Ympäristövalinnat eivät vie kilpailukykyä - Secto Automotive Labsin kuljettajilla ehjä viikonloppu Seinäjoella
50-vuotisjuhlaa viettänyt Pohjanmaa Ralli kilpailtiin Seinäjoen maisemissa 19.-20.5.2023. Kestäviä ratkaisuja moottoriurheiluun etsivä kehityslaboratorio Secto Automotive Labs osallistui ralliin kahden autokunnan voimin. SM1-luokassa Heikki Kovalainen ja Janni Hussi ylsivät kauden parhaaseen sijoitukseen tullen maaliin kuudentena.
Justus Räikkönen ja Mikael Korhonen taas yllättivät sekä itsensä että yleisönkin nousemalla lopulta SM3-luokassa toiseksi vaikean alun jälkeen. Sää suosi kilpailijoita rallin ajan, mutta myös rapaa ja pehmeyttä löytyi pätkiltä aiempien sateiden vuoksi. Pohjanmaalla ajettiin perjantaina kaksi erikoiskoetta ja lauantaina kuusi. Erikoiskoekilometrejä kertyi ajettavaksi yhteensä noin 107 km.
Kovalainen ja Hussi sähköbensiinillä parhaaseen SM1-tulokseen
Pohjanmaan sorateillä korkattiin myös uusi Secto Automotive Labsin ralliauto, kun SM1-sarjassa Heikki Kovalainen ja Janni Hussi ajoivat uudella Skoda Fabia RS Rally2:lla. Automalli teki ensiesiintymisen tammikuussa 2023 Monte Carlon MM-sarjassa ja helmikuussa SM-sarjassa. Secto Automotive Labsin uusi auto saapui Suomeen juuri sopivasti ennen kesäkauden alkua.
Myös uusi Skoda kulkee edeltäjänsä tapaan P1 WRC-sähköbensiinillä ja Lubricanin fossiilivapailla voiteluaineilla. Autourheilun kehittämisprojekti jatkuu ja laajenee. Kalusto tullaan näkemään Rallin SM-sarjan lisäksi myös ERC ja WRC kilpailuissa 2023 kauden aikana. Huollon tulokset osoittavat, ettei suorituskyvystä tarvitse tinkiä vihreämpien valintojen takia.
Kovalainen ja Hussi ajoivat SM-sarjan parhaaseen sijoitukseensa luokan kuudenneksi. Kovalainen iloitsi ehjästä kilpailusta viimeisen erikoiskokeen päätteeksi. “Kyllä tää on vaikea laji”, hän naurahtaa. Hän on tottunut Japanin ralleissa asfalttiin alustana ja pienempään, teknisempään tiehen. Suomen ralleissa alusta on lumi tai sora sekä tiestö erilainen. “Olen nauttinut molemmista päivistä valtavasti, makeita teitä ja upea auto. Tästä jatketaan,” Kovalainen kuittaa. Seuraava osakilpailu ajetaan noin kuukauden päässä Joensuussa.
Räikkönen vaikeuksien kautta palkintopallille
SM3-luokassa nähtiin vaiherikas ralli, joka siivitti Justus Räikkösen ja Mikael Korhosen lopulta palkintopallille toiseksi. Perjantai sujui kaksikolta alakuloisissa tunnelmissa. Räikkönen oli erittäin pettynyt ajamiseen, mutta tulokset osoittivat, että pitkässä rallissa mikä tahansa on mahdollista. Lopputulos nähdään vasta maalissa, ja Räikkönen sisuuntuikin taistelemaan pisteistä. “Tulos oli hieno sarjan kannalta, mutta omassa ajossa on parannettavaa. Täytyy myös työstää nuotteja hieman tarkemmiksi tulevissa kisoissa,” Räikkönen analysoi Seinäjoen torilla tapahtuneen palkintojenjaon päätteeksi.
Kartturi Mikael Korhonen kohtasi yhden uran vaikeimmista ralleista nyt Pohjanmaalla. “Ääni katosi perjantai-aamuna täysin, ja on ollut haasteita saada luettua nuotit pätkillä. Varmasti myös kuskiinkin vaikutti, kun olen pihissyt vain siinä vieressä. Siirtymät olimme hiljaa ja ohjasin käsimerkein ääntä säästäen”, Korhonen summaa kaksikon haasteita
Secto Automotive Labsin projektin tavoitteena on kestävän kehityksen ratkaisujen testaus vaativimmissa moottoriurheilun olosuhteissa rallin erikoiskokeilla. Siksi molemmat autokunnat käyttävät sähköbensiiniä ja fossiilivapaita voiteiluaineita, jotta jatkossa moottoriurheilu voi jatkua kestävämmin.
Lisätietoja Secto Automotive Labs -kehitysympäristöstä, jossa tutkitaan fossiilittomien ratkaisujen käyttöönottoa autoilussa: SECTO AUTOMOTIVE LABS
Kuva: Hannu Rainamo