Facebook Twitter Email Pinterest

Juha Salo

15.05.2008 / Juha Salo

Rallin SM-sarjan kesäkauden avaus odottelee vielä kuukauden päässä, mutta ison N-ryhmän pistejohdossa talvikauden jälkeen oleva Juha Salo verryttelee jo kaasujalkaansa. Tulevana lauantaina Mitsubishiä käskyttävä Salo ja kartanlukija Mika Stenberg kurvailevat 0-autotehtävissä Janakkalan Black Rocket -rallissa. Toukokuun viimeisenä viikonloppuna kaksikon tie vie Kiinaan, jossa ajetaan maan rallimestaruussarjan ensimmäinen osakilpailu. Kotoisen rallisarjan mestaruuden tavoittelun ohella Salo valmistautuu heinä-elokuun vaihteen Neste Oil Ralliin tähtäimenään näyttää vauhtimallia tuotantoautojen MM-sarjalaisille.
- Kilpailemisen suhteen kevät on ollut hiljaiseloa. Sen sijaan olemme tehneet paljon valmistelevaa työtä. Nykyistä Mitsun EVO ysiä on huollettu ja kehitetty SM-sarjaa varten sekä uutta kalustoa rakennettu Jyväskylään, jotta pääsemme siellä hyvällä paketilla hyökkäämään mukaan N-ryhmän taistoon, Salo valottaa.

Salolle ja Stenbergille kertyy mukavasti kisakilometrejä ennen Keravan SM-starttia Kiinan vaativilta ralliteiltä. Suomalaiskuljettajat korvaavat sikäläisessä Mitsubishi-tiimissä aikaisemmin ajaneen englantilaisen rallimestarin Martin Rowen. Viime vuosina Kiinassa menestyksellä ajanut Salo on vakuuttanut vauhdillaan sikäläiset rallipomot.
- Tarkoitus on tämän kesän ja syksyn aikana ajaa kaikki Kiinan sarjan osakilpailut. Parin viikon päästä käytävä kisa on asfalttiralli, mikä tuo oman haasteensa ajamiseen ja asennoitumiseen. Toivottavasti saamme hyvien testien kautta auton pelaamaan iskareita ja renkaita myöden ja luoton kohdalleen. Miksei odotuksetkin voi silloin laittaa korkealle, vaikka asfaltti on elementtinä uusi, Salo juttelee.

0-autokeikka tulevan lauantain Black Rocket rallissa on Salolle mieluinen monestakin syystä - kyseinen ralli oli Salon ensimmäinen 14 vuotta sitten. Järjestäjän valvontatehtävät antavat myös mahdollisuuden ottaa tuntumaa autoon ja tiehen Keravan kilpailua silmällä pitäen.
- Tämä on erinomainen testi ajaa hienoilla hämäläisillä teillä lähes samoissa olosuhteissa kuin Keski-Uusimaa -rallissa kuukauden kuluttua.
Näemme samalla, miten voimansiirto ja alusta pelaavat kesäkelillä.
Niihin on tehty pieniä muutoksia ja jännityksellä odotan, kuinka hyvin ne sopivat ajotyyliini.
- Nolla-autotehtävissä pääsemme Janakkalassa reitille ensimmäisenä, kuten mahdollisesti myös Keravalla. Se auttaa myös hiomaan iskukykyä kohdilleen, tiestön liukkausaste on suunnilleen samaa tasoa.

Salo ja Stenberg tähtäävät tällä kaudella neljänteen Suomenmestaruuteensa. Talvikaudella Mitsubishi Ralliart Finlandia edustava autokunta keräsi viiden pisteen etumatkan voittamalla kolmesta osakilpailusta kaksi.
- Alkukausi on ollut loistava ja samalla kaavalla yritämme jatkaa.
Tauon aikana tehdyllä kehitystyöllä pyrimme siihen, että pistejohto säilyy loppuun asti. Ilman muuta on selvää, ettemme luovu siitä paikasta, Salo päättää.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa