Facebook Twitter Email Pinterest

Kristian Sohlberg

09.01.2008 / Kristian Sohlberg

Rallin SM-sarja saa alkavalla kaudella nimekkään paluumuuttajan, kun kansainvälistä kokemusta omaava Kristian Sohlberg, 29, osallistuu N-ryhmän mestaruustaisteluun. Rallin MM-sarjaa tehdaskuljettajankin kiertänyt Sohlberg lähtee seitsemän osakilpailua kattavaan SM-sarjaan mielenkiintoisella kilvanajokalustolla.

Viime kaudella tuotantoautojen MM-sarjassa ajanut espoolaiskuljettaja hakee menestystä rallipiireissä jo nimellään tunteita herättävällä Fiat Grande Punto Abarth S2000-autolla.
- Ajan täyden SM-sarjan, sekä mahdollisuuksien mukaan Ruotsin ja Suomen MM-rallit. Lisäksi minulla on edelleen virityksiä ulkomaille, mutta se kuvio on vielä auki, kertoo Sohlberg.

Sohlbergin katseet ja tavoitteet siintävät samalla tulevissa vuosissa.
- S2000 autot ovat rallissa tulevaisuutta ja MM-tasolla niillä taistellaan maailmanmestaruudesta vuodesta 2010 alkaen. Autojen kehitystyö on vielä alkutaipaleella, mutta halusin itse tarttua tähän tilaisuuteen jo hyvissä ajoin.

Joulukuussa yllättävä muutos suunnitelmiin

Ralliautoilun käänteet ovat usein nopeita ja yllättäviä. Tämän sai kokea karvaastikin myös Sohlberg, jonka suunnitelmiin SM-sarja ei kuulunut vielä joulukuun alkupuolella.
- Ajauduin tähän uuteen tilanteeseen joulukuun puolivälissä. Olin sitä ennen ehtinyt jo sopia ajavani tuotantoautojen MM-sarjassa, sekä Yhdysvaltojen sikäläistä sarjaa, mutta sopimuksen allekirjoituspäivänä matkaan tuli mutkia. Sain tiedon, että tiimin omistussuhde oli kariutunut ja sovittu rahoittaja vetäytynyt projektista. Siinä meni samalla palkallinen työpaikkani, kertoo Sohlberg harmissaan.

Sohlberg lähti välittömästi sen jälkeen kokoamaan pakettia kovalla kiireellä SM-sarjaan.
- Yhteistyökumppanien löytäminen Suomesta on ollut näin myöhäisessä vaiheessa kieltämättä erittäin vaikeaa. Nyt näyttää onneksi taas valoisammalta.



Odotukset korkealla uuden auton osalta

Punto Abarth merkitsee Sohlbergille jälleen uuttaa kokemusta kilvanajokaluston osalta.
- Uskon, että se sopii ajotyylilleni paremmin kuin N-ryhmän auto.

S2000-autot ovat paljon vahvempia. Eniten totuttelua vaatii varmasti se, että moottoria pitää kierrättää erittäin korkeilla kierroksilla, koska näissä autoissa ei ole turboa.

Sohlberg odottaa innolla ensimmäistä testiä Abarthin puikoissa.
- Mitä olen vastaavalla autolla ajaneilta kuullut, niin juuri korkeiden kierrosten vuoksi vaihtaminen on vilkasta, jotta moottori pysyy alueella.

Rallin SM-sarja käynnistyy 25.-26. tammikuuta ajettavalla Arctic Lapland Rallylla.
- Tarkoituksena on ajaa pari päivää testiä Rovaniemellä ennen ensimmäistä kisaa. Kokeiltavia asioita on varmasti paljon ja tietenkin vie myös aikaa, ennen kuin olet sinut auton kanssa. Onneksi olen nopea oppimaan uusia asioita. Luonnollisesti auton suorituskyky lumella on hienoinen arvoitus, toteaa Sohlberg.



"Ei tarvitse jarrutella"

Sohlberg myöntää, että edessä on monia kovia haasteita niin kaluston kuin vastustajienkin osalta.
- Puntolla ei ole vielä ajettu kunnollisia talvitestejä, joten teen tässä mielessä pilottityötä, josta on jatkossa varmasti hyötyä myös tehtaan tiimille.

N-ryhmän taso on tunnetusti korkealla Suomessa.
- Taso, taistelu ja yritys on huiman kovaa, mutta sehän vain lisää mielenkiintoa ja innostaa varmasti paljon katsojia seuraamaan kisoja. Kärkisijoille mieliviä kuljettajia on monia ja useilla heistä on allaan viimeisen kehitysversion kalusto. Luvassa on varmasti mielenkiintoinen SM-kausi.

Sohlberg on valmis hämmentämään kärkipakkaa Punto Abarthillaan.
- Huippunopeus näillä autoilla ei nouse välityksestä riippuen yli 175km/h:n, mutta sehän tarkoittaa sitä, että ei tarvitse paljoa jarrutellakaan. Toisaalta harvalla erikoiskokeella mennään pitkään yli tuota vauhtia. Huippunopeudessa hävityn ajan pystyy voittamaan mutkissa takaisin. Vastus on kova, mutta olen varma, että pystyn haastamaan N-ryhmän kärkikuskit tasapäisesti.



Kartanlukija vaihtuu

Kristian Sohlbergin uutena kartanlukijana toimii hänen hyvä ystävänsä Peter Flythström. Espoolainen Flythström, 31, teki rallidebyyttiinsä vuonna 2003, jonka jälkeen hän on lukenut nuottia muun muassa Mika Salolle ja Joni Arpiaiselle. Flythströmillä on kokemusta kotimaiden kisojen lisäksi myös Norjan MM-rallista.
- Lisäksi plakkarista löytyy Suomen MM-ralli, sekä kisoja Viron puolella, kertoo Flythström.

Flythström on saanut arvokasta oppia myös Tommi Mäkisen ja Sohlbergin entiseltä kartanlukijalta Kaj Lindströmiltä.
- Minulla on ollut karttureina useita alansa huippuja ja mielestäni Flythströmillä on kaikki edellytykset liittyä tähän joukkoon. Olimme viime vuonna tekemässä nuotteja yhdessä Espanjassa sekä Englannissa ja hänen työskentelynsä vakuutti minut. Töitä ja opittavaa on paljon edessä, mutta molempien motivaatio on huipussaan, vakuuttaa Sohlberg.

Sohlberg ajoi viimeksi SM-sarjan vuonna 2005, jolloin hän sijoittui A-ryhmän yhteispisteissä kolmanneksi.


Lisätietoja:
Kristian Sohlberg
+358 40 9030 560
kristian@sohlberg.org
www.kristiansohlberg.com

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa