Facebook Twitter Email Pinterest

Sebastian Lindholm O.K. Auto-rallin ykkönen

08.07.2006 / Sebastian Lindholm O.K. Auto-rallin ykkönen

Ralli SM -sarjan kuudes osakilpailu ajettiin Kymenlaakson vaativilla, haastavilla ja vaihtelevalla teillä hikisen helteisissä olosuhteissa. Kuljettajat kehuivat reittiä erittäin mielenkiintoiseksi, mutta valittivat samalla kovaa pölyä, joka haittasi näkyvyyttä ja sitä myöten autokuntien menoa. Seitsemän erikoiskokeen mittaisen SM-rallin voiton vei nimiinsä lopulta Sebastian "Basti" Lindholm.

basti_nettiBasti aloitti kisan vahvasti kellottamalla Peugeot 206 WRC:llään nopeimman ajan päivän avauserikoiskokeella niin Ryhmä A:ssa kuin yleiskilpailussakin. Pohja-aika irtosi myös viidennellä EK:lla. Mies oli maalissa rankan kisan jälkeen tyytyväinen lopputulokseen:
- Tämä oli hyvin vaikea kisa kaikin puolin. Viimeiselle EK:lle lähdettäessä taisi olla neljä WRC-autoa muutaman sekunnin sisällä, joten kisa oli tiukka loppuun saakka. Tiet olivat vaikeita ja pölyä tosi paljon - vaikeimpia SM-ralleja mitä olen ajanut, Lindholm totesi ja jatkoi:
- Yritetään kovasti olla SM-taistossa mukana, mutta mestaruuden saavuttamiseen vaadittaisiin jo muidenkin epäonnea. Meillä kun jäi kaksi ensimmäistä osakilpailua väliin, seitsenkertainen suomenmestari totesi lopuksi.

Toiseksi Ryhmä A:ssa ja yleiskilpailussa ajoi Aki Teiskonen, joka kiertää tällä kaudella päätoimenaan Rallin MM-sarjaa N-ryhmän puolella. Mitsubishi Lancerilla Kymenlaakson rallipoluilla kurvaillut Teiskonen ei siis osallistunut kotimaiseen SM-taistoon, vaan ajoi lähinnä testimielessä:
- Oli oikein hauska nautiskella vauhdikkaista teistä. Tänään sai ajaa oikein kunnolla ja etsiä sitä "vauhtiuskallusta", jota olimme täältä hakemassa. Vähän huono startti meillä oli, kun EK1:llä oli moottoriongelmia ja jäimme 50 sekuntia, mutta loppupäivä meni oikein hyvin. Kyllä nämä Suomen SM-rallitiet ovat maailman hienoimpia teitä, kiva olisi ajaa enemmänkin, Teiskonen kehui hyväntuulisena.

Kolmanneksi alustavien tulosten mukaan ajoi hienoinen yllätysnimi Heikki Westerlund Mitsullaan. Koska kakkoseksi tullut Teiskonen ei osallistu sarjaan, Westerlund sai kotiin viemisiksi toiseksi korkeimmat SM-pisteet. Erikoiskokeilla 2, 3, 4 ja 6 nopeinta vauhtia pitänyt Kosti Katajamäki, joka johti kisaa vielä viimeiselle EK:lle lähdettäessä, joutui jättämään leikin kesken "loppumetreillä" sähköisen kaasupolkimen rikkouduttua. Teiskosen tapaan myös Katajamäki ajaa tänä vuonna Rallin MM-sarjassa, eikä puolusta viimevuotista suomenmestaruuttaan.

SM-pistejohdossa oleva Toyota Corolla WRC -kuski Jari-Matti Latvala ajoi reitin läpi toiseksi nopeinta vauhtia, mutta Latvalan suoritus hylättiin EK2:n maalissa tapahtuneen rikkeen vuoksi. Hylkäämistä vastaan on tehty vastalause.

Ryhmä A epäviralliset tulokset:
1. Sebastian Lindholm 49.48;3
2. Aki Teiskonen +0.03;1
3. Heikki Westerlund +3.51;2
4. Igor Sokolov +6.57;5
5. Jarmo Mikkonen +9,59;2

Juha Salo avasi kesäkauden voittotilin

Hallitseva suomenmestari Juha Salo palasi O.K. Auto-rallissa voittokantaan. Miehen edellinen ykköstila tuli maaliskuussa ajetussa Peurunkarallissa. Mitsubishi Lancer Evo 9 -autolla kilpaileva Salo kellotti pohja-ajat erikoiskokeilla neljä ja viisi. salo_netti
- Tämä oli hyvä päivä. Valkeakoskella hukassa ollut "jyvä" löytyi nyt ja ajat olivat sellaisia kuin halusinkin niiden olevan. Kahdella viimeisellä pätkällä jo vähän himmailtiin ja vältettiin riskejä. Reitti oli hyvä ja tiet hienoja, Salo hehkutti maalissa.

