Facebook Twitter Email Pinterest

Tommi Luostarinen sivusi kauden parastaan

30.08.2010 / Tommi Luostarinen sivusi kauden parastaan

Kiireisen työelämän syövereistä minimivalmistautumisella Keravalla ajettuun seitsemän erikoiskokeen mittaiseen, kilpailukauden viimeistä edelliseen SM-ralliin startannut lappeenrantalainen Tommi Luostarinen positiivisesti yllättyi vauhdistaan ja sivusi koko pitkän kilpailukauden parhainta tulosta. Edellisen kerran rallikonkari kotiutti kuudenneksi parhaimmat SM-pisteet tammikuisessa Arctic Lapland -rallissa.

Vaikean alun kilpailulle saanut Luostarinen ja kartanlukija Risto Pietiläinen huomasi heti avauserikoiskokeen ensimmäisellä kilometrillä, ettei tiimin Mitsubishi Lancer Evolution IX -ralliauto ollut samoissa säädöissä kuin kuukausi sitten ajetussa Suomen MM-rallissa. Ennen huoltotaukoa ajetun kolmen pikataipaleen aikana alustan säätöihin paikallistettu ongelma korjaantui huoltotauolla, mutta siihen mennessä aikatappiota koko rallin voittaneeseen Marko Kakkoon nähden oli kertynyt jo 56,1 sekuntia.

Käärmekeittoa ensimmäisessä huollossa niellyt ja sittemmin vauhtiaan huomattavasti petrannut kaksikko saapui maalilipulle lopulta 1 minuutin ja 35,9 sekuntia modernilla Super2000-luokitellulla autolla ajanutta Kakkoa hitaampana. Alkuvaikeuksista huolimatta Luostarinen oli tyytyväinen saavuttamaansa sijaan ja sen tuomiin SM-pisteisiin. Niiden turvin sinikeltainen rallitiimi nousi kolme pykälää SM-yhteispisteissä, kun SM-sarjasta on ajamatta enää syyskuun lopulla ajettava päätöskilpailu.

"Kieltämättä aika jääkylmää vettä tuli niskaan, kun avauserikoiskokeelle starttasimme. Auto oli täysin luonnoton ajaa eikä se edes kääntynyt läheskään niin ketterästi kuin kesän aikaisemmissa kilpailuissa. Huoltotauolle saavuttuamme huomasimme auton säätöjen olevan aivan jotain muuta kuin niiden olisi pitänyt olla", Luostarinen kertoo.

"Työmaalla on ollut niin kiireistä aikaa, etten ennen rallia ehtinyt testipätkällä käymään. Omaan piikkiin siis menee, koska
testierikoiskokeella tämä asia olisi todettu ja tietenkin myös korjattu, jatkaa noin 25 arvokasta sekuntia säätömokan kanssa menettänyt Luostarinen.

Iltapäivänä toiseen kertaan ajetuilla kolmella metsäerikoiskokeilla Luostarinen oli jälleen liekissä nousten kuudennelle sijalle. Asfaltilla ajettuun yleisöpyöritykseen päättynyt kilpailu oli Luostarisen mielestä kaikkea muuta kuin ralliautoilua.
"Helppo on kilpailun jälkeen aina jossitella, mutta siitäkin huolimatta todettakoon, että mikäli automme olisi ollut kilpailukykyinen kolme ensimmäistä pikataivalta, olisi meillä ollut mahtava vääntö viidenneksi ajanutta Riku Tahkoa vastaan. Kärkinelikon ja ennen kaikkea kahden Super2000-auton vauhtiin ei hieman jo iäkkäällä ralliautollamme olisi silti ollut asiaa. Näihin asioihin ja kiireiseen valmistautumiseen nähden lopputulos oli tiimillemme lähes voitto", Luostarinen kertoo.

"On totta, että nyt jos koskaan, täytyy ralliautoilun SM-sarjan uudistua ja tarjota niin kilpailijoille kuin katselijoille uusia juttuja.
Mielestäni se ei kuitenkaan ole rallissa ajettu viimeinen erikoiskoe, jossa parhaimmillaan viisi autoa kierti puskuri toisissaan kiinni
asfalttirataa aiheuttaen vaaratilanteita niin kuljettajille kuin katsojille. Onneksi nyt suuremmalta draamalta vältyttiin. Idea on varmasti
hyvä, mutta sitä pitää jalostaa toimivaksi kokonaisuudeksi, kuten muutama vuosi sitten Nilsiän SM-rallissa jäällä ajettu yleisöerikoiskoe oli, Luostarinen jatkaa.

Ralliautoilun SM-sarja on yhtä osakilpailua vaille paketoitu ja nyt on selvää, että haaveet SM-mitalista voi Luostarinen haudata. Todellisuudessa hänellä on silti kaikki mahdollisuudet nousta yhteispisteissä viidennelle sijalle, mutta se vaatisi niin täydellisen
onnistumisen kuin rutkasti kanssakilpailijoiden epäonnea. Vielä ei rallikonkari osaa kertoa loppusyksyn suunnitelmistaan.

"Työsektorilla on viimeinen kuukausi ollut aivan liian kiireistä täysipainoiseen kilvanajoon. Toivotaan, että hommat nyt edes vähän
rauhottuisivat, jotta voisi keskittyä päättämään kilpailukauden huipputulokseen. Se on kuitenkin selvää, että meidän pitää olla paremmin hereillä jo heti ensimmäisestä erikoiskokeesta lähtien eli alle pitää saada runsaasti testikilometrejä, Luostarinen pohtii.

Lopputulokset Vartti SM-ralli, SM1-luokka, top 3:
1. Marko Kakko & Panu Plosila, Ford Fiesta S2000, 47:10,0
2. Juha Salo & Tomi Tuominen, Mitsubishi Lancer Evolution X RS, + 9,5sek
3. Jarkko Miettinen & Mikko Lukka, Skoda Fabia S2000, + 11,1sek
---
6. Tommi Luostarinen & Risto Pietiläinen, Mitsubishi Lancer Evolution IX,
+ 1:35,9sek

Rallin SM1-luokan sarjatilanne 6/7 osakilpailua: Top 3:
1. Juha Salo, 97 pistettä
2. Joonas Lindroos, 60 pistettä
3. Kosti Katajamäki, 60 pistettä
---
9. Tommi Luostarinen, 23 pistettä

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa