Facebook Twitter Email Pinterest

Heikki Westerlund

15.10.2004 / Heikki Westerlund

Hyvän alun jälkeen jouduimme valitettavasti keskeyttämään kisan auton voimansiirtoon tulleeseen vikaan erikoiskokeen nro 11 lähtöviivalla.

Kisan avasi 9,2 km pituinen liukas Kalkinkosken pätkä jossa jo heti alkuun näimme että ajo maistuu ja rytmi löytyi hyvin. Ajoimme 8. nopeimman ajan yleiskilpailussa. Edellä tietty olivat kaikki WRC autot ja nopeat N-ryhmän kärkikuskit Ketomäki ja Salo. Ennen huoltoa ajettiin vielä kolme pätkää ja nelosen jälkeen huollossa olimme koko kisan 7. sijalla ja ison A-ryhmän 5. sijalla. Auto toimi ja kaikki näytti hyvältä. Seuraavaksi ajettiin neljän erikoiskokeen rypäs (erikoiskokeet 5-8). Nämä neljä pätkää sujuivat edelleen vauhdikkaasti ja ajoimme pätkille koko kisan 7., 6., 8. ja 7. nopeimmat ajat. Olimme pitkässä huollossa koko kisan 8. sijalla. Tässä yleiskilpailun kymmenen kärki 8 erikoiskokeen jälkeen:

YLEISKILPAILUTILANNE aika ero 1.een ero edell.
1. Sebastian Lindholm A6 34.17;4
2. Jouni Ampuja A6 34.39;9 0.22;5 0.22;5
3. Juuso Pykälistö A6 34.55;1 0.37;7 0.15;2
4. Juha Salo N3 35.33;1 1.15;7 0.38;0
5. Jukka Ketomäki N3 35.39;8 1.22;4 0.06;7
6. Jarmo Mikkonen A6 35.44;0 1.26;6 0.04;2
7. Jari Viita A6 36.03;5 1.46;1 0.19;5
8. Heikki Westerlund A6 36.08;6 1.51;2 0.05;1
9. Kristian Sohlberg N3 36.33;9 2.16;5 0.25;3
10. Marko Kakko N3 36.43;7 2.26;3 0.09;8

Seuraavaksi ajettiin samat neljä erikoiskoetta uudelleen mutta nyt pimeässä. Täytyy tunnustaa että ainakin allekirjoittaneelle pimeässä ajaminen oudostaan oli todella vaikeata. Mutta parhaamme Arton kanssa tehtiin ja pidimme sijoituksestamme kiinni ollen edelleen 8. sijalla yleiskilpailussa ennen keskeytystä kymmenen ajetun erikoiskokeen jälkeen. Tavoite oli ajaa illan viimeiset kaksi erikoiskoetta kunnialla ja samalla vauhdilla läpi ja valmistautua yötauolle ja aamun vaativille viimeisille kuudelle erikoiskokeelle. Pidimme täysin mahdollisena ajaa kiinni WRC Ford jota Viidan Jari vauhdikkaasti ajoi. Ero tässä vaiheessa oli 8,4 sekuntia. Toisin sitten kuitenkin kävi kuten jo alussa tuli todettua. Lähtövalon vaihtuessa vihreäksi illan toiseksi viimeisellä pätkällä voimansiirron tekniikka rikkoutui. Jokin osa vain petti; harmillista sikälikin että voimansiirto ongelmia meillä ei ole ollut kiitos mekaanikko Mäkelän kiitettävän hyvän huolenpidon. Mutta näin nyt vain kävi!

Olimme kuitenkin Arton ja koko huoltoporukan kanssa ajettuun päivään tyytyväisiä sillä kaikki toimi siihen asti kiitettävästi. Ajoimme hyvää vauhtia, rengasvalinnat osuivat kohdalleen ja tulos siihen asti oli hyvin mieluinen. Jännäsimme sunnuntaina kovasti tuloksia että säilytämmekö 5. sijan isossa A-ryhmässä SM-sarjan loppupisteissä. Ja näin kävi! Tästä on hyvä jatkaa kaudelle 2005.

Haluankin tässä jo nyt lämpimästi kiittää kaikkia tukijoitani, kilpailujen järjestäjiä, sarjaihmisiä, katselijoita, kuvaajia, muita kilpailijoita sekä kaikkia taustahenkilöitä kuluneesta SM-rallikaudesta 2004. Nyt vedetään kolmisen kuukautta henkeä, laitetaan laitteet ja miehet kovaan iskuun ja SM-rallia sitten jatketaan tammikuussa näissä maisemissa: www.arcticrally.fi


Ystävällisin terveisin
Hessu Westerlund

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa