Facebook Twitter Email Pinterest

Pajarin kausi jatkuu keväisessä Kroatiassa

20.04.2023 / Jani Seppälä / Sami Pajari Media

Sami Pajarin ja kartanlukija Enni Mälkösen kausi jatkuu perjantaina käynnistyvällä Kroatian MM-rallilla. Ensimmäinen kausi WRC2-sarjassa käynnistyi kaksikon osalta Ruotsin lumilla helmikuussa, josta mukaan tarttui kolmanneksi korkeimmat pisteet.

Škoda Fabia RS Rally2 on ollut alkukauden osakilpailuissa eri alustoilla nopea, joten kaluston puolesta Toksport WRT:n suomalaiskaksikon ei tarvitse keväisen Kroatian vaihtelevia olosuhteita stressata.

Kroatian MM-rallin keskuspaikkana toimii pääkaupunki Zagreb, josta kolmena ajopäivänä rallikaravaani suuntaa päiväetapeille. Torstaina on ohjelmassa vain kilpailun shakedown sekä seremoniallinen startti, jossa on mukana muistovideo sekä hiljainen hetki viime viikolla testionnettomuudessa menehtyneen Craig Breenin muistolle.

Perjantaina päästään kisavauhtiin kunnolla, neljä erillistä erikoiskoetta ajetaan kahdesti Zagrebin länsi/lounaispuolella. Aamupäivän ja iltapäivän lenkin välissä käydään huollossa Zagrebissa.Mittaa perjantain erikoiskokeilla on 130 kilometriä.

Lauantain rytmitys sekä suunta on sama, kuin myös erikoiskokeiden luku, mutta nyt suunnataan kauemmas rannikkoa kohti lähes Rijekaan asti. Erikoiskokeiden mitta on 116 kilometriä, mutta siirtymien kilometrimäärä edellispäivään verraten lähes tuplaantuu.

Sunnuntaille on ohjelmassa Zagrebin pohjoispuolella vielä kaksi erillistä erikoiskoetta jotka ajetaan kahdesti, mittaa näille koetoksille kertyy reilut 54 kilometriä. Sunnuntain viimeinen erikoiskoe käynnistyy klo 14 jälkeen Suomen aikaa. Kaikkiaan kilpailussa ajetaan siis 20 erikoiskoetta joiden yhteismitta on 301,26 kilometriä.

Pajarilla aiempaa kokemusta Kroatiasta kahdelta vuodelta

Pajari on osallistunut aiemmin Kroatiaan kahdesti ja molemmilla kerroilla vauhti on ollut hyvää, mutta molemmilla kerroilla on myöskin pieni virhe kostautunut isosti.

Kaudella 2021 auto lipsahti JWRC-luokan johtoasemasta oikealle taittuvan hypyn jälkeen leveäksi, mutta ihmeen kaupalla puihin osumisen jälkeen autolla pystyi vielä kisaa jatkamaan ja pienten kunnostustöiden jälkeen lukuisia pohja-aikojakin ajamaan.

Viime kaudella kilpailun viimeinen päivä koitui kohtaloksi, kolmanneksi viimeisellä erikoiskokeella johtoasemasta auto valui sateen ja liejun liukastamalla tiellä oikealle taittuvasta mutkasta leveäksi ja keskeytys oli tosiasia.

- Parina vuonna on tosiaan pieniin mutta ratkaiseviin virheisiin mennyt kisa täällä, mutta vauhti on ollut hyvää. Saatin hyvät testit ajettua viikonloppuna ja auto tuntui hyvältä. Haastava ralli, mutta etenkin jos on kuiva keli niin tykkään kyllä kovastikin tästä kilpailusta. Miksi ne virheet on juuri sitten tänne osuneet, niin niitä välillä sattuu enkä usko että liittyy erityisesti juuri tähän kisaan. Aina niihin joku syy on ja niistä otetaan opiksi, innolla tätä kisaa ja runsaslukuista yleisöä odotan.

-Tarkkaa sijoitustavoitetta meillä ei kisassa ole, toki kun on kerran tällä kaudella podiumilla ollut niin tottakai sinne haluaisi pian uudestaan. Tärkeämpää itselle kuitenkin on että vauhtikäyrä kehittyisi viikonlopun aikana positiivisesti, eikä laskusuuntaisesti. Testeissä ajettiin paljon märällä ja liejuisella tiellä, saatiin hyvää oppia hankaliinkin oloihin.

Kokemus auttaa sopeutumaan sääoloihinkin

Kahden aiemman vuoden kokemuksella Kroatiasta, voi Pajari jo muodostaa kilpailusta ennakkoon tiettyjä mielikuvia, vaikkei vuodet aina veljiä keskenään olekaan.

- Reitti on aika pitkälti samaa, taitaa viime vuoteen verrattuna olla yksi erikoiskoe jäänyt pois ja yksi tullut tilalle. Kovin isoja muutoksia ei siis ole tiedossa. Kelihän täällä on aina vähän kysymysmerkki. Viikon puolivälissä näyttää että vettä ei kisan ajalle olisi luvassa, ainakaan kovin paljoa, mutta se vaihtelee täällä aika nopeastikin.

- Yhdessä kohtaa reittiä voi olla aivan eri olosuhde kuin toisessa, sen verran mäkistä on maasto täällä, että vuoren toisella puolella voi keli olla aivan vastakkainen toiseen puoleen verrattuna. Lyhyelläkin matkalla voi keli muuttua paljon. Tiestöt kokonaisuutena on aika samantyyppisiä, Rijekan suunta jäi viime vuodelta mieleen sankasta sumusta ja se ehkä jonkin verran eroaa muista alueista, kiteyttää Pajari.


Sami Pajari verkossa:

WWW: https://www.samipajari.com/
Facebook: https://www.facebook.com/samipajariofficial
Instagram: https://www.instagram.com/samipajariofficial/
Twitter: https://twitter.com/samipajari

Kuva: @World

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 59 pistettä VihUA (Rally2)
3. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 53 pistettä KoMoKe (R5)
4. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 50 pistettä AlavUA (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 49 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa