Pykälistö voittoon
Täydet SM-pisteet molemmilta päiviltä
Arctic Lapland Rallyn toinen kilpailupäivä oli keskeytysten
värittämä "kestävyyskilpailu". Lapin lumiränneissä ajettiin päivän
aikana kaikkiaan reilut 165 erikoiskoekilometriä ja reilut 700
kilometriä siirtymätaivalta, joten ei ihme että jokainen ei maalia
nähnyt. Juuso Pykälistö ei kuitenkaan missään nimessä voittanut
keskeytysten myötä vaan osoitti pystyvänsä SM-sarjan huippuvauhtiin
vaikka vähän altavastaajan kalustollakin.
Kilpailun erikoisuutenahan oli, että päivän aikana ajettiin periaatteessa kahta kilpailua, Arctic Lapland Rallyn voitosta ja Eurooppa Cupin pisteistä, joihin lasketaan yhteen sekä eilinen että tämä päivä, sekä SM-pisteistä pelkästään tämän päivän tulosten pohjalta.
Aamulla reitille startattiin eilen nopeinta vauhtia pitäneen Janne
Tuohinon "aurausvuorolla". Juuso Pykälistö oli kuitenkin heti
aamusta nopeampi, jättäen Tuohinoa 30 kilometrisellä Sarriojärven
EK:lla neljä sekuntia. Tuohino jatkoi kuitenkin edelleen
yleiskilpailun johdossa ja Juuso Pykälistön kiinnitti itsensä
SM-pisteiden täyteen pottiin, sillä Tuohino ei aja SM-sarjaa.
Hallitseva Suomen mestari Sebastian Lindholm heräsi kunnolla päivän
toiselle EK:lle ajaen sen nopeimmin, Pykälistö jäi kuitenkin vain
1,1 sekuntia ja Lindholm oli tuloksissa hänestä edelleen 6,7
sekunnin päässä.
Tuohino oli EK:lla kolmanneksi nopein mutta säilytti
kilpailujohtonsa. Nyt Pykälistö oli kuitenkin enää 1,6 sekunnin
päässä. Arctic Lapland Rallyn voittotaistelu jäi seuraavalla
erikoiskokeella kuitenkin Pykälistön ja Lindholmin väliseksi.
Tuohino joutui keskeyttämään päivän toisen EK:n jälkeen matkalla
huoltoon: - Tekniikka petti, autoon tuli polttoaineen syöttöhäiriö
jolle en saanut mitään omin keinoin, harmitteli Tuohino.
Janne Tuohino suuntasi samantien Ruotsin ralliin valmistaviin
testeihin ja ajaa
Ruotsin MM-rallissa Fordin tehdastiimin nimeämänä MM-pisteistä.
Juuso Pykälistö tuli tauolle hyvillä mielin, sillä alku oli sujunut
ongelmitta. - Kyllä me ihan limitissä tullaan, kertoi kartanlukija
Mika Ovaskainen. Pykälistö osallistuu kisaan Toyota Corollan WRC
-versiolla, joka on vanhempi ja hieman teknisesti jälkessä
pahempien kilpakumppaneiden ajokkeja, joten kaikki on otettava
irti.
Kilpailu jatkui Sebastian Lindholmin jahdatessa Juuso Pykälistöä,
mutta tämäkin kamppailu jäi lyhyeksi: Lindholm keskeytti tekniseen
vikaan 9 erikoiskokeelle: - Autosta meni voimansiirto ja tähän
jäätiin, hön raportoi puhelimitse Murtotunturin erikoiskokeelta.
Nopeimman ajan sieltä kuittasi itselleen jälleen Juuso Pykälistö,
joka oli tasan 20 sekuntia toisena tulevaa Jouni Ampujaa nopeampi.
Eroa heillä oli SM-kilpailun osalta kaikkiaan 42,1 sekuntia joten
Ampujalla tulisi pitämään kiirettä mikäli
mielisi Juuson tavoittaa. - Murtotunturissa vähän itse töpeksin,
paljasti Ampuja.
