Facebook Twitter Email Pinterest

Mikkelissä haastava reitti

19.02.2010 / Mikkelissä haastava reitti

pieni-sm-pinomaki.jpg

Kalle Pinomäki lähtee kisaan Rovaniemellä ajettujen SM2-luokan tuplapisteiden kera. Kuva: Marko Mäkinen

Ralli SM -sarjan kolmas osakilpailu, SM Vaakuna-Ralli, tarjoaa mielenkiintoiset puitteet lauantaina alkavaan kisaan. Sen lisäksi, että talvi on koko Suomessa ollut kilpailun tekemiseksi erittäin haasteellinen, tarjoaa Vaakuna-rallin väki tänä vuonna kokonaan uudistuneen reitin.

Kilpailun johtaja Tapio Krivetz oli rallin aattona rauhallisin mielin kilpailukeskuksessa ja totesi päivän olleen oikein harvinaisen rauhallinen.
"Hommat taitavat olla hyvässä mallissa kaikki, kun voi näin rauhallisin mielin odotella huomista kilpailua", pohti Krivetz.

SM Vaakuna-Rallin reitti koostuu seitsemästä erikoiskokeesta. Kilometrejä niillä on yhteensä 95, mistä syystä kilpailijoilla on kahdeksan rengasta sääntöjen mukaisesti käytettävissään.
"Sääolosuhteet ovat olleet kohtalaisen hankalat rallin ajamista ajatellen, sillä loppusyksystä jäätyneen maapinnan päälle satoi lunta, mikä ei sen jälkeen enää kunnolla kiinnittynyt maahan", kertasi Krivetz.

Kilpailijat ovat jonkin verran raportoineet testipätkiltään, että melko nopeasti tiestä irtoaa isohkoja "lohkareita" pintaa, minkä jälkeen onkin kohta jo hiekka näkyvissä.
"Renkaat ovat huomenna kovilla. Pitkillä pätkillä pito saattaa ennen ek:n maalia loppua kokonaan."

Rallin erikoiskokeista neljä ajetaan päinvastaiseen suuntaan kuin aiempina vuosina, yhtä erikoiskoetta on joskus käytetty sprint-kisassa ja kaksi viimeistä on täysin uutta, koskaan rallissa ajamatonta tietä.
"Minulla on sellainen ennakkoaavistus, että se kuljettaja, joka neljän erikoiskokeen jälkeen johtaa, ei ole koko rallin voittaja", heitti Krivetz.
"Kaksi viimeistä erikoiskoetta ovat todella mielenkiintoiset ja hankalat. Tien luonne muuttuu moneen kertaan, ja koska ne ovat täysin uusia, paljon riippuu siitä, kuinka nuottien teko on onnistunut", pohti kilpailun johtaja.

Usein rallikilpailu aloitetaan suhteellisen lyhyellä ja helpolla erikoiskokeella, jotta kilpailijat saavat "lämmiteltyä" itsensä kunnon toimintaan. Nyt ei ole niin, sillä ensimmäinen erikoiskoe on kilpailun pisin, lähes 24 kilometriä pitkä. Miten tähän on päädytty?
"Se oli oikeastaan pakon sanelemaa, sillä torin remontin vuoksi lähtöpaikka vaihtui ja samalla raviradalle haluttiin koko päiväksi mielenkiintoista ja riittävästi ohjelmaa. Syy siihen, miksi ajetaan pätkiä "vastakarvaan", on oikeastaan liikenneturvallisuusasia. Kun reitti kulkee nyt näin, ei eteen tule hankalia ja ehkä hieman vaarallisiakin ison tien ylityksiä tai vasemmalle kääntymisiä", kertasi Krivetz.

Mielenkiintoinen kilpailu on tulossa. Mikäli et pääse itse paikalle rallia seuraamaan, käytä nettiä, sieltä löytyy sekä ralliradio että campustv, jotka tarjoavat jatkuvaa ajan tasalla olevaa tietoa rallista. Tulospalvelua voit seurata Ralli SM -sarjan sivuilta reaaliajassa.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa