Facebook Twitter Email Pinterest

Mikko Eskelinen Ford Fiesta S2000:lla Tunturiin

08.01.2013 / Mikko Eskelinen Ford Fiesta S2000:lla Tunturiin

Mikko Eskelinen, 40, avaa uuden kilpailukauden määrätietoisella ja erittäin rohkealla valinnalla: jyväskyläläinen kilpailee tammikuun viimeisenä viikonloppuna Rovaniemellä ajettavassa rallin SM-sarjan avauksessa, Arctic Lapland Rallissa, modernilla Ford Fiesta S2000 -autolla, jolla vuonna 2012 Esapekka Lappi voitti kaikki seitsemän SM-sarjan osakilpailua sekä ajoi elokuisessa Suomen MM-rallissa todellisen kansainvälisen läpimurron.

Eskelinen saa elämänsä mahdollisuuden mitata vauhtiaan rallin kirkkaimpia kansallisia tähtiä vastaan. Arctic Lapland Rallissa Eskelinen ja hänen pitkäaikainen kartanlukijansa Arto Kapanen saavat vastaansa mm. rallin seitsenkertaisen suomenmestarin Juha Salon sekä lukuisia muita WRC-autoillakin ajavia kokeneita kuljettajia.

Eskelisen piti perinteikkäässä Tunturirallissa kilpailla R4- ja FIN-R-viritteisellä Mitsubishi Lancer Evolutionilla, mutta päätyi kilpailukykyisempään ratkaisuun PrintSport Racingin Fiestan vapauduttua Esapekka Lapin käytöstä.
"Olen tänä vuonna ajanut jo kolme testipäivää omalla turboahdetulla, nelivetoisella ralliautollani. Kasvaneen vauhtini myötä avautui mahdollisuus kokeilla ahtamatonta, nelivetoista Ford Fiesta S2000 -ralliautoa. Ralliautoilun tuoreen suomenmestarin Esapekka Lapin opastuksella pääsin nopeasti auton ominaisuuksien kanssa samalle taajuudelle, ja oli todella hienoa huomata, kuinka helppoa oli hypätä täysin tuntemattoman auton rattiin ja ajaa heti kilpailukykyisiä aikoja. Näin ollen päätöstä tarttua PrintSport Racingin ohittamattomaan mahdollisuuteen ei ollut vaikea hyväksyä ja siten kilpailla nykyaikaisella ralliautolla 48. kerran ajettavassa Arctic Lapland rallissa", Eskelinen kertoo.

"Olen viisi kilpailukautta tehnyt tiivistä yhteistyötä PrintSport Racingin ammattilaistiimin kanssa. Koska yhteistyö on tuonut kolme mestaruutta, nyt luontevana jatkona on katsoa nousujohteinen vauhtini rallin SM-sarjan tähtikuljettajia vastaan autolla, jonka kilpailukyvyn Skodan tehdastiimiin siirtynyt Lappi erinomaisesti todisti. Se ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, että ilmoittaudun kilpailun voittokamppailuun, vaan tyytyväinen olen, jos S2000-auton debyyttikilpailussani kärkivauhtiin pääsen", Eskelinen kertoo.

Rallin SM-sarjassa kilpailukalustona käytettävä Ford Fiesta S2000 on lievestuorelaisen PrintSport Racingin kalustoa, joka yrityksen kahden muun Mitsubishi Lancer Evolution ralliauton tapaan on ns. avaimet käteen -periaatteella vuokrattavissa joko kilpailukohtaisesti esimerkiksi SM-sarjan ja MM-sarjan osakilpailuihin. Eskelisen ja PrintSport Racingin sopimus kattaa tässä vaiheessa vain Arctic Lapland Rallin, koska Mikon veri edelleen vetää kansainvälisille rata-areenoille ja hänellä on kesken sopimusneuvottelut laajasta rata-autoilun kilpailuohjelmasta.

Pisteet top 5

1. Esapekka Lappi / Enni Mälkönen 159 pistettä PiekUA (Rally2)
2. Tuukka Kauppinen / Sebastian Virtanen 114 pistettä Huuha UA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Tuukka Shemeikka 97 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Jari Liiten / Per Almkvist 64 pistettä S (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Samu Vaaleri 61 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2026

    1. 16.-17.1. SM Mikkeli Ralli, Mikkeli
    2. 29.-31.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
    3. 27.-28.2. SM Riihimäki Ralli, Riihimäki
    4. 22.-23.5. SM Imatra Ralli, Imatra
    5. 12.-13.6. SM Jyväskylän Kesäralli, Jyväskylä
    6. 14.-15.8. SM Ralli Kitee, Kitee
    7. 25.-26.9. SM Porvoo Ralli, Porvoo

SM-sarja sosiaalisessa mediassa