Facebook Twitter Email Pinterest

Porvoon Autopalvelu uusi tiimien suomenmestaruuden - Kokkolassa juhlittiin luokkavoittoja

28.09.2021 / Porvoon Autopalvelu

Porvoon Autopalvelu on ralliautoilun tiimimestari myös tänä vuonna. Viime kaudella jännitysnäytelmä kulminoitui viimeisen osakilpailun viimeiselle erikoiskokeelle. Tällä kerralla voitonjuhliin päästiin ilman nitroja.

Reilut yhdeksän kuukautta sitten Rovaniemeltä alkanut rallin suomenmestaruussarja saateltiin arvoiseensa päätökseen Kokkolassa. Kokkolan Urheiluautoilijoiden 60-vuotista taivalta juhlistanut SM-ralli tarjoili kilpailijoille vaativan kymmenen erikoiskokeen reitin upeissa pohjalaisissa maisemissa.

Porvoon Autopalvelu ilmoitti ralliin neljä autokuntaa. SM2-luokassa sinettiä toiselle henkilökohtaiselle mestaruudelle lähtivät hakemaan Ville Hautamäki ja Mika Juntunen. Heidän kirittäjänään reitille starttasi tuttu parivaljakko Jaro Kinnunen–Tuukka Shemeikka.

SM3-luokassa Tuukka Hallialla ja Antti Haapalalla oli vielä hyvät saumat mitaleille ja sama oli tilanne SM4-luokan kilpailijaparilla Juho Koski-Lammi–Arttu Vastamäki. Tästä nelikosta Hautamäen ja Koski-Lammin tehtävänä oli haastaa ja ohittaa tiimien mestaruussarjaa johtanut TGS ASV Team.

Ensimmäisenä kilpailupäivänä lauantaina asetelmat kehittyivät tiimipisteiden valossa hyvään suuntaan. Hautamäki kuroi kuudella erikoiskokeella 5,5 sekunnin kaulan kakkospaikasta taistelleisiin Anssi Rytköseen ja Jaro Kinnuseen.

Juho Koski-Lammi puolestaan repi kaiken irti VW Polostaan ja yötauolle tultaessa eroa luokan kakkoseen, Konsta Saariseen oli kertynyt jo runsaan tuntuiset 17,3 sekuntia. Luokan SM-kärkimies Oskari Heikkinen oli jo 42,7 sekunnin päässä. Näin molemmista luokista oli tarjolla maksimipisteet, mikä kisan puolivälissä maistui jo kultamitalilta.

Mitalijuhliin oli matkaa kuitenkin vielä 74,5 erikoiskoekilometriä, joten kuohujuomat oli syytä pitää kylmässä. Koski-Lammi avasi sunnuntaipäivän tuplaamalla pesäeron kilpakumppaneihin, joten ei ollut yllätys, että haastajille alkoi kertyä ajovirheitä seuraavilla erikoiskokeilla. Hautamäki kaivoi työkalupakistaan samanlaisen ratkaisun, joten myös sillä rintamalla paine oli haastajilla.

Samaan aikaan kun pohja-aikoja takonut Koski-Lammi nöyryytti muita, joutui Hautamäki vielä hyökkäyksen kohteeksi. Rytkönen oli piiskannut itsensä sellaiseen laukkaan, että Hautamäen oli vielä kerran sylkäistävä ajohanskoihin. Viimeisellä erikoiskokeella haastaja jäi reilut kaksi sekuntia ja näin maalissa eroa oli kahden päivän pommituksen jälkeen ruhtinaalliset 3,5 sekuntia Hautamäen ja Juntusen eduksi.

– Ennen viimeisen erikoiskokeen lähtöä päätettiin Mikan kanssa se, että vaikka meidän ei olisi ollut mestaruuden kannalta mikään pakko voittaa tätä osakilpailua, ralliahan tänne oli tultu ajamaan. Siinä on kuitenkin aina se riski, että jos aletaan varmistella, saattaa tulla niitä ratkaisevia virheitä, Hautamäki järkeili.

Jaro Kinnusen ajo kulki myös, mutta tekniikka pisti hieman kampoihin. Toisen päivän alkajaisiksi Mitsubishiin iski tekninen vika, jonka vuoksi myöhästyminen toi tilille aikasakkoa 20 sekuntia.

– Käytännössä se ratkaisi sen, että kärkisija karkasi liian kauaksi. Takaisku näkyi myös ajamisessa, kun ei ollut enää järkeä ottaa mitään riskejä, neljänneksi pudonnut Kinnunen paljasti.

Viimeisen EK:n pohja-aika nosti kuitenkin Kinnusen ja kartanlukija Tuukka Shemeikan kolmannelle sijalle.

Porvoon Autopalvelun mestaruuden sinetöi tiimin uusin tutkapari Koski-Lammi–Vastamäki. V1600-luokan autoja pidetään perustellusti äärimmäisen tasaväkisinä, joten jokainen sekunnin kymmenys on tehtävä ajamalla.

Jos eroa voittajan ja kakkosen välillä on minuutti, 48 sekuntia ja pari kymmenystä päälle, on syytä ottaa lakki päästä puhuteltaessa. Jotain perin erikoista käärmekeittoa jalasjärveläiskaksikon eväistä on pakko löytyä.

– Kisa meni hyvin ilman mitään kummempia ongelmia. Oma ajo onnistui ja rennolla otteella saatiin ajaa koko kisa. Tietenkin mestaruus oli tavoitteena, koska siihen mahdollisuudet periaatteessa oli, joten hopea tuntuu hieman hävityltä. Talvella Kouvolan keskeytys tekniikkavikaan vei meiltä mestaruuden, Koski-Lammi pohti.

– Voitot kaikista kesän kisoista ja maksimipisteet mukaan, joten kesäkauteen täytyy olla tyytyväinen. Oskari (Heikkinen) ajoi hyvän kauden ja otti siitä ansaitusti mestaruuden, joten siitä onnittelut hänelle. Onneksi pystyttiin myös auttamaan omalla panoksella Porvoon Autopalvelua tiimimestaruuden saavuttamisessa, Koski-Lammi hymyili.

Tuukka Hallian ja Antti Haapalan kisa sujui jälleen vahvasti. Luokan kolmas sija toi sekä ajajalle että kartanlukijalle mitalit.

– Ihan hyvin meni, kun ei käynyt kuinkaan ja hopeaa tuli. Lisäksi Antti sai kultaa, Hallia muistutti.

Rallisarjassa autokunnan molemmat urheilijat saavat henkilökohtaiset pisteet, joten mitalien väri voi olla eri, vaikka miehistö istuisi koko kauden samassa ohjaamossa. Kokkolan voittoon ja samalla mestaruuteen ajanut Lauri Joona vaihtoi kartanlukijaa kesken kauden, minkä johdosta Haapala saa kaulaansa kultaisen mitalin.

Tiimien loppupisteet (6/6):

1. Porvoon Autopalvelu 238
2. TGS ASV Team 221
3. TGS Skoda Team 188

Pisteet top 5

1. Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen 34 pistettä NHD (R5)
2. Egon Kaur / Silver Simm 25 pistettä (R5)
3. Mikko Heikkilä / Samu Vaaleri 20 pistettä MäntsMK (R5)
4. Aleksi Röyhkiö / Antti Haapala 16 pistettä PR-Racing (R5)
5. Juha Salo / Mikko Markkula 13 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2022

1) 14.-15.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 4.-5.2. Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
3) 4.-5.3. SM Ralli, Kuopio
4) 13.-14.5. SM Länsirannikon Ralli, Varsinais-Suomi
5) 17.-18.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki (FIA ERT)
6) 26.-27.8. SM Ralli, Mikkeli
7) 30.9.-1.10. SM Ralli, Kouvola

SM-sarja sosiaalisessa mediassa