Juha Salo
Jo kolmas peräkkäinen ykköstila
Rallin SM-sarjan Tampereen osakilpailussa näytteli suurta roolia
sää. Paikkapaikoin rankassa vesisateessa N-ryhmän nopeimmin
Hämeen mutkat hallitsi vuoden 2002 Suomen mestari Juha Salo
kartturinsa Mika Stenbergin kanssa. Skodan WRC-autolla ajanut
Toni Gardemeister vei kokonaiskilpailun voiton Sebastian
Lindholmin ollessa toinen ja Jari-Matti Latvalan kolmas. Salo oli
yleiskilpailun seitsemäs.
Salon ja Stenbergin tärkein strategia Tampereen osakilpailuun
oli aloittaa kisa vauhdikkaasti ja katkaista siten
kilpakumppaneiden selkäranka heti rallin ensi metreillä. Kaksikko
noudattikin asettamaansa tavoitetta tunnollisesti, sillä
avauserikoiskokeella Salo kiidätti Mitsubishi Lancerinsa liki
yhdeksän sekuntia kakkossijan kellottanutta Hannu Hotasta
paremmin.
Myös kaksi seuraavaa pätkää olivat Salon ja Stenbergin hallintaa,
mikä kasvatti Mitsubishi Ralliart -kaksikon etumatkan reiluun 26
sekuntiin.
- Noin se pitäisi aina aloittaa. Parilla ensimmäisellä pätkällä
yritettiin oikein tosissaan. Sitten se menikin hissutteluksi, Salo
ja
Stenberg nauroivat kisan jälkeen.
Sään haltija ei tehnyt kisasta kuljettajille helppoa.
Lähipäivien
sateet olivat pehmittäneet tietä, eikä taivaalta paikoitellen
rankastikin ropissut vesisade parantanut tilannetta - liukasta oli,
mutta olosuhteet olivat samat kaikille.
- Lähdössä vähän jännitti tuo keli, eikä turhaan. Varsinkin kahteen
kertaan ajetut pätkät olivat melkoisen pehmeitä. Keli vaihteli
pätkältä pätkälle tosi paljon. Tällaista säätä ei kuitenkaan pidä
arastella. Ehkä eroja syntyi juuri siksi, mutta myöskin
rengasvalinnat tekivät tehtävänsä, Salo selvitti.
Rallin neljällä viimeisellä erikoiskokeella ison N-ryhmän
tilanne ei
kärjen osalta muuttunut. Salo ja Stenberg painelivat kärjessä,
vaikka neloselle ja seiskalle eivät pohja-aikoja takoneetkaan. Eroa
oli maalissa ryhmän kakkoseen 40 sekuntia, ja se johdatteli
vauhtikaksikon kauden kolmanteen peräkkäiseen voittoon.
- Kun nuotissa luki täys, niin kyllä vähän hirvitti. Viimeisellä
pätkällä muta meinasi viedä auton mennessään. Mentiin kuin
vesiliirrossa, Juha kuvaili.
- Laitoin jo silmät kiinni, kartturi Stenberg jatkoi huiman
tilanteen
kuvailua.
Jos ison N-ryhmän ykkössijasta ei käyty taistelua, sitäkin
kovempi
vääntö oli ryhmän kakkossijasta. Jukka Ketomäki ja Kosti
Katajamäki eivät meinanneet saada sekunnin kymmenesosa -
taistossa selvyyttä paremmuudestaan. Lopulta sarjajohtaja
Ketomäki veti pidemmän korren. Katajamäen vauhti hiipui
viidenneksi Marko Kakon viedessä kolmostilan.
Kauden kolmas peräkkäinen voitto teki hyvää SM-pistetaistossa.
Salo kavensi jälleen eroa Ketomäkeen. Kun kaudesta on
ajamatta enää kaksi osakilpailua Salon erottaa ykköspaikasta 11
pistettä.
- Tämäkin tahti riittää aivan hyvin, Salo viittasi tiukkaan
mestaruustaistoon ja askel askeleelta lähenevään ykköstilaan.
Seuraava SM-osakilpailu ajetaan 11. syyskuuta
Uudessakaupungissa.