Mikko Eskelisen SM-kausi ja mitalihaaveet päättyivät tekniseen vikaan
25.09.2016 / Jani Kekoni
Tampereen ympäristössä ajetussa Ralli SM-sarjan kuudennessa ja sen päätösosakilpailussa jyväskyläläinen Mikko Eskelinen joutui karvaasti pettymään kun hänen ja kartanlukija Arto Kapasen ajama Mitsubishi Lancer WRC Step2 auto hyytyi seitsemännen erikoiskokeen lähtöviivalle.
Näin hyvässä vauhdissa ollut taistelu SM-hopea- ja -pronssisijasta vaihtui, teknisen vian seurauksena, yhteistyökumppanin kuvannollisiin krokotiilin kyyneliin ja erittäin pettymykselliseen SM1- eli ns. superautojen luokan mitalisijoitusten ulkopuoliseen sijaan.
Pitkän autourheilu-uransa parhaimmalla lähtönumerolla (2) Tampereen ympäristön yhdeksälle pikataipaleelle ja noin 120 erikoiskoekilometrille toiveikkaana, mutta silti nöyränä, startannut Eskelinen oli kelpo vauhdissa ja matkalla kohti ensimmäistä SM-mitalia kunnes seitsemännen pikataipaleen lähtövalojen vaihtuessa kilpurin moottori dramaattisesti, ja täysin ennalta-arvaamattoman yllätyksellisesti, sammui eikä enää lähtenyt käyntiin.
Näin kohtalo toisti itseään kun kuukautta aikaisemmin samanlaisesti auton moottorista sammui liekki silloinkin seitsemännen erikoiskokeen lähtöviivalle. Nyt kuitenkin Eskelinen arvuutteli vian olevan eri kuin Turun SM-rallissa.
- Lähdimme kilpailuun heti kymmenkertaisen Suomenmestarin vanavedessä ja tarkkailimme millaisin erikoiskoeajoin kanssakilpailijamme etenivät. Olimme tavoitteemme toteuttamassa vauhdissa kunnes kohtalo puuttui ivallisesti peliin ja jouduimme heittämään pyyhkeen kehään. Lisäksi kun saimme muutamaa minuuttia myöhemmin kuulla mitalitaistelun kannalta toisen pahimman kanssakilpailijan kohtaamasta epäonnesta niin kyllä siinä tuntui, että sen jälkeiset tunteet olivat täysin jostain muusta maailmasta, Eskelinen kertoo.
- Ei tätä pettymyksen määrää osaa pukea sanoiksi. Viimeiset 10 kuukautta olimme valtavasti tehneet töitä ja sitten kahdessa viimeisessä kilpailussa yllättävät tekniset murheet pudottivat meidät SM-mitaleilta. Olisi varmasti helpompaa yrittää käsitellä tätä pettymystä mikäli syy olisi ollut ratin ja penkin välissä, mutta kun todennäköisesti vika on sähköinen eli sellainen mille me emme olisi mitään voineet. Ei tästä enää puutu kuin se, että viaksi paljastuu jokin se kuuluisa alle euron maksava osa, Eskelinen jatkaa.
Kilpailukausi jatkuu joulukuussa neljällä osakilpailulla
Kuluvalla kilpailukaudella Eskelinen on tahkonnut niin Ralli SM-sarjan kuusi kuin kansainvälisen Lamborghini Super Trofeo ratasarjan kahdeksan osakilpailua. Vaikka hänen WRC-auto jää nyt, korjaustoimenpiteiden jälkeen, odottelemaan tammikuista käynnistyvää uutta kilpailukautta niin vuoden 2010 Suomi Cup rallimestari nielee ensiksi pettymyksen ja sitten kääntää katseet joulukuun alussa Espanjan Valenciassa ajettavaan Lamborghini Super Trofeo ratasarjan EM-finaalilähtöjä sekä niiden jälkeen ajettavia MM-osakilpailuja.
- Tämä kilpailukausi on ollut henkisesti erittäin raastava kun Ralli SM-sarjan päätösosakilpailua lukuun ottamatta olimme kiinni mitalisijoituksesta ja Lamborghini Super Trofeossa olen samanlaisesti saapunut kilpailujen maalilipuille niukasti palkintokorokesijoitusten ulkopuolisilla sijoituksilla. Kuvannollisesti sanottuna tikkari on koko ajan ollut jo melkein suussa mutta sitten se on aina viety pois. Pitemmän päälle sellainen alkaa käymään myös motivaation päälle, Eskelinen kertoo.
- Vielä kuitenkin joulukuussa minulla on mahdollisuus saamaan edes jonkinlaista balsamia haavoille kun Lamborghini Super Trofeo huipentuu Espanjan Valencian radalla ajettavissa MM-osakilpailuissa. Tiedän, että seuraavat viikot takki on todellakin tyhjä kun yritän käsitellä tätä pettymystä. Eikä sitä helpoita kun ajattelee, että Ralli SM-sarjassa suurin virheemme koko pitkän kilpailukauden aikana oli Mikkelin SM-rallissa ottamani yksi varaslähtö. Silti syvästä pettymyksestä huolimatta haluan jo nyt kiittää yhteistyökumppaneitani, Riku Sepän Dynamo rallitiimiä sekä ennen kaikkea kartanlukijaani Arto Kapasta, jotka kaikki ovat tehneet erinomaista ja virheetöntä työtä. Nyt kuitenkin kävi näin ja ei auta kuin laittaa leukaa rintaan ja suunnata viettämään tyttäreni täysi-ikäisyyden syntymäpäiviä eli murheet muuttuvat iloksi hyvinkin nopeasti, Eskelinen jatkaa.
Ralli SM-sarjan Superautojen luokan kuningas oli hallitseva Suomenmestari Juha Salo, jolle mestaruusvyö oli jo järjestyksessään kymmenes. Hopealle nousi Ari Vihavainen ja kolmanneksi tipahti norjalainen Ole Christian Veiby, joka ei Tampereen SM-rallissa ajanut.
Kuva: Jani Kekoni