Marko Kakko
Marko Kakko innolla Mikkeliin
Marko Kakko, SaloUA, puhkuu intoa Mikkelin SM-rallin aattona. Ison N-ryhmän pisteissä kolmantena oleva Kakko on asentanut Mitsubishiinsa uuden suorakytkentävaihteiston, ja ajettujen testien perusteella vauhti on edelleen kasvamaan päin. Siitä huolimatta Kakko ja kartanlukija Pasi Hedman eivät tavoittele täysikuuta Mikkelin taivaalta.
- Viiden joukkoon ja olen tyytyväinen. Talvikausi saisi siten kruununsa ja kesään olisi mukava lähteä. Fiilis on nyt todella korkealla, sillä aiemmin nimenomaan talvi on ollut minulle hankala. Lisäpisteet Mikkelistä tekisivät todella mannaa, Kakko sanoo.
Ajopeliin asennettu suorakytkentävaihteisto tarkoittaa, että pienemmälle vaihteelle vaihtaessa ei tarvitse käyttää kytkintä, suuremmalle kyllä. Ilman kytkimenpainallusta vaihtaminen käy nopeammin ja se näkyy positiivisena signaalia lopun erikoiskokeen loppuajassa. Totuttelu uuteen vaihteistoon sujui hyvin.
- Testiä on ajettu kolmellakin eri tiellä. Aluksi jalka haki kytkintä enkä oikein saanut juonenpäästä kiinni. Nyt homma sujuu jo luontevammin.
Oman apunsa Kakon ja hänen autonsa kilpailukykyyn on tuonut Lasse Lampi. Mitsubishin tehdastallin kulta-aikoina päävastuun auton kehityksestä ja testaamisesta kantanut Lampi on hionut omalta osaltaan myös Kakon karheaa timanttia.
- Olin Lassen kyydissä ja hän minun. Puolin ja toisin pohditaan ajoniksejä. Lassen neuvot etenkin uuden vaihteiston kanssa olivat korvaamattomia, Kakko kiittää.
Mikkelin SM-rallissa Kakko liimaa punavalkoisen työkalunsa kylkeen numeron 9. Lähtöpaikka lauantaiseen rallatteluun on mitä parhain.
- Toivottavasti sää kääntyy lauantaiksi pakkasen puolelle. Yöpakkasten ansiosta erikoiskokeet pysyvät varmaan aika kovapohjaisina. Jos mennään loskan puolelle, niin sitten joudutaan tekemään rengasvalinnoissa kovia riskiratkaisuja, Kakko tietää.