Flying Finn Future Star vie nuoria suomalaisia jälleen MM-rallimaailmaan
Arctic Lapland Rallyn käynnistyessä SM-sarjan lisäksi alkunsa saa myös taistelu Flying Finn Future Star -tittelistä. Kaksi osaisessa FFFS-kilvassa on ensiksi kesällä tarjolla tallipaikka elokuun alussa ajettavaan Neste Ralliin. Lisäksi kauden päätteeksi valitaan kuljettaja, jolle avautuu tallipaikka kauden 2020 rallin MM-sarjaan. Viime vuoden loppukarsintaan päässyt sastamalalainen Lauri Joona tavoittelee viime kautisen oppivuoden jälkeen voittoa.
Flying Finn Future Star -kilpailun ensimmäinen osa sisältää Ralli SM -sarjan ensimmäiset viisi osakilpailua. Viidennen osakilpailun jälkeen SM3-luokan pisteissä viiden parhaan kuljettajan joukkoon ajaneet ja 1.1.1994 jälkeen syntyneet kuljettajat aloittavat testit, joissa mitataan kuljettajien psyykkisiä ja fyysisiä kykyjä. Testien jälkeen valitaan Flying Finn Future Star -kuljettaja Suomen MM-ralliin eli Neste Ralliin.
Toinen Flying Finn Future Star valitaan kauden päätteeksi. Kriteerit valinnassa ovat samat kuin kesällä. Testien jälkeen valitaan FFFS-edustaja, joka pääsee ajamaan kaudella 2020 rallin MM-sarjassa JWRC- tai vastaavassa luokassa viisi MM-osakilpailua.
Lauri Joona opetteluvuoden jälkeen voiton kiilto silmissä
Viime kaudella SM3-luokkaan siirtynyt Lauri Joona suhtautuu intoa puhkuen tulevan kauden haasteisiin. Viime kaudella lopputesteihin päässyt Joona lähtee rohkeasti tavoittelemaan paikkaa MM-ralliteillä.
- Viime vuosi oli meille opetteluvuosi, eikä osattu tavoitella vielä mitään. Hienoa oli päästä jo viime vuonna mukaan noihin testeihin. Vaikkei saavutettu voittoa, saimme paljon vinkkejä nuotittamiseen ja treenaamiseen. Uskon, että ajamiseenkin saatiin voimaa, sillä tuon jälkeen tulokset olivat hyviä, miettii Ford Fiesta R2T -ralliautoon luottava Joona.
Paranneesta nopeudesta osoituksena Lauri Joona haastoi kestomestari Joonas Lindroosin todelliseen taisteluun voitosta kauden toiseksi viimeisessä SM-rallissa Sastamala-Huittisissa. Tähän kauteen valmistautumisessa Joona kertoo, että tiimissä on otettu huomioon FFFS-kilpailun vaatimukset.
- Koordinaatiota ja fyysistä kuntoa olen kehittänyt oppina viime vuodesta. Olemme myös päässeet ajamaan hyvät ennakkotestit ennen kauden alkua. Kovaa on tälläkin kaudella mentävä, mutta pisteitä pitää tulla. FFFS-valinnan kannalta tärkeää olisi ajaa kolmen sakkiin jokaisessa kilpailussa.
Lauri Joona
Syntymäaika: 7.12.1996
Seura: SAU
Kotipaikkakunta: Sastamala
Kartanlukija: Markus Määttänen
Auto kaudella 2019: Ford Fiesta R2T
Ensimmäinen ralli ja -auto: Orimattila Ralli 2013, Ford Focus V1600
Kuva:AKK/Toni Ollikainen