Salolle kovimman vastuksen antoi niin ikään Mitsun Evo 9:llä ajava Juho Hänninen, joka oli nopein iso N -kuski päivän ensimmäisellä ja kahdella viimeisellä erikoiskokeella.
- Nelospätkää lukuun ottamatta kaikki meni tänään oikein hyvin. Siellä rauhoitettiin menoa tietoisesti ja Salo puolestaan taisi mennä täysillä. Muuten meillä oli Juha kanssa tosi tasaista. Reitti oli hyvä ja nopea. Hienoja teitä, Hänninen kertoi.

Ison N -ryhmän kolmanneksi sijoittui edellisen osakilpailun voittanut Jari Ketomaa. Salon kanssa "Mitsubishin maahantuojatiimissä" ajava Ketomaa kärsi rengasrikon päivän ensimmäisellä erikoiskokeella ja vaikka ajoikin sen jälkeen pohjat kahdella erikoiskokeella, se ei aivan riittänyt voittotaisteluun:
- En viitsinyt lopussa ihan täysillä puristaa, kun Juhoa ja Saloa ei ollut mahdollista enää saada ajamalla kiinni. Ei siis niin hyvä kisa kuin viimeksi, Ketomaa totesi.


Iso N epäviralliset tulokset:
1. Juha Salo 50.50;7
2. Juho Hänninen +0.08;7
3. Jari Ketomaa +0.48;4
4. Teemu Arminen +0.59;1
5. Jouni Ampuja +1.17;4

Matti Rantanen hyvässä kesävireessä

Pienessä N -ryhmässä edellisen osakilpailun voittanut Matti Rantanen jatkoi hyviä otteitaan, sillä ykköstila irtosi myös O.K. Auto-rallista, vieläpä melko dominoivaan tyyliin. Rantanen vei nimiinsä nopeimman ajan peräti kuudella erikoiskokeella. Vain EK5:llä pohja-aika "lipsahti" Ville Hautamäelle. rantanen_netti
- Ei mitään ongelmia. Auto toimi, nuotti toimi, huolto toimi ja miehet autossakin toimivat aika hyvin, Iloinen voittaja vitsaili.
- Toivottavasti "voittoputki" jatkuu myös loppukaudella. Vaikka muilla pojilla voi kyllä olla sanansa sanottavana siinä asiassa! Hyvä fiilis kuitenkin nyt kun johdettiin alusta asti, Rantanen jatkoi.

Myös uudella autolla Kuusankoskella toiseksi kurvaillut Hautamäki oli tyytyväinen kisan lopputulokseen:
- Ihan tyytyväinen täytyy olla toiseen tilaan. Kolmannella EK:lla oli käydä huonosti - valuttiin kovassa vauhdissa ojan puolelle ja rengas siinä rytäkässä meni ja ajoimme pelkällä vanteella pätkän maaliin. Autolle aika rankka kisa kaiken kaikkiaan, Hautamäki kertasi.

Pienen N -ryhmän kolmossija on tiedotteen lähtiessä maailmalle vielä auki, sillä epävirallisten tulosten mukaan neljäntenä oleva Jari Luostarinen todennäköisesti nousee Riku Sepän edelle kolmanneksi aikavirheen takia. Seppä ja Luostarinen ovat kuitenkin molemmat sarjan ulkopuolisia "vieraskuljettajia", joten kolmanneksi korkeimmat SM-pisteet saa Ford Fiesta ST:llä ajava Joonas Lindroos. Kaikki muut edellä mainituista kuskeista ajavat Honda Civiceillä.


Pikku N epäviralliset tulokset:
1. Matti Rantanen 53,44;0
2. Ville Hautamäki +0.53;2
Riku Seppä
Jari Luostarinen
Joonas Lindroos

Kilpailun jälkeisessä teknisessä tarkastuksessa tutkittiin tällä kertaa Trophy -luokan autojen sääntöjenmukaisuutta korin kevennysten ja etuakseliston sijainnin osalta. Tarkastukseen valittiin Joose Kojon, Juha Laaksosen ja Sami Korvolan autot. Autot todettiin sääntöjenmukaisiksi.


Lopulliset viralliset tulokset osoitteessa: www.tenab.net

Kooste kilpailusta sunnuntaina 9.7.2006 MTV3-kanavalla, Motor Forum Extra klo 15.20
Ralli SM -sarjan seuraava osakilpailu: SM Uusikaupunki-ralli, Uusikaupunki, 9.9.2006

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 45 pistettä LMM (Rally2)
2. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)
3. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 34 pistettä VihUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 26 pistettä KoMoKe (R5)
5. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 25 pistettä AlavUA (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa