Facebook Twitter Email Pinterest

Toni Klemets

10.09.2004 / Toni Klemets

Toni Klemets taistelee isossa N-ryhmässä SM-pronssista. Turkulainen hankki jo kesällä talliinsa uuden Subarun, mutta siirtyy Imprezan rattiin vasta viikonlopun Uudenkaupungin osakilpailussa. Kesän ajan autoa rakennettiin ja loppukesän ajan testattiin. Nyt on aika vaihtaa merkkiä.

- Ajoin samaa tietä vuorotellen Mitsubishilla ja Subarulla. Sen testin perusteella tehtiin ratkaisu, että Subarulla lähdetään sitten jatkossa kilpailemaankin. Oli olin testannut Subarulla jo aiemminkin, mutta yhteistesti varmisti mielipiteen, Klemets kertoo.

- Olin autoon tyytyväinen. Etenkin pienellä tiellä Subaru tuntui paremmalta. Tosin sellaista tietä ei Ukissa perinteisesti ole ollut. Lisäksi auto on jotenkin ketterämmän oloinen. Se yliohjaa enemmän kuin Mitsubishi. Ajotyyliä pitää varmaan muuttaa. Subarussa on lisäksi kuusi vaihdetta. Sekin vaatii vielä opettelua.

Subaru on hankittu merkin Skandinavian ja Baltian myyntiä harjoittavalta Tommi Mäkinen Racingiltä. Klemetsin huolto kuitenkin rakensi auton itse vaikka sen olisi saanut ostaa valmiinakin.

- Se on osoittautunut hyväksi tavaksi toimia. Oma tiimi on erittäin ammattitaitoinen. Nyt tiedämme ja tunnemme auton paremmin kuin valmiina ostetun. Mielestäni se on tärkeä asia.

- Auto ei ole missään nimessä vielä valmis. Se on kuitenkin riittävän valmis kilpailuun. Lähtökohdat auton kehittämiselle ovat hyvät, Klemets sanoo.

Lastentaudit pois

Klemetsin nykyinen Mitsubishi on edelleen huippuiskussa ja erittäin kilpailukykyinen. Autonvaihdolla katsotaan kuitenkin jo tulevaisuuteen. Tämän kauden SM-pronssikamppailussa tuttu Mitsubishi olisi voinut olla jopa järkevämpi valinta, mutta päätös on tehty ja se pitää: Mitsu myyntiin ja Subarulla kilpailemaan.

- Onhan Subaru meille vielä vähän kysymysmerkki etenkin kilpailutilanteessa. Ehkä loppukauden tavoitteet olisivat korkeammalla, jos ajaisimme edelleen Mitsulla. Mutta nyt totutellaan autoon ja rakennetaan se täyteen iskuun jo ensi kautta ajatellen. Syksyn SM-ralleissa tiedetään miten auto käyttäytyy, mitä pitää kehittää jne. Saadaan myös lastentaudit pois. Kaikesta huolimatta taistellaan silti SM-pronssista kyllä tänäkin vuonna. Sitä tavoitellaan ja siihen pyritään oli auto mikä tahansa, Klemets sanoo.

- Ensi vuonna tavoitteena on taistella suomenmestaruudesta. Se vaatii täydellistä onnistumista ja hyvää tuuriakin. Ehkä se ei onnistu, mutta sitä ainakin yritetään.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa