Jukka Ketomäki
KETOMÄKI KOLMANNEKSI UUDESSAKAUPUNGISSA
Uudenkaupungin SM-ralli oli ison N-ryhmän kamppailun osalta
todellinen trilleri.
Kärkipaikalla vieraili useampi kuljettaja ja lopulta koko
kärkikolmikko mahtui
5.9 sekunnin sisään. Ralli ajettiin tutuissa maisemissa
Uudenkaupungin ja
Laitilan nurkilla, monia vuosia samoilla teillä ajettua kilpailua
oli
elävöitetty kääntämällä useimpien pätkien ajosuuntia pakottaen
kilpailijat
tekemään uudet nuotit. Päivä oli kokonaisuudessaan hyvä Mitsubishi
Ralliart
Finlandille, Uudenkaupungin pisteiden myötä kaksikko Ketomäki -
Salo
varmistivat edustamalleen maahantuojan tiimille kaksoisvoiton ison
N-ryhmän
SM-sarjassa. - Kiitokset vain tiimin päällikölle Pekka Koskelle
luottamuksesta,
hän on tärkeä taustavaikuttaja ja on omalla työllään vienyt koko
Suomen N-ryhmää
eteenpäin todella paljon, Jukka ja Jarkko kiittelevät.
Kilpailun alussa Ketomäki osoitti olevansa parhaiten hereillä ja
kellotti aamun
kosteuden liukastamalla ykköserikoiskokeella nopeimman ajan ja myös
piti
ykköspaikkansa toisen EK:n jälkeen. - Aamumme käynnistyi
vauhdikkaissa
merkeissä, metsässä oli melkoisia pitovaihteluja, mekin mentiin
parissa
paikassa tosi huimassa luisussa, joten tarkkana saa olla, N-ryhmän
johtaja
virkkoi.
Ensimmäisen huollon jälkeen lähdettiin seuraaville kahdelle
pätkälle, jossa
tulosluettelo alkoi elämään. Kolmosen jälkeen Jari Ketomaan nousi
johtoon ja
nelosen jälkeen samalla paikalla oli Juha Salo.
- Lievä laihialaisuus osui nyt meidän omaan nilkkaamme,
aloitimme rallin
käytetyillä renkailla, jotka olivat olleet allamme kesäkuussa
Itärallissa,
sitten takapyörät käväisivät lainalla yhdessä F-ryhmän Asconassa
Neste Rally
Finlandissa. - Eipä siinä mitään, hyvinhän ne tuntuivat toimivan
ykköspätkän
"torpparilla" jonne liukastelimme pohjat, Jukka kertoo. Jossain
vaiheessa tulee
kuitenkin raja vastaan ja seuraavana pätkänä ajetulla
asfalttierikoiskokeella
pyörät saivat viimeisen voitelunsa ja kolmos -ja nelospätkällä ne
eivät sitten
enää toimineet ollenkaan, pojat tuhahtavat.
Kisaa vei nyt Ketomäen pahin uhkaaja Juha Salo, Jukan ja Kosti
Katajamäen
taistellessa toisesta tilasta.
- Kamppailu oli todella tiukka ja vaihdoimme Kostin kanssa
järjestystä
kertaalleen. Jukka kertoo. Kahdelle viimeiselle erikoiskokeelle
lähdettäessä
Salo oli nykäissyt Katajamäkeen 11.4 sekunnin kaulan, josta Jukka
oli hyvällä
hyökkäysetäisyydellä 1.7 sekunnin päässä. Toiseksi viimeisellä kisa
alkoi saada
jännittäviä piirteitä Salon pyörähtäessä. Yhtäkkiä kärkikolmikko
olikin 4.3
sekunnin sisällä, jolloin viimeinen pätkä ratkaisisi kaiken. -
Tulimme varmaan
kaikki sen mitä pääsimme, mutta eipä siinä enää eroja saatu
aikaiseksi ja näin
järjestys säilyi muuttumattomana, Jukka ja Jarkko tuumivat tasaisen
kisan
jälkeen.
- Meille oli oikeastaan ihan se ja sama ollaanko me toisia vai
kolmansia, jos ei
olla Juhaa edellä. Taktiikkaa ei tarvitse miettiä, viimeiseen
Hyvinkään kisaan
on lähdettävä sillä taktiikalla, että Salo on voitettava siellä.
Kaikki on
vielä omissa käsissä ja tämäkin kisa osoitti, että kärki on
tiivistynyt ja
kisan voitosta ajoi neljä ukkoa, joten meillä on täydet
mahdollisuudet
mestaruuteen, Jukka lataa. Viimeinen SM ralli ajetaan 9.-10.
lokakuuta
Hyvinkäällä.
Uusikaupunki 10.9.2004- Yleiskilpailu
1.( 4) Juuso Pykälistö A6 45.52;5
2.( 2) Jouni Ampuja A6 +0.04;4
3.( 3) Jarmo Mikkonen A6 +0.49;8
4.( 6) Juha Salo N3 +1.45;8
5.( 17) Kosti Katajamäki N3 +1.46;5
6.( 5) Jukka Ketomäki N3 +1.51;7
7.( 9) Jari Ketomaa N3 +2.06;2
8.( 15) Hannu Hotanen N3 +2.10;7