Facebook Twitter Email Pinterest

Mikko Eskelinen haastaa MM-kuljettajat

27.07.2011 / Mikko Eskelinen haastaa MM-kuljettajat

Vuosi sitten Suomen MM-rallissa parhaimman ensikertalaisen palkinnon saavuttanut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 39, starttaa kovin odotuksin torstaina käynnistyvään MM-kotikilpailuunsa. Rata-autoilun kaksinkertainen suomenmestari ja ralliautoilun hallitseva Suomi Cup -mestari hakee kolmipäiväisen kilpailun supererikoiskokeiden tuotantoautojen luokan pohja-aikoja sekä sijoittumista viiden nopeimman joukkoon.

PrintSport Racingin Mitsubishi Lancer Evolution X RS -ralliautolla huippukokeneen kartanlukija Arto Kapasen kanssa ajava Eskelinen saa vastaansa 41 kanssakilpailijaa, kuten tuotantoautojen MM-sarjaa ajavat kuljettajat. Erinomaisella lähtöpaikalla MM-sarjan kovavauhtisimmassa rallissa ja sen 22 erikoiskokeella sekä 314 erikoiskoekilometrillä vauhtiaan mittaava rallimestari lupaa näyttää parasta osaamistaan.
"Lähtökohdat kilpailukauteni ehdottomaan kohokohtaan ovat enemmän kuin erinomaiset. Pääsen starttaamaan maailman nopeimmille erikoiskokeille välittömästi tuotantoautojen MM-sarjan kuljettajien jälkeen ja sitä kautta näkemään todellisen kilpailukykyni kansainvälisiä rallitähtiä vastaan", motivoitunut Eskelinen kertoo.

"Tavoitteeni on ajaa kaikin puolin virheetön ja myös teknisesti ongelmaton kilpailu sekä ennen kaikkea Jyväskylän ja Lahden
yleisöerikoiskokeiden N-ryhmän pohja-ajat. Olen aina viihtynyt suuren yleisön edessä ja siksi tavoitteeni aina rallin lopputulosten viiden nopeimman tuotantoauton joukkoon ovat täysin realistiset", Eskelinen uskoo.

61. kerran järjestettävä ja useasti koko MM-sarjan parhaimmaksi ralliksi palkittu kilpailu sisältää tänä vuonna perinteikkäitä
jyvässeutumaisia erikoiskokeita sekä lähes kaikille kilpailijoille uusia pikataipaleita. Kilpailun erikoisuutena on perjantain
kilpailupäivä, jossa kauimmaiset rallipolut ovat melkein Hyvinkäällä saakka. Eskelinen pitää perjantain kilpailupäivää vähintäänkin haastavana.
"Hereillä pitää olla heti torstain Lankamaan ja Laukaan erikoiskokeista lähtien, koska ennen päivän viimeistä eli Laajavuoren yleisöpyöritystä ratkaistaan seuraavan päivän lähtöjärjestys. Perjantain Hassin vuoristorata mittaa rohkeutta ja muut Lahden ympäristössä ajettavat uudet pikataipaleet nopeuden lisäksi myös kestävyyttä. Pitkän kilpailupäivän aikana on vain yksi lyhyt välihuolto ja siksi on tärkeää pitää auto kaikin puolin ehjänä", Eskelinen mietiskelee.

"Pitkien siirtymien ja huoltojen välissä olevien runsaiden erikoiskoekilometrien takia tässä rallissa mitä tahansa voi sattua ennen
kuin lauantai-iltana ruutulippu heilahtaa. Siksi on erityisen tärkeää muistaa, että ehdottoman nopeuskilpailun lisäksi Suomen MM-ralli on myös kestävyyskilpailu. Se joka muistaa nämä kaksi faktaa eikä kärsi rengasrikkoa saati kolhi autoaan, on korkealla tulosluettelossa", Eskelinen tietää.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa