Jani Salomaa
Kesäkauden toisessa SM-rallissa, Kouvolan seudulla sattui ja
tapahtui.
Erityisesti reitti koetteli pienen n-ryhmän autoja, jotka tulivat
letkan
perässä, "isojen" autojen jälkeen. Heikosti kävi myös Jani
Salomaalle,
jonka Honda sai kipeää jo ensimmäisellä erikoiskokeella.
- Pääsimme 13 kilometriä lähdöstä, kun etupyörä osui ojarummun
päähän.
Se oli sellainen oikea-vasen-yhdistelmä, aika hidas paikka.
Ilmeisesti
nelivetoautot olivat leikanneet rajusti ojan puolelta ja ajolinja
oli
siirtynyt tien ulkopuolelle. Nuotituksessa en nähnyt paikassa
mitään
outoa. Olisin kyllä merkannut ojarummun nuotteihin jos se olisi
heinikosta näkynyt, harmitteli Salomaa.
Salomaa ja kartanlukija Mikko Lappalainen joutuivat välittömästi
rengastalkoisiin. Erikoiskokeella suoritettu renkaanvaihto vei
aikaa
viitisen minuuttia. Huonosti käyttäytyvällä autolla kaksikko
sinnitteli
huoltoon saakka, mutta sitten oli pakko luovuttaa.
- Huollossa huomasimme, että etutolpan kääntövarsi oli taipunut
pahasti.
Emme uskaltaneet jatkaa, sillä, jos ohjauksesta jotain hajoaa
vauhdissa,
niin täystuhon vaara on suuri. Autosta tulee ohjauskyvytön ja
sisällä on
vain kaksi matkustajaa, perusteli Jani vetäytymistään kisasta.
Lyhyeksi jääneestä kisasta johtuen kaksikko nähdään seuraavan
kerran
elokuun puolivälin EM-historic rallissa Lahdessa. Ajettavana
tuolloin on
peräti 130 EK-kilometriä kahden päivän aikana. Kouvolan kisan
keskeytys
veti kuitenkin mielen apeaksi. Pienen n-ryhmän autoja maaliin
saapui
vain viisi, joten kato kävi todella kovana. Mm. koko
SM-kärkikolmikko
joutui jättämään leikin kesken ennen maalia.
- Kyllä harmittaa nyt oikein isolla V:llä. Tämä on
moottoriurheilua, ei
voi muuta kun taas laittaa auton kuntoon, treenata kovasti ja
toivoa,
että vielä se onni kääntyisikin, Salomaa miettii kisan jälken.
SALOMAA-Racing tiedotus/Miika Wuorela