Facebook Twitter Email Pinterest

SM1: Ari Vihavaisen ja Karl Kruudan näytöstä

29.09.2014 /

kruuda.jpg

Ralli SM -sarjan päätöskisan SM1-luokka Tampereen Pirelli Rallissa oli täysin Ari Vihavaisen ja virolaisen Karl Kruudan hallintaa. Vihavainen ajoi pohjat yhtä lukuun ottamatta kaikille erikoiskokeille ja Kruuda oli yhtä pohja-aikaa lukuun ottamatta kaikilla toinen. Ensimmäistä nelivetokauttaan ajava Jussi Vainionpää oli kolmas. Vaikka Vainionpää jäi suunnilleen vain noin puoli sekuntia kilometriä kohden voittaneelle kaksikolle, kertyi pitkässä kisassa ja noin 150 ek-kilometrin aikana aikaeroa kärkeen 1.52,1. Neljänneksi sijoittunut Mika Rampanen jäi jo reilut kolme ja puoli minuuttia.

Kuinkahan kovia aikoja Ari Vihavainen olisi Pirelli Rallissa tykittänytkään, mikäli kaikki osaset olisivat loksahdelleet paikalleen eikä ongelmia auton eikä kuljettajan ajossakaan olisi ollut. arska.jpg
"Tosi huonosti lähti käyntiin! Meinasin ajaa jo ekassa mutkassa kaiteeseen, eikä sen jälkeen ollut luottoa ajamiseen yhtään. Tästä ei voi kun parantaa", oli Vihavaisen kommentti perjantai-illan avauspätkän jälkeen.

"Nyt tuli varmaan kuokkaan, sillä hirmuista hakemista oli. Nuotti ei ollut hyvä ja joku kivikin löi vähän etukulmaan, mutta koetetaan jatkaa", kuultiin kakkoserikoiskokeen maalissa.

"Nyt oli rallin ajoa, tuntui hyvälle ajaa", kuulosti jo lupaavammalta kolmoserikoiskokeen jälkeen.

Neljäs ja viides erikoiskoe menivät ilmeisesti paremmin, mutta kuutoselta tuli jälleen huonoja uutisia.
"Ajettiin pihalle, meni oikein huolella pitkälle pitkin peltoa. Päästiin kuitenkin takaisin tielle. Se oli sellainen kiristyvä vasuri ja meillä oli yritystä liikaa. Toivottavasti auto on ehjä."

"En ole ihan tyytyväinen, mutta läpi tultiin. Meillä on jarruvika autossa ja vaikeata on ajaa. Ei ole luottoa, kun ei tiedä, mitä tapahtuu, kun poljinta painaa", oli kommentti vielä ennen viimeistä erikoiskoetta.

Vihavainen voitti Karl Kruudaa viimeisellä 25-kilometrisellä erikoiskokeella peräti 25 sekuntia, joten maalissa oli lopulta suhteellisen tyytyväinen mies.
"Kyllähän tämän kisan tulos tyydyttää, mutta harmittaa, kun eivät kynnet pitäneet kirkkaimmassa mitalissa. Vauhtiin voi olla ihan tyytyväinen, ja mukava oli huomata, että vielä kulkee näinkin hyvin", jutteli Vihavainen, joka hieman jo vihjaili lopettavansa uransa tähän.

Karl Kruudalla oli melko napakka pistejohto ennen Tampereen Pirelli Rallia, joten voisi epäillä miehen hieman heivanneen vauhtiaan viimeiselle erikoiskokeelle, kun alkoi näyttä siltä, että mestaruus tulee. Kruudalla oli auton kanssa paljon myös ongelmia. Erityisesti rikkoutunut ohjaustehostin teki Pirelli Rallista melko raskaan.
"Ohjaustehostinongelmista johtuen käteni ovat todella väsyneet ja minulla oli todellisia vaikeuksia pitää auto tiellä tänään", paljasti erittäin tyytyväisen oloinen Kruuda maalissa.
"Kiva, kun pystytään voittamaan täällä Suomessakin, kun suomalaiskuskit ovat käyneet meillä Virossa jo vuosikausi voittoja napsimassa."

Kolmanneksi sijoittunut Jussi Vainionpää oli suhteellisen tyytyväinen suoritukseensa kisan aikana, mutta ongelmia auton kanssa hänelläkin oli. vainionpää.jpg
"Ollaan tultu ihan kohtuullisen hyvin, mutta nelosvaihdetta täytyy pitää käsin päällä, joten oli vähän ylimääräistä tekemistä. Tiedetään vika, mutta hirveästi ei ole tehtävissä", paljasti aamupäivällä Vainionpää.

Sarjan viimeistä edellisessä osakisassa Turussa vain 300 metrin ajon jälkeen ulosajoon keskeyttäneellä Jarkko Nikaralla oli mahdollisuus paikata tilannetta. Ykköserikoiskokeella Nikara ylsi kolmanneksi kovimpaan aikaan SM1-luokassa, eroa kärkeen oli 12,3 sekuntia.
"Kyllä aika vaikeata oli. En saanut millään rytmiä päälle ja hirveetä pumppaamista oli ajaminen. Toivottavasti huomenna päästään ajamaan vähän rennommissa merkeissä", sanoi Nikara, joka kertoi nyt ykkösen jälkeen Turun tapahtuman lähteneen takaraivoa painamasta.

Lauantaiaamu ei Nikaralta sitten sujunut odotusten mukaan, sillä auto jäi Printsportin huoltotelttaan jo heti aamun ensimmäisessä huollossa. Etuperä oli rikki, joten Nikaran epäonni sen kun jatkui.

Epäonnea oli myös neljänneksi ykkösellä ajaneella Jari Kihlmanilla ja Kari Hämäläisellä (9:s), jotka kumpikin kaatuivat oikein kunnon vatsatautiin eivätkä kyenneet ajohommiin enää aamulla. Eikä lienee enää uutinen sekään, että ykköserikoiskokeella seitsemänneksi ajaneen Jussi Tiippanan kohtaloksi tuli jälleen moottorin tekninen vika, eikä mikkeliläinen aamulla kisaa jatkanut.

SM1-luokka:
1. Karl Kruuda 115 pistettä
2. Ari Vihavainen 107 pistettä
3. Jussi Vainionpää 86 pistettä

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Pasi Kilpeläinen 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2020

1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi 16.-18.1.
2. SM Vaakuna-Ralli Mikkeli 7.-8.2.
3. SM Itäralli, Joensuu 28.-29.2.
4. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola 4.-5.9.
5. Pohjanmaa SM-Ralli, Seinäjoki 25.-26.9.

SM-sarja sosiaalisessa mediassa