Arctic Lapland ralli tarjosi Jesse Turuselle kylmää kyytiä
Jesse Turusen debyytistä SM1-luokassa muodostui kokemusrikas seikkailu. Joensuulainen lähti napapiirille selkein tavoittein, kokemusta keräämään sekä mahdollisuuksien mukaan nappaamaan itselleen muutaman irtopisteen varmalla ajolla.
Toisin kuitenkin kävi, sillä Turusen ohjastama Subaru Impreza osoittautui auttamattomasti liian vanhaksi kilvanajolaitteeksi karkeloihin. Matkalta jäi useita tarinoita kerrottavaksi ilman mainintaa menestyksestä.
Turunen kertoo sortuneensa yliyrittämiseen jo tavoitteita tehdessään.
- Olisi pitänyt ymmärtää, kuinka liian isot tavoitteet muodostavat ongelman, joka johtaa toiseen ja lumipallo efekti on valmis. Jarrupaikat tulivat useasti silmille sillä seurauksella, että joko penkka kutsui tai risteys mentiin ylitse. Useiden testikilometrien kautta mies luuli päässeensä tästä jo eroon, mutta kilpatilanteessa kaksivetoisen auton ajotapa palasi käytäntöön. Se ei soveltunut painavan Subarun ohjastamiseen. Rymisevällä menollaan miehistö kuitenkin viihdytti yleisöä kokolailla paljon. Maukkain tarina napapiiriltä syntyi Heinunkierron erikoiskokeella, missä yksi kilpailun useista pyörähdyksistä sattui juuri ennen maalia. Penkasta noston jälkeen loppumatka taittui peruutusvaihteella. Aika-aseman miehistö pohti tällaisen olevan yksi tapa edetä, toki ei se nopein, Turunen harmitteli.
Seuraavaksi Rallybaron tiimin kuljettajalla vuorossa on 17-18.2 Mikkelissä ajettava osakilpailu. Turunen ei lupaa sinne suuria tavoitteita saati suostu keräämään itselleen paineita. Realiteetit on ymmärrettävä ja tehtävä sen mukaisia ratkaisuja. Ajetaan ja opitaan, pohtii Turunen monivaiheisen viikonlopun jäljiltä.
Kuva: Jani Salonen