Facebook Twitter Email Pinterest

Matti Rantanen

18.06.2007 / Matti Rantanen

 
Ralliautoilija Matti Rantanen sijoittui tiukan kamppailun ja nousujohteisen ajon jälkeen ison N-ryhmän kuudenneksi ja yleiskilpailun yhdeksänneksi Rallin SM-sarjan kesäkauden avauksessa Keravalla. Näin tilille kertyi viisi lisäpistettä. Eroa kilpailun voittaneeseen Jari Ketomaahan kertyi lopulta minuutti ja 19,2 sekuntia. Tulos ei täysin tyydytä, sillä eroa kärkeen kertyi nyt enemmän kuin talven viimeisessä osakilpailussa Laukaassa.
- Kisa alkoi hiukan takkuillen, sillä uusien renkaiden sekä keskilukon uusitun ohjelman ansiosta pidot olivat nyt todella mahtavat eikä oikein osattu käyttää niitä hyväksemme. Tultiin alkulenkki ehkä hiukan liian varovaisesti. Toisella lenkillä ajo alkoi sujua ja jarrutukset osuivat paremmin kohdalleen. Saatiin Joni Nikko kuitattua ja pidettyä takanamme sekä kavennettua aikaeroa kärkeen, Rantanen kertaa.

Rantasen kilpa-auto, Mitsubishi Lancer Evo VIII, on kevättauon aikana saanut uuden keskilukon ohjelman sekä uusitun alustan. Muutokset ovat osuneet nappiin.

- Nyt autoa voi ajaa enemmän keula edellä, eikä perä enää karkaile mutkissa. Auton ajettavuus on parantunut talvesta huomattavasti. harmi vaan, ettei tajuttu eikä luotettu, että pidot ovat niinkin hyvät, kovempaakin olisi voinut mennä. Reitti oli todella nopea ja saatiin parhaimmillaan huippuja 193 km/h, mutta mielestäni näillä teillä auton olisi pitänyt kulkea kovempaa. Mutta hyvä auto tämä on opetella nelivetoisen niksejä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että ennen kaluston päivitystä kannattaa keskittyä harjoitteluun ja tätä kautta supistaa eroa kärkeen, kuin hakata rahaa erilaisiin teknisiin juttuihin, Matti pohtii.

Ennen seuraavaa Kouvolassa ajettavaa SM-rallia Rantasen ja kartanlukija Jan Lönegrenin ohjelmassa on AKK:n kaksipäiväinen valmennusleiri sekä testipäivä Juuso Pykälistön ohjauksessa. Myös omatoiminen, koko kevään jatkunut, tiivistahtinen nuottiharjoittelu jatkuu edelleen.

- Juuso tulee katsomaan vierestä miltä ajamiseni näyttää sekä paneutuu auton säätöihin. Uskon, että näiden asioiden kautta saadaan eroa kärkeen kavennettua. Töitä se toki vaatii, mutta siihen ollaan valmiita, Matti painottaa.
Ison N-ryhmän pistetaulukossa Rantanen nousi seitsemänneksi.
 

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa