Mika Eloluoma
Vaasalainen Mika Eloluoma ja Hannu Jaskari ajoivat Rovaniemen
Artic
Lappland Rallissa maaliin ja varttia vaille.
Perjantaina vauhti kohdallaan. Lauantaina ulosajo teki tepposet .....
Eloluoma ja Jaskari tunturiseikkailustaan maaliin ja varttia vaille
Rovaniemellä ajetussa SM-rallikauden avauksessa Arctic Lappland
Rallyssä penkat pölisivät ja niitä myös siirreltiin. Kilpailu oli
tälläkin kertaa äärimmäisen rankka. Sen saivat tuta monet
kilpailijat, jotka joutuivat keskeyttämään.
Pohjalaispari Vaasan Mika Eloluoma kartanlukijanaan Kuortaneen
Hannu Jaskari ajoivat kahden päivän tunturiseikkailustaan
vaiherikkaasti maaliin eilen ja tänään varttia vaille. Eilen ison
n-ryhmän kymmenenneksi ja tänään tuli keskeytys siirtymätaipaleella
matkalla Rovaniemelle.
- Kävimme tämän aamun toisella erikoiskokeella ulkona ja oikein
huolella. Siinä meni lumitöissä ja kauan. Näin hyvin alkanut tämän
päivän toinen kilpailu hupeni jo alkumetreille, toteaa Mika
Eloluoma.
Arctic Lapland Rallyssä kokeiltiin nyt ensi kertaa uutta rallikonseptia. SM-pisteistä ajettiin kumpanakin ajopäivänä erikseen. Perjantain nopein sai 12 pistettä ja myös tämän päivän nopein sai 12 pistettä. Rallissa oli siis SM-pisteiden osalta kaksi erillistä kilpailua. Eilen "spruutattiin" kuusi ja tänään seitsemän erikoiskoetta.
Perjantaina kahdeksanneksi
Mitsubishi Lancerin evo 6,5 versiolla ajaneelle Mika Eloluomalle
ja kartanlukija Hannu Jaskarille toinen yhteinen kilpailu oli yhtä
eksotiikkaa.
- Se oli lunta ja taas lunta, jäätä, lumitöitä, revontulia ja
porojen väistelyä. Sekä tietysti nopeata etenemistä. Ja erilaista
ohjelmaa oli jokaikisellä pätkällä, toteaa kartanlukija Jaskari.
Perjantaina ajetussa ensimmäisessä osassa pari sijoittui isossa
n-ryhmässä SM-pisteistä ajavien joukossa kahdeksanneksi. Paras
erikoiskoesijoitus oli kuudes tila. Senjälkeen sijoitukset olivat
liki kymmenen parhaimman joukossa, mutta päivän viimeisellä
erikoiskokeella sijoitus vaihtui 16:sta tilalle.
- Asensimme lisävalot nokalle, mutta emme saaneet niitä toimimaan. Jossakin releessä oli vika ja näin jouduimme ajamaan ilman lisävaloja. Auton omilla valoilla ei nähty kunnolla. Tästä tuo eilisen päivän ja viimeisen erikoiskokeen vähän totutusta huonompi sijoitus.
Uuteen päivään uusin ajokujein
Viidettä kertaa Arctic Lapland Rallyssä kilpaillut Mika Eloluoma
starttasi toiseen kilpailupäivään päättäväisesti ja nöyrästi. Hän
tiesi, että Lapin luonto ei anna periksi. Erikoiskokeen alussa
huppu ja kypärä päähän. Räkäisy ajohanskoihin. Päättäväinen ilme ja
sitten menoksi. Päivän ensimmäisellä erikoiskokeella he
sijoittuivat 11:sta
tilalle, mutta seuraavalla erikoiskokeella lipesi ulos.
- Tultiin vain yksinkertaisesti liian kovaa. Se taisi olla
nuottivirhe ja sitten mentiinkin pitkälle metsään. Siinä sitä
tuhraantui aikaa metsässä ja lumitöissä.
Tunturiralli on myös kestävyys- ja luotettavuuskilpailu. Toinen
kilpailupäivä oli juuri keskeytysten värittämä. Lapin lumiränneissä
ajettiin päivän aikana liki 165 erikoiskoekilometriä, josta lähes
700 kilometriä siirtymätaivalta.
Erikoiskokeet olivat pitkiä, joissa oli lunta, jäätä, kiviä.
Renkaat joutuivat nytkin kovalle koetukselle. Tänäänkin ajettiin
kolme erikoiskoetta, jotka olivat pituudeltaan 30:n kilometrin
pituisia, sanoo Jaskari.
Maaliin ja varttia vaille
Lauantai-iltana pohjalaispari joutui keskeyttämään kilpailun
viimeisen erikoiskokeen siirtymätaipaleella. - Autoon tuli joku
vika ja jouduimme jättämään keskeyttämisilmoituksen, sanoo Mika
Eloluoma. Isossa N-ryhmässä kilpaili 37 paria. Tavoitteemme oli
ajaa kilpailussa kympin sakkiin. Eilisessä ensimmäisessä
kilpailussa olimme SM-pisteistä ajavien joukossa kahdeksas. Tänään
ulosajon, lumitöiden ja tekniikkamurheiden johdosta jouduimme
keskeyttämään.
- Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Kartanlukija Hannu Jaskari hoiti
hommansa hienosti ja yhteistyö kabiinissa toimi loistavasti.
Lisäksi tuntuu, että tämä oli kaikesta huolimatta minun paras
Tunturiralli. Perinteisellä Siikakämän erikoiskokeella ajoimme
pitkiä ilmalentoja. Tällaista en ole kokemut siellä aiemmin.
Kokemus tuo siis lisää vauhtia, kertoo hikinen Mika Eloluoma rallin
siirtymätaipaleen huoltopaikalla ja jättää samalla
keskeyttämisilmoitusta. Mitsubishi Lancer evo 6,5 vedetään
arvokkaasti trailerille.
Seuraava SM-osakilpailu ajetaan Lapualla 21.2.
Tiedotus ja teksti: TEEKOOTEE -viestintä/Timo Koskinen