Vastoinkäymiset pilasivat Roni Kaupin debyytin SM-rallissa Kouvolassa
Ei todellakaan mennyt niin kuin Strömsössä, puuskaisi nuorten rallin Cupin viime vuoden mestari keskeytettyään ensimmäisen rallin SM-osakilpailun Kouvolassa kolmen ajetun erikoiskokeen jälkeen tekniikkamurheisiin.
Roni lähti rallin SM-osakilpailuun hieman epävarmassa tunnetilassa ja äärimmäisen toiveikkaana.
– Kevät on ollut Oulun korkeudella todella myöhässä. En ole päässyt testaamaan autoa ollenkaan. Ainoa testi oli muutaman sadan metrin kiihdytys. Eli auton kunnosta ei ollut varmuutta ja kun kalusto vaihtui vuoden alussa, niin ei ollut myöskään minkäänlaista ajotaustaa soralla. Kolmas muuttuva tekijä oli kartturin vaihto, kun vakiokartturi Markus Partasen perheeseen odotettiin uutta jäsentä, luetteli Roni ennen kisaa.
Nuotit nippuun ja shakedownin murheet
Kartturiksi pestatun Eetu Hellstenin kanssa perjantain nuotitus sujui hyvin.
– Eetusta oli todella paljon hyötyä, kun tehtiin perjantaina nuottia. Sain mielestäni hyvät nuotit.
Illan suussa alkoivat sitten murheet.
– Shakedownissa laatikko hajosi. Onneksi saimme apuja Viitalan Jonilta, kiitos siitä. Siitä tuli pitkä ilta remontin parissa. Koko ajan oli kuitenkin sellainen tunne, että auto saadaan kasaan aamuksi, jutteli Roni.
Kisasta pannukakku
Ei mennyt kuin Strömsössä. Vaikeudet alkoivat heti alusta alkaen.
– Kolmosvaihde temppuili. Vaihde kyllä kytkeytyi, mutta se piti asetella, eikä kilvanajosta kyllä tullut mitään. Nuotit olivat kohdallaan ja kovempaakin olisi voinut mennä, mutta laatikko rajoitti vauhtia, manasi Roni.
Roni ja Eetu keskeyttivät lopulta ensimmäiselle tauolle, kun laatikon kuori oli halki. Myös Eetu vahvisti, että yhteistyö sujui hyvin. – Nuotituksen kanssa ja kisan aikana niiden kanssa ei ollut mitään ongelmia.
Pitkä tauko
Sen verran paljon tuli takapakkia, että kesän kilpailukalenteria pitää rukata oikein kunnolla.
– Varmaa on, että seuraava rallin juniorimestaruusosakilpailu jää väliin ja samoin Pohjanmaa-ralli. Loppukesän kisat ovat nyt tavoitteina. Citikan osia on vaikea saada ja myös auton korjaus kestää aikansa. Autoa pitää myös päästä testaamaan selkeästi enemmän ja itse pitää harjoitella enemmän, vahvisti Roni ja jakoi kehuja kilpakumppaneilleen, järkyttävän kovaa jätkät menevät. Ei voi muuta sanoa.
Kuva: Marko Kyöstilä