Patric Öhman Itärallin selviytymistaistelussa SM-pisteille - "Kieli keskellä suuta"
Rallin SM-sarjan talvikauden kolmas ja samalla viimeinen osakilpailu ajettiin viime lauantaina Joensuussa legendaarisen Itärallin merkeissä. Todella haastavissa olosuhteissa ajettu kilpailu päättyi Go4Speed Motorsport -tiimin Patric Öhmanin ja kartanlukija Aki Sparren osalta SM3-luokan yhdeksänteen sijaan.
Jos nyt tullutta tulosta vertaa vuoden takaiseen Itäralliin, niin Patric Öhmanin ja Aki Sparren osalta parannusta tuli kolme sijaa, olihan kaksikon sijoitus viime vuoden kilpailussa ollut SM3-luokassa 12.
- Taas päästiin maaliin, kympin joukkoon ja vähän pisteitäkin saatiin, niin näissä olosuhteissa ja tällä kokemuksella ihan ok tulos, Öhman kommentoi kilpailun jälkeen.
Öhman avasi kilpailukautensa kuluvan vuoden osalta Kouvolan SM-rallilla helmikuussa, nappasi sieltä maaliin pääsyn myötä tärkeitä ek-kilometrejä ja vantaalainen suuntasikin Joensuuhun hyvillä mielin.
- Kouvolasta oli jäänyt hyvä fiilis ajamisen suhteen, niin siinä mielessä oli fiilis korkealla startata Joensuun kilpailuun. Odotukset oli tosi korkealla, reittihän oli älyttömän hieno, haastava ja tekninen. Toki siinä oli ajatuksissa ennustettu lumisade, että kuinka sakeana se sitten tulee, Öhman kuvaili fiiliksiään Itäralliin lähdettäessä.
Jos herätti kilpailupäivälle ennustettu lumisade kilpailijoiden keskuudessa keskustelua perjantaina, kilpailun aattona, niin kilpailupäivänä lauantaina ei sitten mistään muusta puhuttukaan. Puolenpäivän aikaan startannut lumisade muistutti enemmänkin lumimyrskyä ja se teki olosuhteista äärimmäisen vaikeat aina kolmannesta erikoiskokeesta viidenteen. Öhmanilla ja Sparrella tosin oli jo tilannetta avauserikoiskokeella.
- Ykkösellä kyllä heti huomasi, että on paljon liukkaampaa mitä oli Kouvolassa ja siinä sitten otettiin heti luulot pois, pieni nuottivirhe ja meinasi kilpailu päättyä jo siellä hankeen. Ihmeen kaupalla auto tulikin sitten takaisin tielle ja päästiin jatkamaan. Olin jo ihan varma, että heilahtaa penkasta läpi, mutta ei, Öhman kertasi.
Kahden erikoiskokeen jälkeen Öhmanin sijoitus SM3-luokassa oli 15. Kolmannella, rallin pisimmällä erikoiskokeella, sijoitus hyppäsi kuitenkin viisi sijaa ylöspäin, vaikka matkalle mahtuikin yksi odottamaton hidaste. 33 kilometrin matkasta yli puolet Öhman kun joutui ajamaan hangessa käyneen kilpakumppanin perässä.
- Oli vielä pienen tien osuutta ja lumipöly niin sakea, että he eivät nähneet meitä. Ja kun yritit mennä tarpeeksi lähelle, niin sitten itse ei nähnyt yhtään mitään tiestä. Ei vain yksinkertaisesti päästy ohi. Olosuhteet sillä pätkällä olivat todella hurjat, lumisade häiritsi ajamista jo todella paljon. Ongelmia oli näkyvyyden kanssa ja pöperölumi teki ajamisesta aivan älyttömän liukasta. Ihan sai sukkasillaan mennä, Öhman kuvaili.
Myös nelospätkällä Öhman ajoi edellä ajaneen kilpailijan kiinni, mutta tällä kertaa selvittiin parin, kolmen kilometrin perässäajolla, sillä lisävaloilla annettu valomerkki tuotti tulosta. Viides, viimeinen metsäerikoiskoe, sujui ilman ongelmia ja kun edessä oli enää lyhyt Linnunlahden raviradalla ajettu yleisöerikoiskoe, niin viidennen erikoiskokeen jälkeen kilpailunumeroilla 44 varustetun Fordin kabiinissa oli jo helpottunut fiilis.
- Vitosen jälkeen nauroin Akille, että huh, nyt tämä seikkailu on ohi! Paikoitellen noissa olosuhteissa se ei ollut enää edes hauskaa. Tiesi, että enää ravirata ajamatta ja se on lyhyt pätkä. Aivan ylivoimaisesti haastavimmat olosuhteet missä minä olen koskaan rallia ajanut. Kilpailu meni enemmänkin selviytymistaisteluksi ja sai kieli keskellä suuta tulla erikoiskokeet läpi, että pysyi penkkojen välissä. Mutta minkäs näille luonnonvoimille mahtaa, Öhman sanoi.
Tammikuussa Tunturirallin väliin jättänyt Öhman keräsi Kouvolasta ja Joensuusta yhteensä 12 SM-pistettä ja ne oikeuttavat SM3-luokassa talvikauden jälkeen 11. sijaan. Kesäkausi avataan toukokuun lopulla Riihimäen osakilpailulla, mutta sitä ennen Go4Speed Motorsport -tiimin tallissa riittää töitä.
- Käydään auto läpi ja se Kouvolan rallin aikaan vioittunut moottorinohjausyksikkö lähetetään tutkittavaksi ja koitetaan saada se kuntoon. Odotellaan, että lumet ja jäät sulaa, että päästään aloittamaan kesäkauteen valmistautuminen. Testiä ja treeniä täytyy ajaa, mutta sitä en tiedä ajetaanko ennen Riihimäkeä mitään kilpailua. Se on vielä auki, Öhman päätti.
Kuva: Jari Nurminen / RPF