Facebook Twitter Email Pinterest

Muistot ja nykypäivä lyövät kättä Pirelli Rallissa

15.07.2016 / Ossi-Veikko Takala

Pimeä elokuinen aamuyö Toijalan takana kietoo Suurajo-kulkijat vaippaansa. Taskulampun valossa, 80-luvun ”penkkahuoltopaikan” kupeella, tutkitaan tulosliuskaa päätä puistellen: ”Jo oli Onkemäessä Henkka elementissään, sekunti ja kilometri nelivetoja päihin.”

Avaraa kaupungin katua, puikkaus puiden lomaan puistotielle, vauhtisuoralta tiukkoihin vinkkeleihin; Peugeotit, Audit, Lanciat, MG Metrot siinä katsojan silmien alla. Se on muistojen Jyskälää, kolmikilometrinen Säterin Kihara Valkeakoskella, lähes kaupungin keskustassa.

Sora lentää kun autot minuutin välein ampaisevat Teivon kaviouralle. Raviradan katetussa katsomossa kiirii vilkas puheensorina, kommentoinnin lomassa huomion saa myös tarjoiltu maukas pihvi sekä lasissa kupliva kuohuva. Se on rallimaailman nykypäivää.

Kaikkea tätä, muistoja ja nykypäivää, tarjoaa jälleen Pirelli Ralli, syyskuun lopulla ajettava kauden viimeinen SM-osakilpailu, jonka säännöt ja reitti julkaistiin nyt heinäkuun puolivälissä.  Näin rallin järjestäjä, Tampereen Urheiluautoilijat, jatkaa reitin suhteen sitä avoimuuden aikaa, josta viime vuonna saatiin pelkästään hyviä kokemuksia.

Viime vuoden tapaan rallin tositoimet starttaavat perjantaina 23.9. Teivon raviradan erikoiskokeella.  Tätä rallin avaustapahtumaa on edelleen kehitetty ja erityisen arvostuksen sille luo Henri Toivonen Memory -teema.

Teivosta matka jatkuu perjantai-illan toiselle erikoiskokeelle, joka on tuttu, mutta, ah, aina niin vaativa Pengonpohja.

Lauantaina seitsemän erikoiskoetta

Järjestäjän tuttu ”kultainen ohje” on Jyskälä-tiestöön pohjautuva reitti. Vaikka meistä riippumattomista syistä jouduimme suunniteltua suurempaan reittimuutokseen, Teivo pois lukien tämä kriteeri täyttyy edelleen. Tosin kaavailtua 150 EK-kilometrin tasoa emme saavuta, uudet erikoiskokeet eivät mahdollista kahta ajokertaa.

Kahdesti sen sijaan ajetaan Pirelli Rallissa tutut, lauantain lenkin avaava Savo sekä Uskila. Uutuus, jota kaikki tuskin muistavatkaan, on Jyskälän 80-luvun loppupuolen ohjelmistoon kuulunut, Säterin Kiharana tunnettu kaupunkierikoiskoe Valkeakoskella.

Lauantain painuessa iltapäivään siirrytään ”Toijalan taakse” kohti rallin kliimaksia. Niille Krääkkiön-Onkemäen teille joilla 1983 – 84 ralliyön pimeimpinä tunteina syntyivät Henkan eräät suurimmat Jyskälä-maineteot eli kuten Harri-veli muistelee: ” Yleensä juuri täällä hän hyökkäsi ja oli vahvimmillaan.”  Turhaan ei Pirelli Rallin EK no 8 kanna poikkeuksellista nimeä Henkka.

Vielä on ajamatta kisan viimeinen, toiseksi pisin erikoiskoe, lähes parikymmenkilometrinen Ekojärvi. Kun se on selvitetty ja noustu Tampereen Koskipuiston maalilavalle takana on 512 reittikilometriä, sisältäen 9 EK:ta ja 120 EK-km:iä MM-ralleissa mainetta ja sankaritekoja niittäneellä tiestöllä, joten miksipä ei, tämän vaativan reitin läpi käytyään muutkin kuin voittaja voi tuntea olevansa ”hero”.

Tutustu Pirelli Ralli 2016 reittiin tästä!

Pisteet top 5

1. Juha Salo / Marko Salminen (NoorUA/MK) 84.5 pistettä Karkkilan UA (R5)
2. Ole Christian Veiby / Stig Rune Skaermoen 68.0 pistettä NOR (R5)
3. Mikko Eskelinen / Arto Kapanen (JyvUA) 59.5 pistettä Jyväskylän UA (R5)
4. Ari Vihavainen / Jani Vainikka (MhMK) 45.0 pistettä Heinolan UA (WRC)
5. Ville Ruokanen / Timo Pallari RoiUA 38.0 pistettä RoiUA ()

< Katso kaikki >

SM-sarja sosiaalisessa mediassa