Facebook Twitter Email Pinterest

Latvala nopein Laukaassa

11.03.2006 / Latvala nopein Laukaassa

Ralli SM -sarjassa talven viimeinen kisa ajettiin lauantaina Laukaan seudun legendaarisilla ralliteillä, jotka tänä vuonna olivat jäisiä, nopeita ja kovapohjaisia. Päivän mittaan pyrytti välillä sakeastikin lunta, mutta se ei kuskien mukaan kuitenkaan suuresti haitannut ajoa. Seitsemän erikoiskokeen mittaisen, sarjan neljännen osakilpailun voiton vei nimiinsä Jari-Matti Latvala.

Ennen Peurunkarallia ryhmä A:n pistejohdossa ollut ja edellisen osakilpailun voittanut 20-vuotias Jari-Matti Latvala aloitti kisan vahvasti täräyttämällä pohja-ajan päivän kahdella ensimmäisellä erikoiskokeella. Seitsenkertainen suomenmestari Sebastian Lindholm oli Peugeot 206 WRC -autollaan nopein erikoiskokeilla 3 ja 6, mutta se ei riittänyt pysäyttämään Toyota Corolla WRC:llä ajavan Latvalan voittokulkua. Nuorukainen oli nopein kaikilla muilla pätkillä.
- Tämä oli hyvä päivä. Missään vaiheessa ei ollut mitään hätää, auto toimi loistavasti. EK6:lla Laukaassa vähän jo varmisteltiin, yritettiin välttää turhia riskejä, mutta viimeisellä pätkällä ajettiin sitten taas puolestaan päivän parasta ajoa! Yleisesti ottaen hyvä vauhti tälle kaudelle on löytynyt siitä, että olen päässyt ajamaan paljon samalla autolla. Säädöt on saatu kohdalleen ja samalla on tullut varmuutta omaan ajoon. Talvikauden kokonaisarvosanaksi sanoisin 9. Täyttä kymppiä ei voi antaa, kun "Tunturissa" tuli käytyä hangessa, iloinen Latvala jutusteli maalissa.

- Ajo tuntui tänään mukavammalta kuin kolme viikkoa sitten. Kesällä yritetään sitten totta kai voittaakin, mutta luvata ei tietenkään voi. Tiet olivat Laukaassa hyvässä kunnossa, parempaa talvirallia ei voi olla, hehkutti puolestaan toiseksi tullut Lindholm.

Jari-Matti Latvalasta vain pisteen päässä ennen Laukaata olleen Jarmo Mikkosen kohtalo oli nyt sama kuin edellisessä osakilpailussa Mikkelissä: "Jamppa" joutui jättämään leikin kesken, kun ajokkina ollut Ford Focus WRC jäi ulosajon seurauksena hankeen EK3:lla. Kolmanneksi ryhmä A:ssa nousi viimeisen EK:n aikana Kai Eklund, joka ei kuitenkaan osallistuu sarjaan, joten neljänneksi sijoittunut Kari Ali-Rantala kirjaa tililleen kolmanneksi korkeimmat SM-pisteet.

Kevättauolle mennään nuoren Latvalan johdolla. Ensimmäiset kaksi osakilpailua väliin jättänyt "Basti" Lindholm nousi jo SM-pisteissä kolmanneksi, tasapisteisiin Jarmo Mikkosen kanssa. Kakkosena pisteissä kevättauolle lähtee Ali-Rantala.

Ryhmä A epäviralliset tulokset:
1. Jari-Matti Latvala 54.46,7
2. Sebastian Lindholm +0.26,7
3. Kai Eklund +3.46,9 (ei osallistu sarjaan)
4. Kari Ali-Rantala +4.02,1
5. Markku Nikupeteri +4.05,3

EPÄVIRALLINEN SM-pistetilanne:
1. Jari-Matti Latvala 40
2. Kari Ali-Rantala 26
3. Sebastian Lindholm 24
3. Jarmo Mikkonen 24
5. Pekka Keski-Korsu 21,5


Juha Salo palasi voittojen tielle

Edellisessä kisassa, Mikkelissä, makean "kotivoiton" napannut Jari Ketomaa aloitti Laukassa samalla hyvällä vauhdilla: Mitsubishi Lancer Evo 8:lla kuluneen talvikauden ajanut Ketomaa kellotti pohjat EK1:llä. Sen jälkeen tahtipuikon kuitenkin nappasi toinen Mitsubishi Ralliart Finlandin kuljettaja, Evo 9:llä ajava Juha Salo, jonka komennossa mentiin lähes koko loppukisa. Ketomaa oli nopein EK6:lla ja kovan nousun lopussa tehnyt Juho Hänninen EK7:llä, mutta Salon etumatka piti loppuun saakka.

- Päivä oli kokolailla virheetön, ei osuttu edes kunnolla valleihin. Kaikki pelasi loistavasti. Ihan lopussa löysäsin vähän, olisihan se ollut tyhmää joutua lumitöihin, mutta hieno kisa kaiken kaikkiaan. Nyt keskitytään kesällä viime vuotta parempiin tuloksiin, eikä aleta haahuilemaan, voitosta riemuinnut Salo kertoi.

