1-luokkalaiset. Kun SM2-luokan sisäisen lähtöjärjestyksen mukaan Juha Salo starttaa viimeisenä ja SM1-luokasta Karl Kruuda ensimmäisenä, on siinä numeroilla 15 ja 16 todella mielenkiintoinen kaksikko. Kruudan jälkeen lähtevät Ari Vihavainen ja Jarkko Nikara.
Seuraavassa hieman kuvausta tulevista erikoiskokeista:
EK 1 on noin 15 km. Perjantai-iltana alkaa noin kello 18.30, jolloin jo hämärtyy, muttei vielä ole pimeätä, mikäli ei ole kovin pilvistä. Valtiontietä, nopeata ja kääntyilevää.
EK 2/7 on noin 19,5 km. Alussa pätkä yksityistietä, puusilta ja isompi hyppy noin 9 km:n kohdalla, välissä valtiontietä ja hyviä mutkayhdistelmiä, loppuosa yksityistietä.
EK 3/8 on noin 19 km. Alussa valtiontietä noin 8 km mutkikasta, sitten hieman nopeutuu ja lopussa muutama maittava mutka.
EK 4 on 8 km. Valtiontietä sisältäen kaikkea mahdollista; hienoja mutkia, korkeuseroja. Vauhtia piisaa.
EK 5 on vajaa 2 km. Lielahdessa, samalla alueella kuin viime vuonnakin ajettava yleisöpätkä, hiekkapinta, hieman muutettu viimevuotisesta.
EK 6/9 on noin 25 km. Valtiontietä, 3-6 km ajettavampaa, kallistettuja mutkia ja sitten vähän pienempääkin. Hieno päätöserikoiskoe.
Nyt jos koskaan kannattaa lähteä paikan päälle rallia seuraamaan!