Juha Salo
"Tällä kertaa ajetaan kisaa oman luokan kuljettajien kanssa"
Lumet ralliteiltä ovat sulaneet ja SM-sarjan kisatykit pääsevät
jälleen tositoimiin. Ison N-ryhmän pistekolmonen Juha Salo
lähtee kartanlukijansa Mika Stenbergin kanssa tavoittelemaan
reippaalla otteella sarjan kärkitilaa. Talvikauden päätösrallin
voitto oli kaksikolle alkupalaa. Tulevana viikonloppuna
Joensuussa ajettavassa Itärallissa nälkä on kohdallaan.
Viime vuonna Salon ja Stenbergin matka päättyi neljännellä
erikoiskokeella keskeytykseen. Ennen eturipustuksen pettämistä
ojassa vaanineeseen kiveen Mitsubishi-kaksikko kellotutti N-
ryhmän nopeimpia aikoja, jotka olisivat riittäneet kovatasoisessa
A-
ryhmässäkin korkealle.
- Viime vuonna yliyrittäminen kostautui. Tällä kertaa pitää ajaa
järkevästi ja seurata vain oman luokan kavereiden vauhtia, Juha
Salo ohjeistaa.
Autokunnan kartturi Mika Stenberg on samoilla jäljillä kuljettajan
kanssa.
- Jos sama pätkä ajetaan, minne viime kerralla keskeytettiin, niin
kyllä se tietty kivi on nuotteihin merkitty ja isolla. Tarkempaa
ajoa
ja vähemmän kisaa Ampujan kanssa.
Salo tiimeineen on valmistautunut kesäkauden avajaisiin
huolellisesti. Autoa on hiottu testeissä kisavalmiuteen.
- Testiä on alla satakunta kilometriä kolmella erityyppisellä
tiellä.
Vauhtia on saatu alustan kautta nostettua ja hyvässä vauhdissa
auto tuntuu olevan. Sen puolesta voin lähteä luottavaisena
jatkamaan kautta, Juha kertoo.
Testien lisäksi Salo mittasi kisavauhtiaan viime viikonloppuna
Vantaan SM-sprintissä. Kilpailu toimi hyvänä viimeistelytestinä ja
kisajännityksen poistajana ennen rallin mestaruustaiston
jatkumista. Salon vauhti riitti yleisessä luokassa kahdeksanneksi.
Tärkein vauhtimittari Jukka Ketomäki oli seitsemäs kiertäen
Vantaan lenkin vain 0,4 sekuntia Juhaa nopeammin.
Mitsubishi Ralliart -kuljettaja on tiimikaveriaan ja pistejohtajaa
Ketomäkeä 21 pistettä perässä. Salo tietää, että ero kärkeen on
isohko, mutta ei mahdoton kiinniotettava. Kaudesta on jäljellä
neljä kilpailua, joten mestaria on turhan aikaista julistaa.
- Meillä on loppukautta ajatellen yksi vaihtoehto. Voittaa täytyy,
kärjessä pitää olla. Mestaruutta tässä metsästetään ja sen mukaan
myös ajetaan. Muiden epäonnen kanssa ei kuitenkaan auta
ruveta pelaamaan, Juha valottaa.
- Kisoihin voi lähteä rennosti, kun tavoite on selkeä. Jos ei
koita,
niin ei voita. Antaa soittaa vaan, Mika lisää.
Kaksikko starttaa matkaan numerolla 9. Joensuun tiestöä on
pidetty vaikeana ja vaativana, ja siksi se on sekä Salon että
Stenbergin mieleen.
- Paljon sitä parempia teitä ei Suomesta löydy. Ajofiilis on
mukavampi, kun tiet ovat vaihtelevia.