- Jarrutin pari kertaa niin kovaa, että moottorisammui. Se käy
vähän vaihdelaatikon päälle, joten jatkossa täytyy varoa ettei sama
tule toistumaan, hän pohti tauolla.
Seuraavana oli vuorossa 11,7 km mittainen Autiovaara, jolla Ampuja
nappasikin Pykälistöä paremman ajan. Hän sai kurottua kuitenkin
vain pari sekuntia eroa umpeen, joten Pykälistö jatkoi sekä
SM-kilpailun, että kokonaiskilpailun johdossa. Ampuja joutui
antamaan jälleen Pykälistön vauhdille periksi seuraavalla
erikoiskokeella. Hän jäi 11,5 kilometrisellä rutistuksella miltei 9
sekuntia ja kilpailun voitto alkoi karata käsistä.
Seuraavalla Pykälistö otti vielä luulot pois, ja ero kasvoi
entisestään. Viimeisellä, 26,24 kilometrisellä Ristilammen EK:lla
olikin jo vara vähän löysätä, pohja-aika Jouni Ampujalle mutta
kilpailun voitto ja tämänkin päivän korkeimmat SM-pisteet Juuso
Pykälistölle. Jouni Ampuja oli kakkonen, 39,5 sekuntia tämän päivän
kilpailussa Pykälistölle jääneenä.
Kilpailussa mielenkiinnolla seurattu F1 maailman mestari Mika
Häkkinen tuli
viimeisen EK:n maaliin luokkansa (iso A)seitsemäntenä.
Päivän tuloksia (lauantai, Arctic Lapland Rallyn EK:t 7-13)
Erikoiskokeiden voitot:
EK 7, Juuso Pykälistö, Toyota Corolla WRC
EK 8, Sebastian Lindholm, Peugeot 206 WRC
EK 9, Juuso Pykälistö, Toyota Corolla WRC
EK 10, Jouni Ampuja, Ford Focus WRC
EK 11, Juuso Pykälistö, Toyota Corolla WRC
EK 12, Juuso Pykälistö, Toyota Corolla WRC
EK 13, Jouni Ampuja, Ford Focus WRC
- - -
Juuso Pykälistö oli voittonsa jälkeen tyytyväisenä:
- Vähänhän se harmitti, että kisa rauhoittui Tuohinon ja Lindholmin
keskeytettyä. Siihen saakka oli tosi hauskaa, kun sai ajaa ihan
kunnolla
kilpaa.
- Onhan tämä viime kauden jälkeen vähän mannaa haavoille. Kaikki
epäonni
mitä oli ja FIA:n sääntömuutokset pistivät mielen matalaksi, joten
oli jo
aikakin vaihteeksi voittaa. Viime kaudella en voittanut yhtään
osakilpailua.
- Tavoitteena on edelleen tälle vuodelle päästä ajamaan muutama
MM-ralli,
joten toivottavasti tämä toimii taas käyntikorttina sitä varten.
Tuloksia, lauantaipäivä, SM-kilpailu
1. Juuso Pykälistö, Toyota Corolla WRC; 2. Jouni Ampuja, Ford Focus
WRC, -39,5; 3. Jarmo Mikkonen, Ford Focus WRC, - 2.22,1; 4. Jari
Latvala,
Toyota Corolla WRC, - 4.22,0; 5. Jarkko Miettinen, Mitsubishi
Lancer, -
6.52,8; 6. Kai Eklund, Mitsubishi Lancer, -10.06,1; 7. Markku
Nikupeteri,
Mitsubishi Lancer, -13.25,0
SM-pisteet kauden ensimmäisen osakilpailun osalta:
1. Juuso Pykälistö 24
2. Jouni Ampuja 18
3. Jarmo Mikkonen, 14,5
4. Sebastian Lindholm, 10
5. Jari Latvala, 9,5
6. Jarkko Miettinen, 7,5
7. Kaj Kuistila, 5