Facebook Twitter Email Pinterest

Ketomaa tyytyväinen SM Itäralliin keskeytyksestä huolimatta - kisavauhti osoitti positiivisen kehityssuunnan

06.03.2018 / Jani Salonen

Vaikka Jari Ketomaan matka SM Itärallissa päättyi tekniikkaongelmiin, niin mies toteaa hieman yllättäen olevansa tyytyväinen kisan antiin. Ajetut kilometrit osoittivat tiimin sekä Hyundain kehityssuunnan.

- Kyllä miehellä olisi ollut haluja tyrkätä, mutta nyt tuli tällainen vika täysin puskista. Pölläytteli sinistä savua ja oli tehoton. Siihen nähden vauhtimme oli erittäin hyvää, eli asioita on todellakin tehty oikein, toteaa Ketomaa.

Päivähuollossa tehottomuuden syyksi paljastui Hyundain turbo. Huolto oli varustautunut tämän vaihtamiseen, mutta ongelmaksi muodostui varaturbon pyörintänopeusanturi. Se ei toiminut ja aikataulut tulivat vastaan, joten Ketomaa oli pakotettu jättämään keskeytysilmoituksen kartanlukijansa Marko Salmisen kanssa. Ennen keskeytystä Ketomaan sijoitus tuloslistalla oli kahdeksas. Hyundain rikkoutuminen tuli miehelle täytenä yllätyksenä, sillä valmistautuminen kisaan oli sujunut hyvissä merkeissä. Kaksipäiväisissä testeissä autoa oli optimoitu Hyundain insinöörien kanssa hyvään kisaiskuun, eikä mikään viitannut tulevaan.

Epäonnesta huolimatta Ketomaa katsoo tyytyväisenä tynkäkisan antia, eikä jää murehtimaan kohtaloaan. Mies jatkaa positiivisten asioiden luetteloa, kertomalla  DMACKin tuoneen testiin kolme erilaista rengasmallia Itärallia varten. Tässä valinta osui nappiin, kun Ketomaa kykeni vajaatehoisella autolla parempaan vauhtiin edelliseen osakilpailuun verrattuna. Tämä on vahva osoitus tilanteesta, jossa uuden auton kanssa tehdään jatkuvaa kehitystyötä intensiivisellä otteella,

-  Tehtiin testeissä säätöjä tasauspyörästön lukkoihin ja jousitukseen autossa. Oikealla tiellä olemme näiden kanssa. Lisäksi lähdettiin DMACK:in kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta liikenteeseen poikkeuksellisen rohkealla rengasvalinnalla. Se näytti toimivan ja vauhti kertoi tämän puolesta. Siinä mielessä voi harmitella, että kisa jäi kesken.

- Itärallin tiet eivät kyllä jätä ketään kylmäksi, on huimaa touhua. Vaara on käsillä koko-ajan, koska vauhdit ovat aivan järjettömät. Tiet olivat täydellisessä kunnossa ja ei tuollaisissa olosuhteissa usein pääse edes ajamaan. Iso kiitos SM- sarjalle ja Itärallille, että tällaisia kisoja järjestetään, Ketomaa päättää.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 88 pistettä LMM (Rally2)
2. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 75 pistettä AlavUA (Rally2)
3. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 74 pistettä VihUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 65 pistettä KoMoKe (R5)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 49 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa