Facebook Twitter Email Pinterest

Marko Mänty Tunturirallin valloitukseen uusin eväin

26.01.2017 / JiiVee Korpela

Kauhajoen Marko Männyn (43) ralliuralla kääntyy uusi lehti tulevana viikonloppuna. Mänty avaa kilpailukautensa rallin SM-sarjan SM1 -luokassa. Kaksivetoisilla autoilla nopean maineen saavuttanut Mänty starttaa perjantaina Rovaniemeltä käynnistyvän Arctic Lapland Rallyn eli tutummin Tunturirallin reitille uudella nelivetoisella Skoda Fabia R5 -kisapirssillä. Männyn monivuotinen kartanlukija, nokialainen Joni Mäkelä, täydentää kaksikon.

Männyn reipas vauhti kaksivetoisilla laitteilla on kaikkien alaa seuranneiden tiedossa. Parhaimmillaan SM-ralleissa mies on kiusannut nelikkoluokan kuljettajia etuvetoisella Hondalla. Kauhajokelainen itse lyö jarrua päälle liiasta optimismista SM1 -luokan karkeloissa.

-Odotan rallia mielenkiinnolla, mutta en ota stressiä suurista odotuksista. Olen Tunturirallissa päässyt maaliin saakka huonolla prosentilla. Nyt pitää edetä järkevästi. Koko kautta ajatellen pisteet avauksesta ovat tärkeitä, kirkastaa Mänty, jolle keskeytykset tuntureilla ovat iskeneet luokkajohtajan paikalta.

 Vaihtelevista keleistä huolimatta Mänty on päässyt testaamaan JTR Racingin ylläpitämää kisapirssiä kohtalaisen kilometrimäärän. Kauhajokelainen tiedostaa useiden kilpakumppaneiden huomattavasti kovemman kokemuksen SM1 -luokan kalustosta. Lähtökohta ei kuitenkaan häiritse Männyn valmistautumista ralliin.

-Rovaniemellä ajetaan kilpaa kaksi pitkää päivää. Siellä ehtii tapahtua kaikenlaista. Rankkaan kisaan ei kannata etukäteen rakentaa romuttuvia suunnitelmia. Oma taktiikkani selviää perjantaina viiden ensimmäisen kurvin aikana. Jos lähtee menemään pirun hyvin, niin sitten pidetään kaasu pohjassa. Jos ajo ei oikein osu, on parempi vetää varman päälle ja nostaa vauhtia vasta sitten kun se tuntuu riskittömältä.

Kokeneena kilpailijana Mänty jättää kuulijan pääteltäväksi millä ajatuksilla mies lähtee mittaaman SM1 -luokan kuljettajien tason ja vauhdin.

-Lähtökohtani Tunturiralliin ja koko SM-sarjaan ovat nyt paremmat kuin koskaan aiemmin. Auto, renkaat, huolto ja kaikki ralliin liittyvä on hyvällä mallilla. Vastus SM1 -luokassa on kova. Uskon kuitenkin, että minulla ja Jonilla on Tunturirallissa ja koko sarjassa jotakin näytettävää.

Perjantaina puolelta päivin 52. kerran käynnistyvä Arctic Lapland Rally pitää sisällään 10 erikoiskoetta. Ralli huipentuu lauantaina illansuussa Ristilammen kiirustaipaleella, jolla on mittaa rallin järjestysluvun mukaan 52 kilometriä.

Kuva: Jiivee Korpela

Pisteet top 5

1. Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen 104 pistettä NHD (R5)
2. Egon Kaur / Silver Simm 80 pistettä Viro (R5)
3. Mikko Heikkilä / Samu Vaaleri 71 pistettä MäntsMK (R5)
4. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 69 pistettä Alavuden UA (R5)
5. Aleksi Röyhkiö / Antti Haapala 56 pistettä PR-Racing (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2022

1) 14.-15.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 4.-5.2. Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
3) 4.-5.3. SM Ralli ABC Pitkälahti, Kuopio
4) 13.-14.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 17.-18.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki (FIA ERT)
6) 26.-27.8. SM Ralli, Mikkeli
7) 30.9.-1.10. SM Ralli, Kouvola

SM-sarja sosiaalisessa mediassa