- Olen todella tyytyväinen päivän kisaan ja koko talvikauteen. Arvosanaksi voisi antaa 8 tai 9. Teknisille ongelmillehan ei mahda mitään, mutta yleisesti kaikki on mennyt hyvin automerkinvaihdon jälkeen. Odotan paljon kesältä, jolloin saadaan alle se uusin kehitysversio, mutta paljon on toki tehtävä töitäkin, kakkoseksi ajanut Jari Ketomaa, tuumaili.
SM-pisteiden puolella Juho Hänninen piti Juha Salon täpärästi takanaan, yhdellä pisteellä. Peurunkarallin kakkossija nosti Jari Ketomaan pisteissä kolmanneksi.

Luokan kärkimiehiltä kysyttiin ennen kisaa onko "ännäläisillä" mahdollisuuksia haastaa WRC-autojen vauhtia ja vastaus kuului, että jollakin pätkillä, jos hyvin menee. Ja hyvinhän se tuntui menevän, sillä ison N:n voittanut Salo oli yleiskilpailun kolmas, Ketomaa neljäs ja Anton Alén viides. Heidän edelleen ehti siis vain kaksi kovinta WRC-autokuntaa! Myös Juho Hänninen, Teemu Laatunen, Jukka Ketomäki ja Marko Kakko sijoittuivat yleiskilpailussa A-ryhmän autojen edelle.

Laukaan kisan vieraileva tähti, Mitsubishi Lancer Evo 8:lla ajanut Jani Paasonen oli luokan lopputuloksissa kahdeksas.

Iso N epäviralliset tulokset:
1. Juha Salo 56.14,3
2. Jari Ketomaa +0.12,7
3. Anton Alén +0.46,5
4. Juho Hänninen +0.57,6
5. Teemu Laatunen +1.00,6

EPÄVIRALLINEN SM-pistetilanne:
1. Juho Hänninen 40
2. Juha Salo 39
3. Jari Ketomaa 35
4. Jukka Ketomäki 29,5
5. Teemu Laatunen 21

Hautamäki voittoon tiukassa sekuntitaistossa

Pienessä N-ryhmässä "pelin avasi" SM-pistejohdossa ollut Ailu Magga, joka olin nopein päivän ensimmäisellä erikoiskokeella. Magga ajoi pohjat myös kolmannella ja viidennellä pätkällä, mutta koko kauden mittaan Maggan tavoin vahvoja otteita esittänyt Jarno Kinnunen ei ollut nytkään kaukana. Kinnunen kellotti kärkiajan EK2:lla, mutta oli muillakin sen verran nopea, että johti luokkaa viidennen erikoiskokeen jälkeen vain kuuden sekunninkymmenyksen erolla toisena kaasuttelevaan Maggaan.

Taistelu luokkavoitosta oli kuitenkin kolmen kauppaa, sillä Maggan ja Kinnusen kannoilla vaani Ville Hautamäki, joka oli nopein erikoiskokeilla 4 ja 6, joista viimeksi mainitulla eroa pahimpiin kilpakumppaneihin tuli sen verran paljon, että Hautamäki vei kuin veikin lopulta voiton tässä "Honda-miesten" kamppailussa. Viimeisellä EK:lla nopeinta vauhtia piti Ford Fiesta ST:llä ajava Joonas Lindroos.

- Kilpailun alussa venähtänyttä pientä eroa ei meinannut ensin millään saada kiinni, mutta kuudennella EK:lla lähti kulkemaan hyvin. Vähän jännitti viimeisellä pätkälle lähdettäessä, mutta hyvin se sitten meni. Tänään oli kyllä hyvä ja tasainen kisa. Voiton myötä saatiin piste-eroa kaventumaan kesää ajatellen, Ville Hautamäki kertoi.

Ailu Magga matkaa SM-pistejohdossa kevättauolle, kannoillaan Jarno Kinnunen. Hautamäki nousi voittonsa ansiosta kolmanneksi.

Pikku N epäviralliset tulokset:
1. Ville Hautamäki 1.01.10,6
2. Ailu Magga +0.08,4
3. Jarno Kinnunen +0.11,7
4. Joonas Lindroos +0.19,6
5. Joni Nikko +0.52,7

EPÄVIRALLINEN SM-pistetilanne:
1. Ailu Magga 40
2. Jarno Kinnunen 37
3. Ville Hautamäki 33,5
4. Joonas Lindroos 30
5. Jani Hirvonen 18


Lopulliset viralliset tulokset osoitteessa: www.tenab.net

Kooste kilpailusta 12.3.2006 MTV3-kanavalla, Motor Forum Extra klo 17.20

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 113 pistettä LMM (Rally2)
2. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 93 pistettä AlavUA (Rally2)
3. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 79 pistettä VihUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 65 pistettä KoMoKe (R5)
5. Tommi Jylhä / Kimmo Nevanpää 52 pistettä JyvUA (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. Fixus SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa