Facebook Twitter Email Pinterest

Heikki Westerlund

21.02.2005 / Heikki Westerlund

Alku lähti ihan mukavasti ja olimme kahden ajetun pätkän jälkeen ryhmäsijalla 7. Toisella pätkällä hieman kynsimme yhdessä kapeassa risteyspaikassa ojaa kahdella pyörällä mutta onneksi pääsimme samalla vauhdilla ylös. Kolmannella erikoiskokeella (23,79 km) valuimme vielä syvemmälle eräässä vasen oikea yhdistelmässä ja olinkin jo aivan varma että tähän jäi. Pidin kuitenkin vetoja tiukasti päällä ja yritin kammeta autoa takaisin tielle ja se onnistuikin, onneksi, sillä auto oli jo todella syvällä ojassa. Huh! Parisen kilometriä tämän paikan jälkeen ajo oli tökkimistä koska keulasta lensi sinne jäänyttä lunta koko ajan tuulilasille ja näkyvyys oli kehno. Pätkä kuitenkin maaliin ja eipä loppujen lopuksi ihan huonolla ajalla koska olimme pätkän maalissa sijalla 16.
Neljäs erikoiskoe (12,07 km) sujui ongelmitta ja ajoimme sinne yleiskilpailun 9. nopeimman ajan.

Tauon jälkeen ajettiin ehkä kisan vaativin 17,75 km pituinen pätkä. Tien luonne vaihtui useasti todella nopeasta valtiontiestä kapeaan lumiseen ränniin. No, tietty täälläkin piti jotakin sattua. Juuri tuolla kapealla osuudella eräässä vasemmassa mutkassa keulan hieman haukattua sisäpenkkaan pyörähdimme rännissä ympäri nokka tulosuuntaa kohti. Olikin aika temppu saada auto nopeasti ympäri kapeassa paikassa lumi-
penkkojen välissä. No, aikamme siinä sitten ykkös-pakki yhdistelmällä edestakaisin pökittämällä saimme kuin saimmekin auton nokan osoittamaan oikeaan suuntaan ja matka jatkui. Aikaahan tuossa episodissa toki kului reilusti, mutta onneksi emme olleet takana minuutin päästä lähteneen Viidan Jarin jaloissa vaan pääsimme etenemään paikasta juuri ennen hänen tuloaan.

Kaksi viimeistä pätkää (9,08 km ja 9,44 km) sujuivat sitten ongelmitta ja näin saavutimme tavoitteemme; kisa maaliin ja ryhmän 5. korkeimmat pisteet. Yleiskilpailussa olimme vaiherikkaan päivän jälkeen sijalla 12.

Rallin tulokset ovat vielä epäviralliset koska muutama kilpailijapari on tehnyt kattojärjestölle vetoomuksen päätöksestä heidän sulkemisestaan kilpailusta rallin tutustumisjaksolla tapahtuneiden ylinopeuksien johdosta. Vetoomuksen tehtyään he siis pääsivät osallistumaan kilpailuun. AKK-Motorsport ry:n vetoomustuomioistuin tekee asiasta päätöksen parin viikon kuluessa jolloin tulokset saadaan virallisiksi.

SM sarjataulukossa nousimme nyt sijalle 5. joten tästä on hyvä jatkaa kohti Laukaan SM-rallia.

Talvikauden päättävä sarjan osakilpailu ajetaan keskisuomalaisilla teillä 12. maaliskuuta.


Ystävällisin terveisin
Hessu Westerlund

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 49 pistettä VihUA (Rally2)
3. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 38 pistettä KoMoKe (R5)
4. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 31 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa