Facebook Twitter Email Pinterest

Kari Hämäläinen ajoi SM-rallissa luokkansa viidenneksi

06.02.2022 / Timo Kutila

Riihimäen Urheiluautoilijat järjesti lauantaina 5.2.2022 kansallisen Riihimäki Auto Sorsa rallin, joka oli rallin SM-sarjan kauden 2. osakilpailu. Naantalin Seudun Urheiluautoilijoiden Kari Hämäläinen osallistui ralliin Toyota Yariksella. Karin kartturina toimi Raision Urheiluautoilijoista Tero Rönnemaa.
 
Kaksikko lähti kilpailuun numerolla 32. Karin ja Teron luokassa 2 starttasi reitille 13 kilpailijaa. Karin tavoite ajaa turvallisesti maaliin ja olla luokassaan viiden joukossa toteutui. RTE-Motorsport toimi kilpailijaparin ilmoittajana sekä hoitivat rallissa myös huollot. Yritys on tunnettu ralliautoilija Esapekka Lapista.
 
Torstaina 3. helmikuuta oli ohjelmassa testipäivä Saukkolan EK:n talvisissa maisemissa. Kari totutteli uuteen Toyotaan ja sen vaihdelaatikkoon sekä alustan toimintaan. RTE-Motorsportin Toyotalla täytyy olla koko ajan oikea vaihde päällä, jotta kierrokset pysyvät korkealla. Torstain testien päätteeksi säädimme vielä pimeässä uusia konepellillä olevia lisävaloja. Illaksi suuntasimme Riihimäelle ja aloitimme perjantaiaamuna reittiin tutustumisen sekä nuottien teon. Reitti osoittautui lumiseksi ja yli 70% erikoiskokeista oli kapeita ja teknisiä teitä. Lauantain rallista on tulossa mielenkiintoinen summasi Kari.
 
Lauantaina starttasimme puolen päivän aikaan reitille, jolle oli satanut tuoretta lunta.
 
Karin raporttia erikoiskokeista:
 
EK 1 Hirvijärvi 9,46 km
Avauserikoiskokeen alkuosassa oli erittäin pientä ja kapeaa. Käännyttäessä loppuosuudelle tie muuttui todella leveäksi kovavauhtiseksi maaliin asti. Ajalla 7:44,6 olimme luokasamme 10. Vaihteiden kanssa oli totuttelemista varsinkin pienillä osuuksilla. Tämä erikoiskoe oli meille haasteellinen, mutta selvisimme maalilipulle.
 
EK 2 Ojajoki 1 12,24 km
Ralli jatkui edelleen jouhealla pienellä tiellä. Loppuosalla oli teknistä ja mäkistä osuutta. Yllättävästä nypyn jälkeisestä vasemmastakin suoriuduimme. Aika 8:12,6 oikeutti luokan 9. tilaan. Myös kokonaiskisassa sijoituksemme kahden erikoiskokeen jälkeen parani yhdellä, nyt luokan yhdeksäs.
 
Ensimmäisessä huollossa Lopella auto tarkistettiin ja kuskit saivat nauttia terveellisistä suupaloista.
 
EK 3 Ourajoki 21,98 km
Rallin pisin pätkä. Alkuosa perus kylätietä. Käännyttäessä Saukkolan EK:lle tuli pitkät suorat ja pyöritykset. Loppuosalla pääosin hyvin pientä metsäautotietä korpimailla. Viimeiset pari kilometriä vedettiin sitten leveällä osalla ”isoa kovaa” maaliin asti. Aikamme 15:39,5  oli erikoiskokeen seitsemäs ja nousimme myös kokonaiskisassa luokassamme seitsemänsiksi.
 
EK 4 Nummenkylä 14,82 km
Maantieteellisesti kauimpana kilpailukeskuksesta ajetulla pätkällä oli kivoja ison tien osuuksia. Tällä hauskalla erikoiskokeella aikamme 9:58,1 oli jo erikoiskokeen kuudenneksi nopein ja sijoitus parani myös yhdellä pykälällä. Nyt nousimme kuudensiksi kokonaiskisassa.
 
EK 5 Ahoinen 6,7 km
Vitonen oli kisan lyhin erikoiskoe. Vaihtelevaa pientä ja isoa tietä. Lopussa oli yllättävä pimeä vasen mutka, jonka selvitimme fiksusti. Tuloksissa tämän erikoiskokeen viidenneksi nopein aika 3:39,5, jolla säilytimme kokonaiskisassa luokkamme kuudennen tilan. Tästä suuntasimme päivän toiseen huoltoon.
 
 
EK 6 Pappilanlääni 9,2 km
Huollon jälkeen ajettiin vielä kolme pätkää. Tämä kutonen oli ehkä rallin hienoin tie, jossa riitti mutkia ja korkeuseroja vuoristoradan tyyliin. Aikamme 6:11,0 oli luokan kuudes ja kokonaiskisassa sijoituksemme edelleen kuudes.
 
EK 7 Ojajoki 2 12,24 km
Ojajoen pikataival ajettiin nyt toistamiseen pimeässä ja rankassa lumisateessa. Tämä häiritsi ajoamme ja kello seisahtui aikaan 8:47,0 Nyt luokassamme pätkän viides sija. Kokonaiskisassa edelleen kuudes.
 
EK 8 Punkka 11,47 km
Hienoa tietä, pitkiä suoria ja niiden päässä mutkia. Alussa teknistä tietä ja lopussa vauhdikasta. Tältä erikoiskokeelta löytyi kaikkea mahdollista tien laatua. Ajalla 7:23,0 olimme luokkamme viidenneksi nopein. Nousimme myös rallin lopputuloksissa luokassamme viidensiksi.
 
Karin ja Teron tavoitteet viides sija ja maali saavutettu. Auto oli tosiaan erilainen ajaa kuin R5-luokan autot, joilla olen kilpaillut viime vuodet. Nyt opimme viimeisellä erikoiskokeella risteyksienkin ajon. Ajo kulkee kilometrien myötä parempaan päin. Kuopion SM-rallissa nähdään kuukauden kuluttua maalis-kuussa. Suunnitelmissa on ajaa kaikki SM-sarjan loput kilpailut, auton merkki saattaa vaihtua kesän kisoihin summaa Kari.
 
Kuva: Jarno Saari

Pisteet top 5

1. Mikko Heikkilä / Samu Vaaleri 130 pistettä MäntsMK (R5)
2. Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen 129 pistettä NHD (R5)
3. Egon Kaur / Silver Simm 105 pistettä Viro (R5)
4. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 97 pistettä Alavuden UA (R5)
5. Aleksi Röyhkiö / Antti Haapala 58 pistettä PR-Racing (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2022

1) 14.-15.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 4.-5.2. Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
3) 4.-5.3. SM Ralli ABC Pitkälahti, Kuopio
4) 13.-14.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 17.-18.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki (FIA ERT)
6) 26.-27.8. SM Ralli, Mikkeli
7) 30.9.-1.10. SM O.K. Auto-Ralli, Kouvola

SM-sarja sosiaalisessa mediassa