Mikko Heikkilällä värikäs avauspäivä Latviassa - "Ei hulluteltu missään vaiheessa"
ASV:n tukema Mikko Heikkilä yhdessä kartanlukijansa Henri Arpiaisen kanssa ovat Latvian EM-rallissa, Liepaja Rallissa, avauspäivän jälkeen sijalla kahdeksan.
TGS Worldwide -tiimin Skodalla kilpailevan Mikko Heikkilän, 28, uran ensimmäinen kilpailu ulkomailla ja samalla myös EM-debyytti käynnistyi perjantaina hienosti, kun nurmijärveläinen meni ja ajoi Latvian EM-rallin aika-ajoissa neljänneksi nopeimman ajan. Rallin EM-sarjassa aika-ajot määrittelevät lähtöjärjestyksen lauantaille ja näin ollen Heikkilä pääsi valitsemaan lähtöpaikkansa neljäntenä kuljettajana.
- Viikonloppu lähti kyllä hyvin käyntiin, en ihan osannut odottaa, että saa tuollaisen tuloksen tehtyä tässä porukassa, useita rallin MM- ja EM-sarjasta tuttuja nimiä taakseen tulosluettelossa jättänyt Heikkilä kommentoi ensimmäistä kilpailusuoritustaan EM-sarjassa.
Aika-ajoissa myös "sinivalkoinen yhteistyö" tuotti tulosta.
- Kiitos Emil Lindholmille, hän kun antoi vinkit, että miten siellä ajetaan. Katsoin in-car-videota siitä pätkästä, Emil oli vieressä ja hän neuvoi paikat missä siellä ajetaan täysillä. Suunnilleen sitten muistelin ne paikat, löin silmät kiinni ja pidin kaasun pohjassa. Tuli hyvä aika, Heikkilä naurahti.
Lauantaina ohjelmassa oli neljä erikoiskoetta yhteispituudeltaan reilut 88 kilometriä. Heikkilä valitsi 12. lähtöpaikan ja uran ensimmäinen EM-rallin erikoiskoe sujuikin mainiosti. Tuloksena neljänneksi nopein aika ja suomalaisnelikosta Heikkilä oli heti kättelyssä nopein. Ennen avauserikoiskoetta ollut hyvä fiilis kantautui aina erikoiskokeelle asti ja se näkyi myös tuloksessa.
- Tosi hyvä fiilis heti aamulla, oli kyllä mukava lähteä mukaan tälläiseen kilpailuun. Ja se eka pätkäkin meni ihan ok. Siellä tuli hyvä aika, vaikka risteys- ja shikaanijarrutukset eivät oikein onnistuneet, Heikkilä kertasi.
Toisella ja kolmannella erikoiskokeella kahdeksanneksi ja 11. nopeimmat ajat ajaneen Heikkilän mukaan suoritukset eivät olleet avauspätkän tasoa. Kokonaistilanteessa sijoitus putosi yhdeksänneksi ja eroa kärkeen tässä vaiheessa kilpailua oli kertynyt 46,8 sekuntia.
- Kakkospätkällä ehkä vähän säikähdin, kun oli hieman liukkaampaa ja ajaminen meni sitten reuhaamiseksi. Kakkoselle tuli huono aika. Kolmosella tuntui, että tuli ihan mukavasti, mutta sitten viimeisen tynnyrin kierron jarrutuksesta auton perä vain karkasi ja spinnattiin. Siinä pyöritellessä menetettiin aikaa, Heikkilä harmitteli.
Lauantain viimeisellä erikoiskokeella Heikkilän sijoitus oli kahdeksas ja sama on sijoitus myös kokonaistilanteessa avauspäivän jälkeen. Eroa kärkeen on reilu minuutti.
- Nelosella käytiin aika huolella ojassa. Auto nousi kyllä pois, mutta hieman osuttiin puutolppaan siinä samalla. Luulin, että rengas hajosi, mutta ei. En sitten tiedä hajosiko autosta jotain muuta, kun meni tosi liukkaaksi perä, Heikkilä ihmetteli.
Heikkilä kilpailee nyt ensimmäistä kertaa Skoda Fabia R5 -menestysauton viimeisimmällä versiolla, Evolla, eikä hyppäys uuteen autoon vähäisestä testimäärästä huolimatta tuottanut mitään ongelmia. Heikkilän mukaan auto on istunut tosi hyvin käteen heti ensimetreistä lähtien. Ja vaikka kyseessä onkin Heikkilän EM-debyytti, ei avauspäivänä suinkaan varmisteltu ja katseltu maisemia, vaan lähdettiin heti tekemään tulosta.
- Vaikka nyt onkin mennyt vähän huonosti, niin silti voi sanoa, että aika hymyissä suin ajetaan, auto kun menee kyllä tosi makeesti. Lähdin ajamaan kilpaa, mutta en hullutellut missään vaiheessa. Sellaisia ihan hurjia tilanteita ei ollut. Pieniä kauneusvirheitä ja tyhmiä mokia, spinnaus ja ojaan ajo, vähän sellaista turhaa ylimääräistä. Muuten tullut kohtuu puhtaasti, Heikkilä kuvaili.
Sunnuntaina Latvian EM-rallissa ajetaan kuusi erikoiskoetta yhteispituudeltaan 87,66 kilometriä.
- Tottakai haluan parantaa sijoitusta sunnuntaina ja Kouvolan SM-ralliakin ajatellen saada hyvä tuntuma alle. Ei vielä luovuteta, vaikka vaikea päivä olikin. Sunnuntain reitti on vähän erilainen, ehkä vähän enemmän nuotituksen perusteella tykkäsin niistä pätkistä enemmän. Vähän isompaa ja jouhevampaa tietä. Toki on pientäkin tietä, mutta hieman enemmän sellaista Suomen tyyppistä tiestöä on sunnuntaina, Heikkilä päätti.
EM Liepaja rallin yleiskilpailu 4/10 ek:n jälkeen
1) Oliver Solberg (SWE) Volkswagen Polo GTI R5 44.25,1
2) Mads Östberg (NOR) Citroen C3 R5 + 10,0
3) Alexey Lukyanuk (RUS) Citroen C3 R5 + 16,2
4) Eerik Pietarinen Skoda Fabia R5 + 30,6
5) Craig Breen (IRL) Hyundai i20 R5 + 30,8
6) Emil Lindholm Skoda Fabia Rally2 Evo + 37,0
7) Gregoire Munster (LUX) Hyundai i20 R5 + 48,7
8) Mikko Heikkilä Skoda Fabia Rally2 Evo + 1.04,8
9) Raul Jeets (EST) Skoda Fabia Rally2 Evo + 1.50,4
10) Erik Cais (CZE) Ford Fiesta Rally2 + 1.54,5
Sunnuntain aikataulu
10.00 - EK 5 (16,54 km)
10.30 - EK 6 (12,18 km)
11.35 - EK 7 (18,26 km)
14.35 - EK 8 (16,54 km)
15.05 - EK 9 (5,58 km)
16.10 - EK 10 (18,26 km)
Mikko Heikkilä Racing verkossa
facebook.com/mikkoheikkilaracing
instagram.com/mikkoheikkilaracing
Kuva: Jarno Saari