Jani Salomaa
Rallin yleisenluokan kesäkauden avauksesta Valkeakoskella tuli juuri sellainen kuin odotettiin: nopeat ja vaativat tiet erottelivat kuskit toisistaan ja vaativat veronsa myös keskeytysten muodossa. Valitettavasti keskeyttäneisiin kuului myös Jani Salomaa, jonka Hondasta petti tekniikka viimeisellä erikoiskokeella.
- Ensimmäinen ek oli tosi nopeeta tietä. Oli hienoa ajaa ja ajo sujui omasta mielestä ihan mukavasti, mutta aika ei ollut niin hyvä kuin olisi toivonut.
Kaikki erikoiskokeet eivät olleet kuitenkaan Salomaan mieleen.
Erityisesti erikoiskoe 3 herätti pahaa verta huonokuntoisuudellaan.
- Erikoiskoe kolmosen loppuosuus oli todella huonossa kunnossa.
Pienen tien osuudella hirveässä röykytyksessä autosta meni
pakoputki lyttyyn. Huollossa onneksi saimme korjattua asian.
- Ek-Ajat paranivat nelos- ja viitos-ek:lla. Ajo tuntui hyvältä.
Silti tarvitsisi päästä sekunnin kilometrillä kovempaa, että
pärjäisi. Vauhti on todella huimaa. Meillä oli ensimmäistä kertaa
tiuha peränvälitys, joka vaatii vähän opettelua. Nyt tuli monesti
ajettua pykälää liian pienellä vaihteella mutkiin. Positiivista on
se, että välitys tuntuu
oikealta. Auto kulkee paremmin, vaikka luonto ei oikein aina
annakaan periksi ajaa viitosella mutkiin, kertoi Salomaa.
Tapahtumia ei puuttunut lopuiltakaan erikoiskokeilta. Auto alkoi
saada kipeää jo ennen kuin matka lopulta päättyi harmittavasti
aivan kisan loppuvaiheessa, kirin ollessa kovimmillaan.
- Kuutoserikoiskokeen lopussa oli hirveän huonokuntoista tietä.
Teimme ylipitkän hypyn ja tuulilasi halkesi. Todennäköisesti myös
raidetangon pää vaurioitui jo siinä vaiheessa. EK 7 tuli hyvin ja
sinne saatiinkin meidän paras aika koko rallissa. Sitten
puolivälissä erikoiskoe kahdeksaa auto alkoi yht´äkkiä vetää
rajusti oikealle. Luulin, että pyörä on jumissa, mutta raidetangon
päästä oli pultti mennyt poikki ja pyörä haritti miten sattui.
Kynsimme ojassa yli 50 metrin matkan. Vauhtiakin oli toistasataa,
joten hyvää onnea oli se, ettei auto osunut pahemmin mihinkään.
Ainekset täystuhoon olivat olemassa, jutteli Salomaa vakavana.
Huolto saapui paikalle ja auto saatiin takaisin Riihimäelle. Yön
aikana tarkastettiin todelliset vauriot ja korjattiin auto kuntoon
sunnuntaista rallisprinttiä varten.
- Sprintissä kyyditsin VIP-vieraita. Oli melkoisen työntäyteinen
viikonloppu. Vauhtia pitää jostain saada lisää. Rallin SM-sarja
jatkuu neljän viikon päästä ajetaan Kouvolassa, joten sitä ennen on
reenattava ja mietittävä lääkkeitä vauhdin lisäämiseen, pohdiskeli
Salomaa.
SALOMAA-Racing tiedotus/Miikka Wuorela