Juha Salo
Rallin SM-sarjan valtiaat vuosimallia 2005 selvitettiin
Hyvinkäällä varsin
vivahteikkaiden vaiheiden jälkeen. Ison N-ryhmän mestaruuskampailu
oli
kolmen kauppaa. Juha Salon ja kartanlukija Mika Stenbergin sitkeys
palkittiin. Kaksikko saavutti kolmannen SM-kultansa rengasrikkojen
ja
ulosajon sävyttämän kilpailun päätteeksi.
Kaksipäiväinen finaaliralli osoitti luonteensa jo lauantaina.
Kovat panokset
ja vaativa reitti näkyivät mestaruustaistelun kärkinimet sekä A-
että
N-ryhmässä kokivat kovia. Salokaan ei säästynyt ongelmilta, jotka
olivat
lyödä niitin mestaruushaaveille ennen aikojaan.
Lauantai sujui Salolta ja Stenbergiltä odotusten mukaisesti.
Kultataistelun
toinen osapuoli Jari Ketomaa pysyi siististi takana. Päivän nopein
kuljettaja oli sarjan kolmannelta tilalta matkaan lähtenyt Juho
Hänninen,
jonka Salo antoi rauhassa raivota kärjessä.
- Ralli lähti käyntiin vähän varovaisesti. Vasta kaksi viimeistä
pätkää
tulimme ajollisesti parhaiten, Juha mietiskeli.
Viimeinen erikoiskoe ennen yötaukoa nousi ratkaisevaan rooliin.
Salon
Mitsubishi kulki rivakasti, kunnes vasen eturengas tyhjeni ja vielä
ennen
maalia toinenkin.
- Vasen eturengas meni kolme neljä kilometriä ennen maalia. Yritin
ajaa
silti niin lujaa kuin pystyin. En tiennyt, että toinenkin rengas
oli
tyhjentynyt. Pätkän viimeiset hitaat mutkat selvittiin, mutta
loivassa
vasurissa muutama kymmenen metriä maalilipusta auto oli luisua
ulos.
Korjasin ja sitten mentiinkin jo sisäkaarteen puolelle ojaan, Salo
kertasi.
Auto juuttui jyrkälle penkalle pariksi minuutiksi, mutta
karkkilalaiset
punnersivat sisulla takaisin tielle ja maaliin. Matka jatkui
renkaidenvaihdon jälkeen huoltoon.
Kaksikon saama EK-aika merkattiin aluksi minuutti kaupalla väärin,
mutta
korjattiin kuitenkin oikeaksi ennen sunnuntai-aamun starttia.
Salo oli hereillä sunnuntain ensimmäisellä erikoiskokeella. Ison
N-ryhmän
nopein aika kirjattiin karkkilalaisen nimiin ja takaa-ajo ryhmän
12:sta
tilalta oli alkanut. Todellinen herätys tapahtui seuraavalla
erikoiskokeella, kun kaksikko ajovirheen päätteeksi suistui tieltä.
- Auto juuttui pohjastaan kiinni ja pyörät jäivät ilmaan. Paikalla
oli kolme
katsojaa ja yritettiin rehkiä autoa takaisin tielle, Juha kertoi.
Mitsubishi Evo 8 MR saatiin kuin saatiinkin irrotettua. Matka
jatkui puoli
tuntia kärjen takana.
Myös Salon ja Stenbergin pahimmat kilpakumppanit kärsivät
ongelmista. Juho
Hänninen puhkoi eturenkaan ja Jari Ketomaa oli keskeyttänyt jo
vähän
aikaisemmin.
Salon mahdollisuudet rallin voittoon olivat menneet, mutta
mestaruushaaveet
pitivät vielä pintansa. Pahimmat paineet olivat Hännisellä, jonka
olisi
pitänyt kuroa yli puolen minuutin ero kärkeen kiinni viedäkseen
mestaruuden
Salolta. Jarkko Miettinen kiiruhti maaliin voittajana, eikä Juho
Hännisen
kolmossija riittänyt kultajuhliin. Jukka Ketomäki päätti kautensa
hienoon
kakkossijaan.
Kauden 2005 ison N-ryhmän Suomen mestareita, Saloa ja
Stenbergiä, saatiin
odottaa maaliin 32 minuuttia kisan voittajaa perässä. Salo ja
Stenberg
jäivät pisteittä, mutta kaksikon kaudelta keräämä pistesaalis
riitti
pitämään Hännisen kuuden pisteen päässä.
- Tästä opimme, että loppuun asti kannattaa aina yrittää, vaikka
tämän kisan
aikana keskeytys kävi mielessä ainakin kolmeen kertaan. Ei kisasta
tietenkään hyvä mieli jäänyt, kartturi Stenberg sanoi.
- Ei ihan voittajafiilis. Hyvältä tämä mestaruus maistuu, Salo
jatkoi.
Hopeinen mitali meni Juho Hänniselle ja pronssi Jari
Ketomaalle.
Tiedotus:
Mari ja Mervi Salonen
GSM 040 577 8748
Fax (02) 565 748
tiedotus@saloracing.net